• vackert udda

Tips på snittar!

Vi ska ha Halloweenfest i november och tänkte bjuda på bland annat snittar - har ni några tips på GODA varianter av dessa?

♥ Vår älskade lilla tjej har BF Julafton 2010 ♥
  • Svar på tråden Tips på snittar!
  • vackert udda

Putt!

• JuliaåRonjasmammis

Ska det vara halloweentema även på snittarna? I så fall får jag nog fundera på saken. Eller, det ska jag nog göra ändå innan jag skriver, är så trött så ögonen går i kors!

Återkommer i morgon!

Don't mess with my integrity!
  • firrig

Tunnbrödrullar i skivor är alltid gott! Man kan variera fyllningarna jättemycket, till exempel lax&philadelphia eller fetaost&soltorkad tomat.
    Crostinis med tapenade eller pesto
    Vitt bröd i trekanter med skagen-/rostbiffröra (finns färdig att köpa)
    Annan bra plockmat:
    Baconlindade musslor/dadlar
    Champinjonhattar fyllda med tomat/chilisås
    Deviled eggs

En jättebra basilikacréme som funkar till snittar/crostinis:
    1 kruka basilika
    2 dl kesella lätt
    1 vitlöksklyfta
    salt och peppar

Mixa ihop ingridienserna och låt stå kallt någon timme.

Lycka till med festen!

• vackert udda
    firrig skrev 2010-10-20 15:22:24 följande:
    Tunnbrödrullar i skivor är alltid gott! Man kan variera fyllningarna jättemycket, till exempel lax&philadelphia eller fetaost&soltorkad tomat.
    Crostinis med tapenade eller pesto
    Vitt bröd i trekanter med skagen-/rostbiffröra (finns färdig att köpa)
    Annan bra plockmat:
    Baconlindade musslor/dadlar
    Champinjonhattar fyllda med tomat/chilisås
    Deviled eggs

En jättebra basilikacréme som funkar till snittar/crostinis:
    1 kruka basilika
    2 dl kesella lätt
    1 vitlöksklyfta
    salt och peppar

Mixa ihop ingridienserna och låt stå kallt någon timme.

Lycka till med festen!
    Tack för alla tips! De kommer definitivt att vara till hjälp för oss :)
  • vackert udda
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-10-20 01:45:27 följande:
    Ska det vara halloweentema även på snittarna? I så fall får jag nog fundera på saken. Eller, det ska jag nog göra ändå innan jag skriver, är så trött så ögonen går i kors!

Återkommer i morgon!
    Nej, de behöver de inte :) Tänkte väl det först men insåg snart att det skulle bli att ta sej vatten över huvudet, hehe ;) Så alla tips är välkomna!
  • JuliaåRonjasmammis
    vackert udda skrev 2010-10-21 01:18:29 följande:
    Nej, de behöver de inte :) Tänkte väl det först men insåg snart att det skulle bli att ta sej vatten över huvudet, hehe ;) Så alla tips är välkomna!
    Jag brukar blanda creme bonjour med pepparrotssmak med finstrimlad rökt skinka och lite gräddfil. Sedan göra tunnbrödsrullar på röran, lägga i frysen en stund för att stelna och sen skära i fina skivor. Vill man ha det lite  starkare kan man ha i lite pepparrotsvisp eller riven pepparrot i röran.

Pepparrotsvisp är även gott att bre på kavring (eller vitt bröd om man föredrar det), garnera med rostbiff och så antingen rostad lök eller syltlök.

Små snittar med hemmagjord skagenröra är också gott, jag brukar dryga ut min skagen med hårdkokt hackat ägg om jag ska göra till många. Samma röra är även god i minikrustader, men då måste de serveras pronto, annars mjuknar krustaderna!

Klassiska dubbla sandwichar på vitt bröd med mjukrört smör blandat med lite riven ost och finkllippt gräslök är gott! Finns ju färdig gräslöksost också, men det blir ju lite dyrare och smakar lite annorlunda.

Oj, nu blev jag natthungrig, får gå och ta en macka! Återkommer om det dyker upp fler saker i huvudet!
    Don't mess with my integrity!
  • vackert udda
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-10-21 01:40:17 följande:
    Jag brukar blanda creme bonjour med pepparrotssmak med finstrimlad rökt skinka och lite gräddfil. Sedan göra tunnbrödsrullar på röran, lägga i frysen en stund för att stelna och sen skära i fina skivor. Vill man ha det lite  starkare kan man ha i lite pepparrotsvisp eller riven pepparrot i röran.

Pepparrotsvisp är även gott att bre på kavring (eller vitt bröd om man föredrar det), garnera med rostbiff och så antingen rostad lök eller syltlök.

Små snittar med hemmagjord skagenröra är också gott, jag brukar dryga ut min skagen med hårdkokt hackat ägg om jag ska göra till många. Samma röra är även god i minikrustader, men då måste de serveras pronto, annars mjuknar krustaderna!

Klassiska dubbla sandwichar på vitt bröd med mjukrört smör blandat med lite riven ost och finkllippt gräslök är gott! Finns ju färdig gräslöksost också, men det blir ju lite dyrare och smakar lite annorlunda.

Oj, nu blev jag natthungrig, får gå och ta en macka! Återkommer om det dyker upp fler saker i huvudet!
    Tusen tack! Jag ska kopiera in era tips i ett worddokument o ta med till affären :) Här ska det provad snittar ;)
  • flixflax

Pepparrot och lax är kanon ihop!

• vackert udda

Är det något av alla dessa förslag som man absolut inte kan förbereda dagen innan?

• firrig
    vackert udda skrev 2010-10-21 12:52:16 följande:
    Är det något av alla dessa förslag som man absolut inte kan förbereda dagen innan?
    Crostinis blir mjuka och tråkiga om de förvaras ute eller får pålägg på sig för fort!
Svar på tråden Tips på snittar!