• Anonym (oroar mig)

Mitt barn är 14 månader och säger inte ett enda ord!

Jag börjar bli riktigt orolig för min son. Han är 14 månader och säger inte ett enda ord. Inte mamma, inte pappa, ingenting annat heller. Ingenting som med lite god vilja  kan tolkas som ett ord...ingenting!
    I övrigt utvecklas han normalt så vitt jag vet. Han är inte för tidigt född. Allt var bra under graviditeten och förlossningen gick bra.
    Jag förstår inte vad som fattas.

Vi talar två språk här hemma, kan det ha stor inverkan?

Gör ni något speciellt för att stimulera era barns språkutveckling? Vad gör ni i så fall?

• Svar på tråden Mitt barn är 14 månader och säger inte ett enda ord!
  • Gummsan

Min tjej är 14 mån med. Säger inget heller. Då har hon ändå syskon i åldrarna 15, 12, 6, 2

• Anonym (oroar mig)

Okej, det låter ju uppmuntrande! : ) Men det sägs ju att de flesta barn börjar prata runt 1 års ålder? Och vid 18 månader "ska" de säga 8-10 ord. Tvivlar på att min son kommer att leva upp till dessa förväntningar som BVC tycks ha.

• Anonym

flerspråkiga barn har jag hört börjar tala senare.
    min 13 månaders säger bara mamma, ojojoj.

• Desmonda

Min 16-månaders säger bara mamma och tittut. Tog upp detta på ettårskontrollen (då sa han ännu inte någonting) då hans storebror pratade betydligt mer i samma ålder. Men på bvc sa dom att det inte var något att oroa sig för så länge han verkar förstå vad jag säger. Tyckte det var lite oklart hur mycket han förstod då, men nu förstår han mycket väl allt jag säger. Tror inte att du behöver oroa dig. Antagligen lägger din son allt krut på att lära sig gå eller någonting annat. Det händer så mycket i den här åldern, de kan ju inte ta alla bitar och  lära sig allt på samma gång. =)

• Gummsan

Oj oj det kan gå fort vänta du till han är en 16-18 mån. Då kanske både han och min dotter tjattrar på som bara denn

• Anonym

har en bekant med en son som sa sitt första ord när han var 2 år.. de hade flerspråkigt hemma. men nu vid 3 års ålder kan han prata, och oj vad han kan prata!  på tre språk dessutom! 

• madeleeneee

Min tjej är snart 15 månader hon säger heller inte ett ord..
    men förstår väldigt mycket..
    var med orolig förut men eftersom hon förstår så mycket så kommer de nog snart..
    o de gör de nog för din pojke med.. =)

Leia min älskade skatt 090818
  • RosaNapp

Mitt tredje barn började prata strax efter 2. Och då menar jag att han sa inget riktigt ord innan dess. Varken mamma, pappa eller liknande.
    Men nu har han som sagt börjat, men det är fortfarande mycket otydligt och inte många ord per dag. Han är nu 2 år och någon månad.

Hans äldre syskon började prata vid 1, den ene sa inte så mycket förrän hon blev två, men den andre rabblade långa meningar när han var 18 månader.

Det kan skilja mycket mellan syskon. Skillnaden mellan min tredje och hans äldre syskon är att han knappt haft något joller eller liknande för sig som nyfödd. Han har varit väldigt tyst helt enkelt.

Min fjärde "snackar" långt mer än honom (han är nu 6 månader )

• Linastrumpan

Min dotter sa öga när hon var 18mån och vi var på kontroll men det var det enda ord hon kunde! Hon var inte intresserad av att härma ord och pratade heller inte med påhittade ord. Det enda hon härmade var ljud och det härmade hon nästan klockrent. Hudar som skällde, bilar som tutade, jamande katter etc.

När hon sen började på dagis vid 20mån ålder började hon bara att prata. Hon pratade i hela meningar med rätt meningsuppbyggnad, rätta böjelserna på verben och med rätt prepositioner. Hon pratade som en 4-5åring (eller bättre)och alla var helt förstummade!
    Så ta det lugnt TS, alla barn utvecklas olika.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Lindreas

Det är inte alls ovanligt att barn som är 14 månader inte pratar ett dugg. På förskolan får vi in barn lite då och då som inte säger ett ord, men plötsligt släpper det bara. Det är precis som om de samlat på sig massor av ord och meningar som de plötsligt bara börjar använda, utan att först prata orent.

Ta det lugnt, ts! Din son kommer att börja prata, och om du är orolig så hör med bvc vad du kan göra.

• Anonym (carpe diem)

Flerspråkiga barn börjar ofta tala senare - men inte skall du oroa dig ännu för att han inget säger! och framför allt skall ni fortsätta tala era språk med honom. Om han bara förstår finns inget att oroa sig för!

• Niiskuneiti

TS, ta det bara lugnt! Fortsätt att tala era två språk. Om det däremot verkar som att han inte alls förstår något är det klart ni ska reagera. Annars är det så olika när de börjar prata.

• Hubas

Hej,

Vi talar också två språk med vår son som är 20 månader gammal. Jag har inte varit så oroad över att han inte har pratat så mycket. Förstår att det måste vara jobbigt för honom när han har två helt olika språk att förhålla sig till. Men mina föräldrar och mina kompisar frågar ofta om han har börjat prata mycket. Jag har därför börjat känna ungefär samma oro som TS gör. När vi lämnade Sverige var vår son ca 14 månader. Han hade då bara sagt två ord "mamma" och "pappa". Nu är han 20 månader och bor i Japan. Nu säger han kanske fyra eller fem svenska ord. Jag vet inte hur många japanska ord han kan. Han verkar dock förstå några enklare meningar på både japanska och svenska. Mitt tips är att se tiden an, förmodligen kommer det några ord snart. Det är nog naturligt att det är svårare än för andra barn. 

• hmcc

Har en tjej som är 16 mån och hon säger inte heller några ord och vi pratar bara svenska.

Jag är inte det minsta orolig.

• Jolliver

Min 14-mån son säger bara klocka som går att förstå, inget annat.. Känns lite trist att han inte säger mamma...

Svar på tråden Mitt barn är 14 månader och säger inte ett enda ord!