Mellanstadiet vs Högstadiet i skolan
Undrar om fler än jag har reagerat på hur mycket mindre koll man får på vad barnen sysslar med i skolan när man börjar i högstadiet? Detta kan väl delvis bero på att man jobbar annorlunda, mer i projektform, när man går i 7:an till 9:an. Åtminstone är det detta jag har fått som förklaring av grabbens mentor. men jag tror det beror mycket på lärarna också. Hon som var klassföreståndare i mellanstadiet hade ett helöt annat upplägg. Hon hade en veckodagbok där hon krävde underskrift av föräldrarna varje vecka att man hade läst den. Där stod det en kommentar om elevens arbete under veckan samt man kunde också följa upp vad man hade i läxor till varje dag. Nu har man fortfarande en loggbok där det är tänkt att eleverna skall anteckan läxor och annat man behöver komma ihåg, men mitt intryck är att den inte används speciellt mycket, ligger i skåpet i skolan får man oftast höra.
Jag vill gärna hålla mig orienterad med vad som pågår, men det känns om det inte är möjligt på samma sätt som tidigare. Någon som upplever samma sak och som har några tips?
Skall tillägga att grabben går i en kommunal skola, kanske någon har tips på bra skolor (både privata och kommunala) som har ett helt annat upplägg för högstadieeleverna, där föräldrarna kan känna sig mer involverade?