• Anonym ()

Är det farligt att ta gammal medicin?

Jag fick Sobril utskrivet i jan. Har inte behövt ta dem, men nu mår jag riktigt dåligt och jag är så rädd för att bryta ihop. Känns tryggt att ha de lugnande tabletterna hemma. Men så kollade jag på paketet och där står det bäst före aug -10.

Vilket kort datum det var på dem, det kanske det brukar vara på sån medicin? Men om jag skulle få jordens ångestattack. Skulle det då vara farligt om jag tog en "gammal" tablett? Någon som vet?

• Svar på tråden Är det farligt att ta gammal medicin?
  • Anonym

Står det bäst före  XX eller ej förbrukas efter XX

• Anonym (?)

På mina står det används innan utgångsdatumet. Används verkligen "bäst före" på mediciner? Hur som helst googlade jag en del på det (mina gick dock ut för typ två år sedan) och den allmänna åsikten verkade vara att det inte är farligt att ta utgången sobril, förutom att den möjligtvis kan ha tappat viss effekt. Jag vill inte uppmuntra någon att ta utgångna mediciner, eftersom jag inte har någon som helst kunskap om det (förutom en hel del googlande), men rör det sig bara om en månad så har jag svårt att tro att det skulle vara farligt. Råder dig dock att försöka fixa nya tabletter så fort som möjligt i stället, så slipper du fundera på det. Jag har själv inte tagit någon av mina gamla sobril, men har använt utgångna allergimediciner och dylikt.

• Anonym

Riktigt gammal medicin kan jag tänka mig att den tappar verkan. Men dina Sobril verkar nog som vanligt.

• Anonym

Tack för era svar! Det står utg.datum: 08-2010

Svar på tråden Är det farligt att ta gammal medicin?