• Miracle09

Sjuk 10-11 månaders bebis. Kan man ge nån medicin?

Min dotter blev sjuk första gången när hon var 10 månader. Då fick hon lite hosta och var snorig. Det gick över efter en vecka. Hon var frisk en vecka, sen började hon på dagis och blev sjuk igen såklart. Nu har hon varit snorig och haft slem hosta i 1,5 vecka. Det rosslar i bröstet när hon andas. Bör jag gå till läkaren så att hon får någon medicin eller ska man bara vänta tills det går över?
    Hon har ingen feber och är på dagis ändå och leker som vanligt. Lite mer gnällig och mammig än vanligt bara. 

• Svar på tråden Sjuk 10-11 månaders bebis. Kan man ge nån medicin?
  • Jezamine

Gå du till en doktor som får titta med henne.Hon kanske behöver någon medicin så hon blir frisk innan hon går till dagis igen.

Jag är INTE avstängd
  • Philippa

Rosslar det tycker jag en läkare ska lyssna på henne....

• Flickan och kråkan

Jag tycker du ska låta någon lyssna på hennes andning och hosta. Vanligt med infektionsastma exempelvis....och då har man ju den där rosslande sega hostan.

• Här och nu

Hade absolut gått till doktorn, men Alvedon kan man ge från 3 mån o även vissa nässprayer. Går hon på dagis fast hon inte fyllt 1 år?

• Miracle09

Ja, hon började när hon var lite mer än 10 månader. Bor i Spanien och här kan de börja på dagis from 4 månader, eftersom man inte har mer än det i mammaledighet (16 veckor) Sen finns det ingen VAB här heller  :(
    Jo, alvedon ger jag henne om hon har feber, men inte nödvändigt om hon inte har feber ju.
    Nässpray har hon också fått (koksalt lösning) Men vill ju helst undvika tex hostmedicin innan hon blir ett år, men vill ju såklart att hon ska bli frisk. Får väl gå till doktorn och se vad han säger.

• ecco87

Vi fick bricanyl (oral lösning) till vår son när han hostade och snorade. Nu vet jag inte hur de är i spanien. Men i sverige finns inga hosmediciner för barn under 2 år (egentligen enligt läkaren).

Utan där fick vi bricanyl istället, som vidgar luftrören vilket gör de lättare att andas.

• Flickan och kråkan
    Miracle09 skrev 2010-10-20 15:06:46 följande:
    Ja, hon började när hon var lite mer än 10 månader. Bor i Spanien och här kan de börja på dagis from 4 månader, eftersom man inte har mer än det i mammaledighet (16 veckor) Sen finns det ingen VAB här heller  :(
    Jo, alvedon ger jag henne om hon har feber, men inte nödvändigt om hon inte har feber ju.
    Nässpray har hon också fått (koksalt lösning) Men vill ju helst undvika tex hostmedicin innan hon blir ett år, men vill ju såklart att hon ska bli frisk. Får väl gå till doktorn och se vad han säger.
    Om de får segdragen rosslande/skällande hosta ofta vid förkylning så är det väldigt vanligt att det är infektionsastma. Hostmedicin blir helt tokigt då. Här brukar de vänta in att de fått samma typ av symptom vid ett par tillfällen innan de konstaterar infektionsastma. Att de får hosta vid förkylning är inte ovanligt och den kan hålla i sig under ett par veckor, men det beror lite på hur den är, om den sätter sig på andning etc.
  • Miracle09

Tack för era svar.
    Vi ska till hennes barnläkare idag och se vad hon säger.

• Miracle09

Läkaren lyssnade på henne, men sa inget särskilt. Kollade i hals och öron, sa inget om det heller. Sen skrev hon ut ett recept på några droppar som jag skulle ge henne morgon och kväll som tydligen är luftrörsvidgande. (Googlade när jag kom hem) jag hämtade inte ut det. Vill inte ge henne det. Läkaren sa dessutom att hon inte hade så mycket hosta.
    Sen mot diarren (som hon haft ett par dagar och andra barn på dagis med) sa läkaren att vi skulle ge henne laktosfri ersättning och puré av morot, potatis och ris och äpplepuré.
    Så vi får se om hon blir bra under helgen. Jag bad hennes pappa att henne med på jobbet idag, så hon inte behöver vara på dagis med andra sjuka barn. Annars blir hon ju aldrig frisk.

• ecco87

Luftrörsvidgande är Bricanyl oxå. Min son har sovit jätte bra av de, mycket lättare att andas och hosta upp slemmet.

Svar på tråden Sjuk 10-11 månaders bebis. Kan man ge nån medicin?