• lillith

vita bröstvårtor efter amning

Efter att bebisen sugit på bröstvårtan och släpper så är spetsen kritvit och känns liksom bedövad. Efter ca 10 minuter kommer känseln tillbaka och det sticker i den - och den blir rosa igen. Är detta normalt? Hade inte det så med förra barnet men då ammade jag med amningsnapp.

• Svar på tråden vita bröstvårtor efter amning
  • Dunken

Dom säger att bebisen suger fel när bröstvårtorna blir vita....Om det går ändra tag så får du se om det blir bättre...Lycka till!!kram=)

• hidden angel

svamp var min första tanke...

• Bruden1

Kan vara början till svampinfektion.

• Liam är min grabb

jag tror precis sm dunken att bebisen har lite fel tag!
    jag hade så 1:a veckan jag ammade innan vi båda lärde oss hur de skulle va

kram!

• Tbulle

Hade så i början när grabben sög fel. Blev bättre med justerat grepp efter nån vecka eller två.

• BaraPyssel

mina bröstvårtor blir oxå vita, men det sticker inte i dom. Jag är helt säker på att det inte är svamp då jag har ammat i snart ett år. Det är nog heller inte att han suger fel för jag har aldrig halt sår eller några andra problem. Det kan ju vara så att bebben suger så hårt den blir vit av det. Känner du att amningen fungerar som det är och du inte får sår eller att det kliar, då tror jag inte att det är någon fara. Prata annars med BVC om det.

//Joanna

• nero

Mina blir oxå vita, har inte ont eller sår så det är varken svamp eller fel tag (hade fel tag i börjarn men det rättades till )
    Tror snarare att dom suger med sån kraft att det blir lite som "kärlkramp"

• Mammas

Mina har oxå blivit vita sista veckan, men inga stickningar eler så. Jag tror att blodet inte hinner ut i "toppen", om ni förstår.

Min teori är att vi är i en fas där min dotter behöver mer mat/bröstmjölk och därför suger hårdare, vilket resulterar till detta under amningen. De senaste två dagarna har jag oxå märkt att mjölkprudoktionen ökat. så nu återstår dett bara att se om mina bröstvårtor slutar bli vita.

Jag är hundra på att det inte är svamp, och nästan helt säker på att hon inte suger fel!! Kanske vi slarvar med att sitta bekvämt, men hennes tag om bröstet är bra.

• smulan77

mina blir oxå vita ibland och min läkare säger att det är för att hon suger så hårt att blodet inte rinner dit.. vissa kvinnor har lite kärlkramp i bröstvårtorna, precis som nero skriver.. det är enligt honom INTE svamp eller fel tag..

• lillith

Om det hade varit svamp hade det inte försvunnit - och jag hade svamp förra gången jag ammade och det kändes annorlunda. Jag tror heller inte han har fel tag för jag har inga sår och det känns helt rätt när jag ammar. Tror på det ni säger med kärlkramp. Han suger som sagt väldigt hårt. Och amningen fungerar i övrigt ok. Undrade bara så det inte var ngt farligt.

• Angelica77

Är garanterat kärlkramp i bröstvårtan. Har haft det med båda mina barn. Försvinner med tiden. Prova skaka lite på bröstet så blodtillförseln kommer i gång snabbare efter amning.

Svar på tråden vita bröstvårtor efter amning