• Anonym (Orolig)

Prilolut-Nor stör ägglossning ?

Kan Primolut-Nor störa ÄL på något vis ? Eller kanske göra det svårt för ett ev befruktat ägg att fästa ? Jag ska börja ta dom på dag 16, min ÄL brukar vara runt dag 20, känns som att det kan ställa till det för mig. Jag vill inte missa chansen till bebis i 3 mån (ska äta dom i tre mån enligt gyn) nu när vi kämpat i snart 1½ år.

• Svar på tråden Prilolut-Nor stör ägglossning ?
  • Lille Gris

Varför ska du ta dem?

Primolut och liknande läkemedel funkar som så att de lurar kroppen att tro att den har haft ägglossning. Börjar du ta dem innan ägglossning så kommer du troligtvis inte ha någon äl den cykeln. Men du måste ju ha fått medicinen av en anledning, så då ska du väl ta den enligt instruktionerna för att rätta till det som är fel även om det gör väntan lite längre.

Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Anonym (Orolig)
    Lille Gris skrev 2010-10-19 13:23:23 följande:
    Varför ska du ta dem?

Primolut och liknande läkemedel funkar som så att de lurar kroppen att tro att den har haft ägglossning. Börjar du ta dem innan ägglossning så kommer du troligtvis inte ha någon äl den cykeln. Men du måste ju ha fått medicinen av en anledning, så då ska du väl ta den enligt instruktionerna för att rätta till det som är fel även om det gör väntan lite längre.
    Jag ska ta den för att jag har haft lite oregelbundna blödningar ett tag vilket antagligen beror på en cysta som jag har på ena äggstocken. Läkaren trodde att cystan skulle försvinna vid nästa mens och då borde ju min mens bli regelbunden igen.
  • Lille Gris

Ok. Då får du nog snällt ta dina piller och ge dig till tåls i 3 månader. Se det långsiktigt, får cystan sitta kvar så kan den växa och förstöra ännu mer för framtiden, och ser man det så så är 3 månader ingenting... Men det är surt med extra väntan, jag vet.

Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Anonym (Orolig)

Kan det ha någon betydelse om jag börjar ta dom på dag 17 istället tro ? Jag ska till en privat gyn för att påbörja en utredning, jag är på dag 17 när jag ska dit. Det blir antagligen ett VUL då och då får jag veta om cystan är borta.

• FrancesBean

Det är inte idealiskt att ta dessa piller i om du försöker bli gravid..

FASS: Fall av maskulinisering av kvinnliga foster har beskrivits efter användning av noretisteronacetat under första hälften av graviditeten. Använd därför inte Primolut-Nor under graviditet annat än på bestämd ordination från läkare.

• Anonym
    FrancesBean skrev 2010-11-01 21:50:44 följande:
    Det är inte idealiskt att ta dessa piller i om du försöker bli gravid..

FASS: Fall av maskulinisering av kvinnliga foster har beskrivits efter användning av noretisteronacetat under första hälften av graviditeten. Använd därför inte Primolut-Nor under graviditet annat än på bestämd ordination från läkare.
    Fast det står ju "....under graviditeten". Eller?
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2010-10-28 21:41:10 följande:
    Kan det ha någon betydelse om jag börjar ta dom på dag 17 istället tro ? Jag ska till en privat gyn för att påbörja en utredning, jag är på dag 17 när jag ska dit. Det blir antagligen ett VUL då och då får jag veta om cystan är borta.
    Börja inte trixa utan att prata med någon kunnig. Det är ingen som gör det härför att jävlas med dig.
  • Anonym
    FrancesBean skrev 2010-11-01 22:11:56 följande:
    De två första veckorna vet du ju inte att du är gravid...
    Där har du en poäng.
  • Anonym (Orolig)

Var till gyn här om dagen igen och där konstaterade dom att min cysta var borta, den läkaren skrev ut Provera istället som jag ska ta för att få ordning på mensen som varit lite oregelbunden. Provera ska vara i stort sett samma sak som jag fattat det och det skulle inte vara några problem att ta, det kunde snarare göra det lite lättare att blir gravid sa läkaren.

Svar på tråden Prilolut-Nor stör ägglossning ?