• majsflickan

    Resa tillbaka till hemlandet..

    Hej,jag är adopterad från Sri Lanka och känner att det snart är dags att åka tillbaka för att se vart man kommer ifrån. Speciellt roligt också när man nu själv har egna barn.
    Måste fråga ni som vart tillbaka.Hur har era adoptivföräldrar stöttat er? Hjäpt er ekonomiskt med resan?
    Ni som har adopterat hur tänker ni när era barn växer upp och vill åka tillbaka...
    Vill höra lite olika åsikter.Mina förädrar verkar nämligen inte jättepigga på att hjälpa mig ekonomiskt.Hade jag haft ett adopterat barn och han/hon berättar hur gärna dom hade velat åka tillbaka hade jag stöttat och hjälpt så mycket jag kunde..

  • Svar på tråden Resa tillbaka till hemlandet..
  • Idoli

    Hej!

    Jag och min man står i kö för adoption. Om vårt barn kommer vilja åka tillbaka så kommer vi att göra det tillsammans när det är barn, som vi resonerar nu. När barnet är vuxet så vet jag inte om det går att kräva ekonomisk hjälp, jag skulle i alla fall själv aldrig göra det från mina föräldrar. Och det har inget att göra med att de inte stöttar och älskar mig etc. (nu är ju inte jag själv adopterad och en sådan resa är inte nu aktuell för mig heller men.) Jag skulle kunna be mina föräldrar om ett lån i fall det var kris, och jag vet att jag skulle få det. Jag vet att de kommer finnas där om jag verkligen behöver dem. Men i mångt och mycket får jag och framförallt vill jag, klara mig på egen hand. Speciellt ekonomiskt.

     Finns det ingen möjlighet för dig att finansierar resan själv? Tråkigt att de inte stöttar och uppmuntrar i övrigt... Det är ju en annan sak..

  • Här och nu

    Jag är inte adopterad eller har adopterat, men adopterade finns i släkt o vänskapskrets. Jag kan tycka att om man har ekonomisk möjlighet, ska man bidra till att ens adoptivbarn kan besöka sitt födelseland. Ser det som en del i adoptionen. Så har våra släktingar gjort och öronmärkt pengar, men nu är deras barn inte alls intresserade av att åka till sitt födelseland. Pengarna står kvar ifall ifall eller kommer användas till annat som barnen värdesätter.

  • Thi 08

    Jag sparar pengar till min dotter på ett konto som hon kan röra när hon är 18. Vill hon åka tillbaka innan hon fyllt 18 går de att plocka ut tidigare. Annars kan hon använda pengarna till ngt annat om hon inte vill åka tillbaka. Självklar skulle det vara trevligt att åka tillsammans. Men det kan ju göra en resa hon vill klara av själv, så jag inväntar och så får vi se.

  • majsflickan

    Ja det är så jag känner att det hade vart kul om mina föräldrar hade lagt undan lite sen jag var liten...

  • villsågärna38

    Hm... klurigt. Hur gammal är du och försörjer du dig själv idag? Har du syskon och har dina föräldrar ekonomiska möjligheter? Tycker att det här beror mkt på vad ens föräldrar har för ekonomiska resurser. Som vuxen har jag alltid klarat mig själv oavsett vad det gällt. Aldrig tagit för givet att mina föräldrar ska ge mig pengar. jag är inte adopterad men har t ex gått igenom jobbiga saker som kostat mkt pengar,  t ex ett antal ivf:er. Har ibland fått pengar av dem iaf men mina föräldrar har inga stora ekonomiska möjligheter och jag tycker att det skulle kännas ego som vuxen att kräva något i ekonomisk väg av dem. Däremot så tycker jag att adoptivföräldrar definitivt ska ska stötta och uppmuntra en resa tillbaka. Har de goda ekonomiska resurser och du har det skralt så tycker jag också att de borde erbjuda sig att hjälpa dig ekonomiskt. Om min man och jag adopterar så kommer det att vara en självklarhet att göra det från första början t ex ett konto som man skrivit om här i tråden, men kanske tänker den äldre generationen på ett annat sätt. Kram

  • Thi 08

    Jag vill inte vara sådär tråkig, men nu är jag det iaf. Om man adopterar kan jag tycka att man borde tänka på att barnen förmodligen vill åka till sitt födelseland och därav kan jag se det som lite mer självklart att man ska hjälpa till att betala barnets tillbakaresa. Det är ju ändå vi som tagit barnen till andra sidan jorden.....

    Men annars håller jag med dig om att barnen ska lära sig stå på egna ben.

  • Här och nu

    Ts; Om du vet vilken organisation du blev adopterad igen, kan du höra om de gör subventionerade gruppresor. Vet att det förekommer ibland. Du får kanske själv ta dig vidare inom Sri Lanka om du vill leta efter dina bio-föräldrar eller barnhem, men du kommer iaf billigare dit o får reseledare.

  • Tufselina

    Vi har oxå pengar öronmärkta till om vår dotter någon gång i framtiden vill göra en återresa. Vi kommer att åka på en semesterresa till landet nästa år och då för att vår dotter ska få egna minnen därifrån, hon var så liten när vi fick henne att hon inte kommer ihåg något. Vi kommer enbart att vara turister och inte åka till provinsen där hon är född eller göra något annat som har samband med adoptionen. Hon ser fram emot denna resa väldigt mycket (vi oxå såklart) och pratar om att hon oxå ska gå på kinesiska muren, se pandor mm. men som sagt OM HON vill göra en återresa i vuxen ålder så finns det pengar till det Glad

  • libero

    Vi har 2 adoptivbarn och vi har ett konto där det finns pengar undansatta till barnen om/när de vill åka till sina hemland. Vi har sagt att vi gärna gör en resa tillsammans när de blir lite äldre. Nu är de 12 och 9. Vet av erfarenhet att det oftast kommer frågor när barnen själva blir föräldrar.

    Har du pratat med dina föräldra majsflickan? eller är det bara så att du tror att du inte får hjälp.

  • Petrova

    Jag vill bara hoppa in och säga att jag har äldre släktingar som är adoptivföräldrar och de verkar rätt negativa till återresa. De oroar sig för att brottsligheten i landet är hög och att vissa delar av landet är farligt för turister. Min tolkning är att det beror på en kombination av att de börjar bli gamla (60+) och fega och är oroliga för sina barn som föräldrar alltid är, och att de kanske vill vara "allt" för sina barn och känner sig hotade av tanken på återresa. Som tur är så är inte barnen (vuxna) i det fallet sugna på att åka tillbaka.

    Gick det inte nån dokumentär om en kille som ville åka tillbaka till ett land i Latinamerika och hur hans pappa var väldigt negativ i början men ändrade uppfattning och själv åkte med på resan? Du kanske kan se den tillsammans med dina föräldrar och se om de ändrar sig?

Svar på tråden Resa tillbaka till hemlandet..