• drumman32

Fråga ang. läkarintyg

Hej! Jag har varit sjukskriven i några dagar nu och vad jag förstått så är det från den 8:e dagen i sträck man måste ha läkarintyg. Men jag vet inte riktigt hur det gäller i mitt fall, för jag sjukskrev mig sista timmen förra onsdagen, hela torsdagen och fredagen. Sen på måndag jobbade jag 6,5 timmar och tog ledigt sista 1,5 timman, sen ledig tisdag och idag onsdag. Hur många dagar räknas det som? Jag vet ju inte om det räknas som en heldag när man tar ledigt sista timman på en dag som jag gjort vid två tillfällen, eller räknas de som jobbdagar?

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Fråga ang. läkarintyg
  • Hallonmun

Har du varit inne och arbetat så räknas det som ny period, så då brukar man inte behöva sjukintyg. Däremot så kan din arbetsgivare begära intyg från första dagen om han vill.

Google is my friend ♥
  • drumman32

Säker på att det räknas som en ny period för det blir ju ingen ny karensdag iaf...men just när det gäller dagar till läkarintyg krävs kanske det börjar om alltså?

• Anonym

Eftersom du har varit inne och jobbat så räknas det som en ny period och du behöver ett läkarintyg från och med åttonde dagen i den nya perioden. Hade du blivit sjuk inom fem kalenderdagar så hade du sluppit en ny karensdag. Om jag har förstått dig rätt så var du sjuk tom fredag. Då blir torsdag ny sjukdag och det är sjätte dagen och du kommer att få ny karensdag.

• eeisor

Jag är lite i liknande sits som dig, var sjuk hela förra veckan. Jobbade måndag 18:e och halva tisdagen,
    sen gick jag hem igen eftersom min influensa tog ny fart. Ringde till mitt lönekontor och frågade vad som gällde eftersom jag ju var sjuk igen, behövde jag läkarintyg nu eller vad? De svarade att i och med att det var mindre än 5 dagar mellan sjukperioderna så blev det ingen ny karensdag och att eftersom jag hade arbetat måndag-tisdag så räknas det som en ny sjukperiod = det behövs inget läkarintyg förrän tisdag 26:e. Jag tror att du kan hitta mer info om vad som gäller om du söker efter "återinsjuknande" på FK:s hemsida.

• drumman32
    Anonym skrev 2010-10-20 14:10:06 följande:

Eftersom du har varit inne och jobbat så räknas det som en ny period och du behöver ett läkarintyg från och med åttonde dagen i den nya perioden. Hade du blivit sjuk inom fem kalenderdagar så hade du sluppit en ny karensdag. Om jag har förstått dig rätt så var du sjuk tom fredag. Då blir torsdag ny sjukdag och det är sjätte dagen och du kommer att få ny karensdag.

Jag var sjuk tom fredag, men sen även igår (tisdag) och idag, där jag dock jobbade större delen av måndagen, så det borde alltså betyda ingen ny karensdag då det bara är 3 dagar mellan fredag och tisdag. Dock ny sjukperiod. Tror jag har förstått allt nu. :)
    Tack för hjälpen!
Svar på tråden Fråga ang. läkarintyg