Hormonspiral när man ammar?
Fick barn för 5 veckor sen och skulle vilja stoppa in en hormonspiral men får man det när man ammar har jag för mig!? Man får väl inte äta vanliga p-piller heller va? Vad ska vi då använda?
Fick barn för 5 veckor sen och skulle vilja stoppa in en hormonspiral men får man det när man ammar har jag för mig!? Man får väl inte äta vanliga p-piller heller va? Vad ska vi då använda?
Jag fick hormonspiral när jag ammade, inga problem!
De säger lite olika.
Min gynläkare ville inte sätta in det så länge man ammade pga risken med eftervärkar och att den ev skulle kunna stötas ut.
Han menade att man hade sammandragningar vid amning lång tid efter förlossning.
På familjeplaneringen däremot hade de inga problem att sätta in spiral.
Hormonspiralen innehåller Levonogestrel som är ett gestagen, gulkroppshormon. Alltså som minipiller. Ok när man ammar.
Problemet när man ammar är att livmodern drar ihop sig och blir mindre och väggarna är "mjukare" så det är lättare att perfoera av misstag när man sätter in.
LAM metoden? De första sex månaderna, om man inte blöder, samt ammar fullt så har du ett relativt bra skydd. Alla tre sakerna måste gälla.
FemCap, silikonpessaret kan du ha efter tio veckor. Helt hormonfritt och biverkningsfritt. Du kan ha det insatt två dygn i taget.
Jag ammar inte fullt ut, ger en flaska till natten per dygn, då är det väl kört?
Okej men då ska jag prata med bm på återbesöket. Tack för alla svar!