• Mamma S

Fler som äter magnesium mot restless legs-symptom?

Jag har sedan en längre tid haft jättejobbiga "krypningar" och obehagskänslor i benen, så fort jag sätter eller lägger mej ner så börjar det.  Jag måste röra på benen hela tiden, annars blir det helt outhärdligt. Tog upp det med min läkare eftersom det blivit värre och värre, och hon skrev ut magnesiumtabletter som tydligen kan hjälpa. Men, jag har tagit dom i några dagar nu och märker ingen skillnad! Finns det någon här som provat magnesium eller något annat? Vad har hjälpt er? Jag står inte ut med att ha det såhär mycket längre...

• Svar på tråden Fler som äter magnesium mot restless legs-symptom?
  • Jesper f

Faktiskt inte hört att just magnesium ska hjälpa. Misstänkerman någon spårämnes brist i övrigt? Hänger det ihop med någon annan medicinering eller symtom?

Jag har också krypningar i benen,men dom hänger ihop med medecinering för ANNAN sjukdom, som jag måste  medicinera mot.. Det enda som hjälpt mig är att "vanka" tills krypningarna går över. Justera lite på medicinen. Men massage osv, tycker jag vart ganska lönlöst. Ännu värre är det att försöka förklara för andra hur hemskt det faktiskt är.

• Mamma S
    Jesper f skrev 2010-10-19 21:56:13 följande:
    Faktiskt inte hört att just magnesium ska hjälpa. Misstänkerman någon spårämnes brist i övrigt? Hänger det ihop med någon annan medicinering eller symtom?

Jag har också krypningar i benen,men dom hänger ihop med medecinering för ANNAN sjukdom, som jag måste  medicinera mot.. Det enda som hjälpt mig är att "vanka" tills krypningarna går över. Justera lite på medicinen. Men massage osv, tycker jag vart ganska lönlöst. Ännu värre är det att försöka förklara för andra hur hemskt det faktiskt är.
    Det jag vet när det gäller brister är att jag har järnbrist, har haft det länge. Läste någonstans att det kan hänga ihop, men jag vet inte hur det är i mitt fall. Läkaren tog inga prover för att kolla om jag verkligen har magnesiumbrist.

Jag äter en del andra mediciner men ingen som jag börjat med nyligen. Vad är det för medicin du äter som orsakar dina besvär? Att gå omkring är det enda som hjälper mej också. Håller med om att det är svårt för andra att förstå, ingen som inte har detta kan nog helt sätta sej in i hur jobbigt det är!
  • prezl

magnesium hjälper! har provat och vet
    det är muskelavslappnaden, men kan
    ta ett tag innan effekt uppnås, det är ju inte lika "hardcore"som ett läkemedel 

• prezl

stödstrumpor hjälper också, tajta som går upp ända på låret

• Sofiapers
    Mamma S skrev 2010-10-19 22:04:44 följande:
    Det jag vet när det gäller brister är att jag har järnbrist, har haft det länge. Läste någonstans att det kan hänga ihop, men jag vet inte hur det är i mitt fall. Läkaren tog inga prover för att kolla om jag verkligen har magnesiumbrist.

Jag äter en del andra mediciner men ingen som jag börjat med nyligen. Vad är det för medicin du äter som orsakar dina besvär? Att gå omkring är det enda som hjälper mej också. Håller med om att det är svårt för andra att förstå, ingen som inte har detta kan nog helt sätta sej in i hur jobbigt det är!
    Jag har också besvär i benen och äter magnesium, prover är tagna men jag har inte magnesiumbrist men tabletterna hjälper. Tar en tablett dom kvällar/nätter jag har problem.
    Men eftersom inte proverna visar brist så får jag dom inte på recept
    Det var min barnmorska som tyckte jag skulle prova magnesium då jag var gravid.
  • Mamma S
    prezl skrev 2010-10-19 22:06:11 följande:
    magnesium hjälper! har provat och vet
    det är muskelavslappnaden, men kan
    ta ett tag innan effekt uppnås, det är ju inte lika "hardcore"som ett läkemedel 
    Okej, jag kanske får ha lite tålamod då. På apoteket sa dom att jag borde märka av effekt direkt, men det kanske tar lite tid ibland. Verkar magnesium muskelavslappnande i allmänhet?
  • Mamma S
    Sofiapers skrev 2010-10-19 22:08:56 följande:
    Jag har också besvär i benen och äter magnesium, prover är tagna men jag har inte magnesiumbrist men tabletterna hjälper. Tar en tablett dom kvällar/nätter jag har problem.
    Men eftersom inte proverna visar brist så får jag dom inte på recept
    Det var min barnmorska som tyckte jag skulle prova magnesium då jag var gravid.
    Konstigt att du inte kan få dom på recept när dom hjälper dej! Jag fick ju mina på recept utan att några prover togs.
  • Sofiapers
    Mamma S skrev 2010-10-19 22:10:39 följande:
    Konstigt att du inte kan få dom på recept när dom hjälper dej! Jag fick ju mina på recept utan att några prover togs.
    Ska prova igen när jag ska till en annan läkare. Det ända svaret ajg fick var att man inte får recept på dom om man inte har brist på magnesium.
  • prezl
    Mamma S skrev 2010-10-19 22:09:17 följande:
    Okej, jag kanske får ha lite tålamod då. På apoteket sa dom att jag borde märka av effekt direkt, men det kanske tar lite tid ibland. Verkar magnesium muskelavslappnande i allmänhet?
    ja muskelavslappnande i allmänhet, men mkt mildare än kemiska preparat förstås

men av ngn anledning särskilt bra mot restless legs

har fått mkt god hjälp av örtterapeuter som alla rekommenderat magnesium i detta fall

• Skylark

Hej! Grapefrukt eller grapefruktjuice har hjälpt mig och bekanta. Vet inte vad det är i innehållet - någon vitamin? - men det har helt fått bort mina annars olidliga RLS symtom! Men drick inte för mycket; ett par glas om dagen: för högt intag kan visst ge biverkningar, läste jag någonstans. Lycka till! (PS - vårdcentralen och apoteket har råd ang behandl av RLS.)

• lotttis

hejsan,jag undrar vad du hade för symtom när det började hos dig? jag är 26 årig tvåbarnsmamma som under ca tre veckor nu haft lite darr i benen och ibland i armarna me. liksom som om det pyser i benen på mig, obehagligt. sen känns det som om att jag inte har någon kraft i låren fast att jag har det. det är mest på morgnarna innan jag kommer igång liksom. MVH/Lotta

Svar på tråden Fler som äter magnesium mot restless legs-symptom?