• runesthlm

Mellanstadiet vs Högstadiet i skolan

Undrar om fler än jag har reagerat på hur mycket mindre koll man får på vad barnen sysslar med i skolan när man börjar i högstadiet? Detta kan väl delvis bero på att man jobbar annorlunda, mer i projektform, när man går i 7:an till 9:an. Åtminstone är det detta jag har fått som förklaring av grabbens mentor. men jag tror det beror mycket på lärarna också. Hon som var klassföreståndare i mellanstadiet hade ett helöt annat upplägg. Hon hade en veckodagbok där hon krävde underskrift av föräldrarna varje vecka att man hade läst den. Där stod det en kommentar om elevens arbete under veckan samt man kunde också följa upp vad man hade i läxor till varje dag. Nu har man fortfarande en loggbok där det är tänkt att eleverna skall anteckan läxor och annat man behöver komma ihåg, men mitt intryck är att den inte används speciellt mycket, ligger i skåpet i skolan får man oftast höra.
    Jag vill gärna hålla mig orienterad med vad som pågår, men det känns om det inte är möjligt på samma sätt som tidigare. Någon som upplever samma sak och som har några tips?
    Skall tillägga att grabben går i en kommunal skola, kanske någon har tips på bra skolor (både privata och kommunala) som har ett helt annat upplägg för högstadieeleverna, där föräldrarna kan känna sig mer involverade? 

• Svar på tråden Mellanstadiet vs Högstadiet i skolan
  • Pappamannen

Hej

Vore jag som du skulle jag kolla om det finns någon föräldrarförening där ni kunde utöva lite påtryckningar på skolledningen. T ex  föreslå att de skall lägga upp en webbplattform (typ, Fronter) där både elever och föräldrar kan få information om vad som händer. Det finns i princip inga begränsningar för vad man kan göra via en sådan. Vi har det på skolan där jag jobbar och redan nu efter två år så har massor hänt. Eleverna kan hämta och lägga in arbetsuppgifter och få tillbaka arbetena med kommentarer. I kalendern kan man föra in när det är prov, inlämning osv och varje sida är unik för varje elev där bara informationen som rör just den eleven finns.

Ett ännu enklare knep är att etablera en mejlkorrespondens med mentorn och ställa frågor där. Förmodligen finns det ett frånvarosystem som ni som föräldrar kan begära utdrag ifrån, exempelvis en gång i månaden om du är intresserad av det. Till sist ska man inte glömma att ju äldre de blir ju mer ansvar förväntas eleven ta själva. En sak törs jag i alla fall nästan lova, hör du ingenting från mentorn så händer i alla fall inget dramatiskt eller alarmerande. Särskilt inte om det är fråga om en kommunal skola.       

Svar på tråden Mellanstadiet vs Högstadiet i skolan