• popcornplaya

Hur tvätta lammskinsfäll?

Har ett lammskin som vi använde till sonen när han var liten, kommer vara perfekt att använda till bebis nu i vinter också men det behövs väll tvättas nu då. Men hur ska man tvätta ett lammskinn utan att förstöra det? Vet att jag har en bekant som tvättade sitt och det blev jättekonstigt efteråt och inte alls lika mjukt och fint längre. Vill ju inte riskera att det ska bli så.

Älskade Philip 080716 och en liten flicka BF 101121(sarahsbaby.blogg.se)
  • Svar på tråden Hur tvätta lammskinsfäll?
  • SofiaO

Är också intresserad av att få veta det, då mina "påhittiga" söner målat med gröna tuschpennor på sina fina fårskinnsfällar.....

• Grenna

Om det är ett tvättbart skinn så går det att köra i maskin: 30 graders ullprogram med milt tvättmedel.

• popcornplaya

Jag tror det var så min kompis gjorde med ett tvättbart skinn men själva pälsen blev sig inte lik igen. Inte alls sådär mjuk och go som innan. Kanske använde fel tvättmedel. Och vad är ett milt tvättmedel föresten? Jag är ingen tvättexpert som kanske märksFlört

• ElsaT

Finns speciella ulltvättmedel. Gå in på tex Babyproffsen eller liknande affär som säljer skinn, de har tvättmedel också.

• saltflingan

Det finns särskilda ulltvättmedel, som man bör använda. Fast sen bör man å andra sidan undvika vattentvätt så långt det går eftersom fällen tappar lite av sin värmeförmåga med varje tvätt (fettet som försvinner).

Däremot gillar de att hänga ute i fuktigt väder och sen tar man en borste och kammar fällen.
    "Lammskinnet är mycket lättskött. Tack vare att varje enskild fiber i den täta ullen är täckt av lanolin (ullfett) så stöter den smuts ifrån sig. Den bästa rengöringen är den enklaste: När smutsen har torkat borstar man helt enkelt bort den. Ullen mår bra av frisk luft. Häng det på vädring när det inte används och över natten någon gång i månaden, gärna i kall / fuktig luft. Skaka ditt lammskinn ute då och då.

Det går bra att tvätta utsatta delar med ljummet vatten, eventuellt med ett enzymfritt flytande tvättmedel eller bara med vatten och en tygbit eller svamp. Ullen lägger sig ner efter flitigt användande och en rejäl vädring, borstning och skakning gör susen. Om du vill så går det att tvätta hela skinnet.
    Handtvätt:30-40 grader. Använd ett flytande milt tvättmedel (eller ett milt schampo) som inte innehåller enzymer eller blekmedel. Det går alldeles utmärkt att tvätta utan tvättmedel, vattnet sköljer smutsen av det infettade fibret och det är skonsammare och sliter inte på den naturliga ullinfettningen.

Maskintvätt:Använd ullprogrammet, inte varmare än 40 grader. Värmen löser upp lanolinet. Se handtvätt i övrigt.

Torkning:Skinnet kan torktumlas, men då inte på hett program. Se till att ta ut skinnet innan det torkat helt och dra lite i det för att det skall återta sin ursprungliga storlek. Det går även att lufttorka i rumstemperatur eller ute, men då inte i extrem solvärme. Skinnet återfår sin forna smidighet efter lite rörelse.
    "
    www.gravid.se/24_lammskinn/skotsel.htm

• popcornplaya

Ok så det kanske bara räcker att borsta igenom det och sen vädra. Det finns ju inga synliga fläckar på det. Vill bara mest ha det fräscht inför bebis så man kan ha det i vagnen t.ex.

• ElsaT
    popcornplaya skrev 2010-10-19 13:27:13 följande:
    Ok så det kanske bara räcker att borsta igenom det och sen vädra. Det finns ju inga synliga fläckar på det. Vill bara mest ha det fräscht inför bebis så man kan ha det i vagnen t.ex.
    Då skulle jag absolut bara vädra, onödigt att tvätta om det inte är riktigt smutsigt!
  • Bellini2

Men om man kammar ett lammskinn förstör man ju mycket av "frisyren" - lockigheten. Då blir det ju ett frizz...

• nellang

Jag körde mitt i maskinen på ull tvätt - låg temperatur 30-40 och använde flytande milt tvättmedel. Det var i alla fall rekommendationerna som följde med.

Svar på tråden Hur tvätta lammskinsfäll?