• Simrin

Babysitter - Hur tidigt?

Igår var jag och min sambo och införskaffade en del till vår bebis. Det börjar ju bli dags, är i v.36
    Vi köpte bl.a. en babysitter, BabyBjörn 1-2-3, den ska vara till barn från 0-24 månader. Men så sa en arbetskamrat idag att barnen måste minst tre månader för att sitta i en sådan. Annars skadas ryggen.

Är det någon som vet hur det är? Erfarenheter?

• Svar på tråden Babysitter - Hur tidigt?
  • Liselotte

Jag vill också veta.
    Och när kan man börja använda bärsele?

• wozzgirl

Funderar oxå på sama sak. På bärselen står det ju att barnet ska ha vissa mått.. var det 3,5 kg och.. det var nå cm sen ännu. Minns inte.
    Men hur är det med sitter?

• ebben

Hoppas nån vet säkert...Men de ska inte sitta så långa stunder i början...Tror de ska vara typ två månader???Eller är jag ute och cyklar...

• snutti

Det bästa måste ju vara att höra med er BM eller på bvc...

• Mirris

Jag kör med babysittter till Alex.. Fick låna en av min granne.
    Trodde inte jag skulle behöva en, för folk jag känner har alltid använt bilbarnstolen som "sitter".. men den tyckte jag var knölig.

Han har suttit i den sen han var typ 2 veckor.. han sitter alltid på en kudde (billig babysitter från Jysk) Jag tycker att han sitter som en ostbåge annars.
    Men med en kudde så kommer han upp lite o blir rak.. just nu sitter han o sover i sin stol i köket ..
    (jo jag vet att dom inte ska göra det, men har inte hjärta o väcka honom)

• Binis

Vad jag har förstått så ska de inte sitta för länge i dem från början, typ bara 20 min åt gången. Men man ska kunna använda dem från början, det sa i alla fall en som vi partade med i barnvagnsaffären

Binis, v 34+6

• wozzgirl

Ja, jag har även förstått att bebisen säger till då det blir för mkt... (för långa stunder)

• Teza

Jag känner de som satt sin bebis i babysitter och bärsele direkt...det är nog inga problem...jag tror man känner eller att bebisen säger till ifall det blir för mycket. De är ju rekomenderade från 0 månader så..själv vet jag inte om vi skaffar nån babysitter...kanske ett babygym istället de kan ligga och titta på. Man behöver väl inte skaffa alla grejjer som finns..fast det är ju som kul oxå förståss!

• Simrin

Tack för alla jättesnabba svar!
    Vi får väl pröva oss fram. Min tanke var ju att h*n kunde sitta i den om h*n är vaken och jag måste laga mat eller liknande och då blir det ju inte så lång stund.

Läser gärna fler synpunkter!

• Nette

Jag satte min tös i en babysitter nästan direkt!! / Nette

• Helen72a

enligt BVC hos oss så kan dom sitta från böjan i en baby sitter men då helst inte längre än 20 minuter.... det samma gällde babyskyddet i bilen .... om man ska ut o åka långt... max 20 minuter sa hon.... så då kan man ju passa på att amma o byta blöja mm....

• Mandy

Vår dotter har suttit (legat) i babysitter från 2 veckan. Underbart för hon var nöjd när hon blev gungad. Och då kunde vi äta ostört t.ex. Jag tror att om babysittern har ställbara lägen så kan man börja med den ganska omgående. Senare satt hon där och tittade på en mobil och trivdes

Hon gillade sitt gym först när hon var lite äldre. I början lägger man dem inte gärna på golvet. Och vissa barn vill ju bli burna jämt...Är så olika.

• Dida

Min lille kille har också suttit i sin babysitter nästan direkt, men inte så långa stunder. Bara medans jag har diskat lite eller så. Och när han inte ville sitta där mer, så sa han till! Vi började med bärselen ganska tidigt också, eftersom William var ganska stor. I babybjörns bärsele måste man vara minst 53 cm lång. Jag gick runt med den på mig hemma medans jag grejade lite och han somnade nästan direkt... =)

• Sommarbebis

Jag vet att när Elin föddes -96 så sa man att bebisarna skulle vara minst tre månader. Men nu har de säkert utvecklat stolarna endel. Så den här gången tänker jag prova att använda babysitter från början. H*n säger nog ifrån om h*n inte vill sitta där.

• Anni

Det är olika!
    Har man en ställbar (som går att få nästan liggläge på) så är de ok att använda korta stunder ifrn början. Ifrån 2 veckors ålder kan de sitta/ligga längre stunder. De äldre modellerna som bara är en stålbåge med tyg rekomenderas inte så tidigt.
    Baby Björns sele är väl 53cm och 3,5kg om jag minns rätt och vi började använda den nästan på en gång då vår tjej var 54cm & vägde 4,3kg.

Svar på tråden Babysitter - Hur tidigt?