• Bia o Boa

Vilka råd fick ni om att sköta underlivshygien efter klipp/blivit sydda?

Jag undrar om ni fick några speciella råd av bm på BB om hur ni skulle sköta er underlivshygien efter ni blivit klippta/spruckit vid förlossningen o blivit sydda? Något som "botar" klådan, värken? Jag fick bara att jag skulle duscha av mig med vatten efter varje gång jag varit på toa. Jag tycker att det torkar ut slemhinnorna där nere. Det kliar ju och gör så himla ont fortfarande (3½ v efter förlossningen). Kan man använda någon olja eller tvål eller liknande? Det får inte vara något som gör att såret blir värre...

Bia

• Svar på tråden Vilka råd fick ni om att sköta underlivshygien efter klipp/blivit sydda?
  • MammaJ

Jag har dock aldrig blivit klippt eller sydd, men småsprickor får alla och vi vet ju alla att det är ett helvete att kissa och att tvätta sig efter förlossningen. Jag rekommenderar VARMT Marja Entrichs "Vetegroddsolja" till hygienen i underlivet. Dels så tvättar det oerhört skonsamt rent oc dels så lämnar det en oljehinna som su har nytta av när du sedan skall kissa.

Finns att köpa på Hälsokostaffären. För mig var det ett himmelrika att ha den med mig, och jag använder den varje dag ännu, men nu till att smörja in magen med, smörja in pojkarnas torra vinterhud och att massera med. Helt fantastiskt, ok luktar underbart.

• Peztis

De första veckorna när man var öm och svullen så torkade jag aldrig med toapapper utan jag tog alltid en ljummen blöt handservett och baddade och sedan en torr och baddade torrt. Tror inte jag hade tvål, faktiskt. Väntade med det tills jag kände att jag kunde torka, liksom.

Fick inga direktiv, egentligen, vad jag kan minnas.

• yaz

Det absolut bästa är hör och häpna Grönsåpa. Det används på förlossningsavdelningar i Norge och som rengöringstvål på brännskadekliniken och polastikkirurgen på KS i Stockholm där jag jobbat. Det är bakteriedödande och smörjande på samma gång.

Jag hade med mig en egen liten burk till förlossningen som jag tvättade mig med där och sedan hemma några gånger om dagen, jag läkte på några dagar.

Yasmin (Sjuksköterska)

• Bia o Boa

Tack för era tips!

Det kan inte göra någon skada att tvätta med något "medel"?

Någon mer som fick några råd på BB/förlossningen?

• Agneta79

Fick tipset, av barnmorskan på MVC, att använda vanlig barnolja pga sveda.

• LisaDelaney

Jag fick precis samma råd som dig, att man skulle tvätta av med vatten efter varje toabesök. Gjorde det efter första förlossningen, tyvär gick styngnen upp (säkert inte pga tvättningen) och det blev infekterat vilket resulterade i en massa helvete och smärta värre än förlossningen.
    Efter andra förlossningen provade jag en annan taktik och tog jag det lugnare med tvättandet, duschade en gång om dagen som vanligt men inte så mycket mer än så. Av dom styngen märkte jag aldrig någonting, helt underbart.

• JKMNA

Jag fick kompresser dränkta i alsollösning som var bra och kylde ner bra. Såret läkte långsamt, därför kom jag tillbaks och fick dessa.
    Tvätta efter varje toabesök och lufta!

• Qubilini

Mitt bästa tips är att ha en vattenkanna i badrummet som du /ni fyller med ljummet vatten och sköljer med efter att ni har kissat. Mycket smidigare än att duscha 10 ggr om dagen som bm på efterkontollen uppmanade till (vem hinner det?).

• JKMNA

Just det! Kom på hur jag gjorde.
    Tog en tuss bomull och sköljde under kranen och sen kramade jag ur den mellan benen. Går att göra många gånger. Det är så svårt att ta vatten med handen...blött i hela badrummet.
    Men Qubilini, ditt tips var ju nog bättre! Billigare i alla fall!

• Lady Namárië

Apoteket har en serie som heter Intim, som innehåller både en mild tvättolja och en svalkande kräm. De är jättebra! Lufta är också ett bra tips. Jag födde ju mitt i sommaren, så jag gick runt med enbart en handduk runt underkroppen flera veckor efter förlossningen.

Svar på tråden Vilka råd fick ni om att sköta underlivshygien efter klipp/blivit sydda?