• Anonym (Undrande)

    1,5 njure problem vid adoption?

    Min man är fullt frisk, har ingen njursjukdom, men då han var liten upptäckte man vad man kallade "hästskonjure" dvs en av hans njurar är lite "missbildad" och han har idag 1,5 fungerande njure istället för två. Är det någon som vet om det här kan ställa till problem vid läkarintyget man ska göra/lämna vid utredning för medgivande? Ska vi berätta detta eller bara hålla tyst så länge som läkaren inte ställer en direkt fråga. Det läkaren ska intyga är ju om man har njursjukdom eller inte och det har han ju inte. Han har aldrig haft problem med detta någonsin. Vi påbörjar föräldrautbildning snart och utredning efter jul och fick se läkarintyget häromdagen och det satte igång en del tankar.

  • Svar på tråden 1,5 njure problem vid adoption?
  • Anonym

    jag har ingen aning men kan du inte ringa de som håller i utredningen?

  • Anonym (Undrande)
    Anonym skrev 2010-10-20 13:20:45 följande:
    jag har ingen aning men kan du inte ringa de som håller i utredningen?
    Vi har inte påbörjat utredningen ännu och min fråga här är anonym av den anledningen att vi inte vet om vi överhuvudtaget ska ta upp detta. Ringer vi till Familjerätten så dokumenteras ju det vi säger.
  • Flisan86

    En missbildning behöver inte räknas som en sjukdom. FK klassar t ex skolios som en variation snarare än en sjukdom, trots att det i många fall kräver operation. Jag skulle faktiskt ringa sjukvårdsrådgivningen och fråga om vad de tycker - om det kan klassas som en sjukdom eller ej. Om det inte gör det så borde det ju inte vara några problem och inget som behöver nämnas heller...antingen har han en sjukdom och är sjuk, eller så har han inte någon sjukdom och är frisk. Livet är väl kanske inte så svartvitt men på pappret finns väl bara ja eller nej. Lycka till!

  • Anonym

    Jag skulle inte ta upp det i utredningen över huvudtaget. I vår släkt är det flera som bara har en njure, ingen har haft problem av det. Jag vet inte hur det ser ut för min del, det har jag inte tagit reda på. Hade jag vetat att jag bara hade en så skulle jag inte ta upp det i utredningen ändå eftersom det inte är något som påverkar mig. Alla kan ju få problem med sjukdomar i framtiden så det kan man ju aldrig veta.
    På hälsoundersökningen frågar de om man har några problem eller sjukdomar, och så länge han inte har några besvär av det nu så behöver ni inte nämna det.

  • Anonym

    men jag tror ju inte din mans 1.5njure klassas som en sjukdom så länge den inte givit anledning till någon form av medecinering eller läkarkontroller.
    Nu har inte vi varit i adoptionssvängen övht men jag kan säga att min man har efter allvarlig sjukdom som barn bara en njure och enligt de läkare som behandlade honom ska det inte vara några som helst problem att leva med en fullt fungerande njure.
    Han gjorde även lumpen och jag antar att han inte fått göra den om man ansett att 1njure var lika med sjukdom..men jag kanske har fel?

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (insatt) skrev 2010-10-20 14:10:09 följande:
    I hälsodeklarationen som undertecknas i samband med medgivandeutredningen skall man på heder och samvete svara på frågan:

    "Har du haft följande sjukdomar/hälsoproblem?" och där "sjukdom i bukorgan" och "njursjukdom" är två av alternativen ....

    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...


