otrygg sexåring
Nu så är jag inte barnets mamma utan bonusvuxen, men eftersom mina funderingar mer handlar om barnet självt så testar jag en tråd i detta forum.
Hursomhelst, jag bor sen nåt år med min kille sen några år och hans nästan sjuåriga dotter på deltid. Hennes föräldrar separerade när hon var runt året och hon har inga egentliga minnen av att de bott tillsammans. Det har inte varit några egentliga problem med överlämningar e.t.c, men nu upplever jag att det blivit mycket värre på sista tiden. Hämta från skolan går förstås bra men det är de direkta överlämningarna som blivit svårare. Senare på kvällen kommer det mycket "jag saknar mamma" och "jag vill till mamma". Vi har inga större konflikter härhemma förutom de vardagliga, hon trivs väl rätt bra med mej och älskar sin pappa över allt.
Sen har det också blivit stora problem för pappan att lämna henne i skolan - hon går i ettan så det är andra året i samma skola och med samma klass. Det var lite svårt för något år sen men sedan blev det bra, och vi förstår inte riktigt varför den här separationsskräcken har kommit tillbaka? Hon vill inte att han ska lämna henne, blir ledsen och börjar gråta. Enligt lärare fungerar allt bra i skolan och hon är oftast glad och nöjd när hon blir hämtad på eftermiddan. När hon var på ett födelsekalas för ett tag sen fick hon närmast panik när pappan skulle gå - han fick som enda förälder sitta kvar under hela kalaset.
Jag är ju inte förälder själv men vet att det finns en massa faser och så vidare.. skulle ni tolka detta som nån s.k sexårsfas eller något annat?
Angående detta med att sakna mamma så funderar jag på om det har att göra med att mamman är singel och kanske hon och dottern sitter "tajtare" ihop på något sätt? Barn kanske kan få hemskt dåligt samvete om de tror att den ena föräldern sitter ensam när de inte är där? Trots att både vi och mamman konstant försöker övertyga henne om att när hon inte är där är mamman ute och gör roliga vuxensaker och har det bra ändå! typ.
Det känns iallafall som att situationen skulle vara rätt annorlunda om mamman också hade en partner, fast det kan ju knappast vi påverka.. Eller så är dottern bara mer mammig för tillfället och det betyder ju inte att pappa är sämre men att man kanske saknar mamma mer?
Sen, och det kanske mer är nyfamiljsbiten, så har föräldrarna ett rätt flexibelt schema där dottern sover hos oss en-två nätter åt gången, runt två-fyra nätter i veckan beroende på deras respektive scheman. Jag har har tyckt att det fungerat hyfsat bra för alla - hon har ju på detta sätt haft en tät kontakt med båda sina föräldrar, som f.ö bor jättejättenära varandra så bytena har inte inneburit byte av bostadsort eller kompisumgänge - men nu börjar jag fundera om barnets oro har något med detta att göra? Kanske mer en fråga för styvfamiljsforat men nu slank den med iallafall.
Man vill ju bara att den lilla tösen ska må bra.. men jag känner att som bonusvuxen är det lätt att ha en massa tankar och åsikter fast inte så mycket erfarenhet. Nån med tankar om detta?