• Minirai

Konstig doft när vi eldar. Varför?

vi har en öppen spis med kasett och när vi eldar så blir det en konstig doft efter en stund. doften påminner inte om något annat.

vad kan det vara som orsakar doften och hur får vi bort den?

vi eldar med torr ved, allt är sotat och godkänt nyligen.

någon som kan hjälpa oss?

• Svar på tråden Konstig doft när vi eldar. Varför?
  • Toppen9

Hur luktar det?
    Torrt? Bränt?
    Kan du på nåt sätt beskriva lukten?

• Minirai

jag tyckte att jag kunde känna igen doften då jag öppnade en bok, så någon slags bleck? det påminner lite om bränd plast (fast vi har uteslutit att det skulle kunna vara just det), inte riktigt påminner om heller... mer, antyder till sådan doft. det luktar inte bränt och den vanliga goda doften av att elda finns där också. jag tycker mig få lite huvudvärk när vi eldar.

• johandra

Är det en ny kamin?

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • johandra

eller ja,är kasetten ny?

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Toppen9
    johandra skrev 2010-10-19 22:24:51 följande:
    Är det en ny kamin?
    Tänkte precis fråga samma...
    kan ju finnas lite olja eller liknande på den då..
  • Minirai

nej, tvärt om, den är gammal.

• Toppen9
    Minirai skrev 2010-10-19 22:34:23 följande:
    nej, tvärt om, den är gammal.
    Det kan inte ha råkat komme en droppe olja, målarfärg eller nåt på¨den som gör att det luktar då?
  • Fredrik S

Minirai:

Jag känner precis igen den doft du försöker beskriva.
    Vi monterade in en vedspis hemma under en gammal spiskåpa gjord i lättbetong.
    Jag har kommit så långt i mina efterforskningar och sniffat mig till att det är materialet ovanför spisen, alltså kupan som luktar, då jag tror det är målarfärgen som doftar. Det är en gammal plastfärg som avsöndrar denna doft. Troligtvis pga värmen som spiesen generer.  Kan även vara lättbetongen eller något bakom. INTE spisen.
    Jag vet inte hur jag skall lösa detta??? Måla om med nån patenfärg eller helt nkelt prova att skrapa bort färgen??!!

• Fredrik S

Minirai:
    Läste även att du får huvudvärk- Precis som min tjej pga denna lukt!
    Du skrev att du uteslöt att det var BRÄND färg, men säkert upphettad.

• Minirai

vi använder spisen oftare nu och tycker att doften avtar men ibland finns den där, fast inte lika mycket som tidigare. det märkliga är att jag känner doften tydligare i de intilliggande rumen. vi har bott i huset lite drygt ett år och gjorde en stor renovering bara månaden innan inflytt så jag vet tyvärr inte vilka "gamla" färger och material som finns bakom det nya.

sotaren som var här sa att det kan bero på vädret, om det är hög- eller lågtryck. vi blev också rekomenderade att ta bort kåpan vi satt på skorstenen (på inrådan av besiktningsmannen vid husköpet. (trist kostnad om den ska bort)) då den kan störa cirkulationen. vi har inte gjort det ännu.

sotaren sa att vi ska värmea rökgångarna innan vi börjar elda. kanske det kan hjälpa er också fredrik. riv ett tidningsark åt gången, skrynkla det lätt och stoppa i största rökgången (inga associationer nu ;o)) tänd och låt brinna upp, du hör hur det sugs upp i skorstenen. upprepa blad för blad till det att tidningen är slut och tänd sedan en brasa som vanligt. det tar sin lilla tid men är värt det om doften försvinner.

hoppas vi kan lösa detta tillsammans!

Svar på tråden Konstig doft när vi eldar. Varför?