    Ja men själva grejen är ju att det inte är en sjukdom. Han har aldrig haft några men av det utan det upptäcktes av en händelse när han var yngre. Han har idag ingen njursjukdom, inga symtom, inga problem och hade han inte varit på sjukhus i annat ärende när han var yngre så hade han inte vetat om detta överhuvudtaget. Tror att vi ska tala med en vän som är läkare om vad som egentligen klassas som sjukdom...
  • Anonym (Undrande)
    Anonym skrev 2010-10-20 14:16:27 följande:
    men jag tror ju inte din mans 1.5njure klassas som en sjukdom så länge den inte givit anledning till någon form av medecinering eller läkarkontroller.
    Nu har inte vi varit i adoptionssvängen övht men jag kan säga att min man har efter allvarlig sjukdom som barn bara en njure och enligt de läkare som behandlade honom ska det inte vara några som helst problem att leva med en fullt fungerande njure.
    Han gjorde även lumpen och jag antar att han inte fått göra den om man ansett att 1njure var lika med sjukdom..men jag kanske har fel?
    Ja det låter rimligt. Min man har också gjort lumpen.
  • Anonym (Undrande)
    Flisan86 skrev 2010-10-20 13:39:10 följande:
    En missbildning behöver inte räknas som en sjukdom. FK klassar t ex skolios som en variation snarare än en sjukdom, trots att det i många fall kräver operation. Jag skulle faktiskt ringa sjukvårdsrådgivningen och fråga om vad de tycker - om det kan klassas som en sjukdom eller ej. Om det inte gör det så borde det ju inte vara några problem och inget som behöver nämnas heller...antingen har han en sjukdom och är sjuk, eller så har han inte någon sjukdom och är frisk. Livet är väl kanske inte så svartvitt men på pappret finns väl bara ja eller nej. Lycka till!
    Intressant!!! Ja sjukvårdsrådgivningen eller vår vän som är läkare. Det vi behöver veta är vad som klassas som sjukdom. Är det vad de frågar efter så är det vad vi svarar. Vem som helst kan ju eg ha bara en fungerande njure utan att ha en aning om det öht eftersom det inte ger några som helst symtom.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Undrande) skrev 2010-10-20 14:56:31 följande:
    Ja men själva grejen är ju att det inte är en sjukdom. Han har aldrig haft några men av det utan det upptäcktes av en händelse när han var yngre. Han har idag ingen njursjukdom, inga symtom, inga problem och hade han inte varit på sjukhus i annat ärende när han var yngre så hade han inte vetat om detta överhuvudtaget. Tror att vi ska tala med en vän som är läkare om vad som egentligen klassas som sjukdom...
    Ja, för det är lite "tricky" att man inte bara efterfrågar sjukdom utan även "hälsoproblem" i hälsodeklarationen
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (insatt) skrev 2010-10-20 15:00:22 följande:
    Ja, för det är lite "tricky" att man inte bara efterfrågar sjukdom utan även "hälsoproblem" i hälsodeklarationen
    Ja men då är ju frågan vad som klassas som hälsoproblem? Min man har aldrig haft några som helst problem pga avsaknaden av en halv njure. Detta upptäcktes som sagt av "misstag" och har aldrig givit honom några problem.
  • Anonym

    besväras han inte utav det så kan det ju inte vara ett hälsoproblem?
    jag tycker ni ska prata med eran vän som är läkare, och jag håller tummarna för att hela adoptionsprocessen kommer att gå bra för er  

  • Anonym (Undrande)
    Anonym skrev 2010-10-20 15:18:33 följande:
    besväras han inte utav det så kan det ju inte vara ett hälsoproblem?
    jag tycker ni ska prata med eran vän som är läkare, och jag håller tummarna för att hela adoptionsprocessen kommer att gå bra för er  
    Tack
  • Emeli

    Socialstyrelsens formulär frågar inte efter missbildningar, utan efter sjukdomar och hälsoproblem. Missbildningar behöver inte innebära sjukdom eller problem med hälsan. Om din man är fullt frisk anser jag att ni ärligt kan svara nej på frågan om njursjukdomar och hälsoproblem på grund av njurarna.

  • Anonym

    Nje, ni behöver inte nämna det.
    Jag har gjort tre utrednignar för adoption och vid första tog vi upp ALLT, dvs. allergier, missbildningar (ex. mina äggstockar), att min man haft ont i ryggen, åderbrock m.m. Läkaren skrattade tillslut lite åt oss och sa att det inte skulle hindra oss från att bli föräldrar, vem som helst får ju ont i ryggen ibland, har åderbrock m.m.
    Vid de andra utredningarna tog jag bara upp sådant som verkligen kunde vara viktigt för landet att veta, dit hörde ex. endometriosen.

  • Anonym (med en njure)

    Jag har bara en njure, hade cancer när jag var liten, njuren togs bort. Jag har inte haft några problem efteråt. Jag har adopterat ett barn, utan något problem :)

  • Softish

    nej skulle jag aldrig tänka mig att det skulle vara ett problem. han har ju ingen njursjukdom och har friska njurar dom han har så finns ingen anledning till att det skulle vara ett problem vad jag vet:)

Svar på tråden 1,5 njure problem vid adoption?