• Mymlann

Med eller utan skal ?

Jag har alltid hört att man ska koka potatis med skalet på för annars försvinner nån/ alla ( ? ) vitaminer ur potatisen.

Är det sant eller en skröna ?

/ Mymlann med otroligt intressanta frågor en lördagskväll....

• Svar på tråden Med eller utan skal ?
  • Tina B

Jag har hört det samma men vet inte sanningshalten i det hela. Kan tänka mig att skalet hjälper till att "stänga inne det nyttiga" så det inte kommer ut i vattnet?

• Bongobongo

Men tydligen ska man sedan skala den, inte äta skalet, ty det innehåller gifter.

• Mymlann

Bongobongo: Det har jag aldrig hört
    Man äter ju skalet på färskpotatis !

Hmm.. puffar så vi får veta hur det ligger till !

• Glass
    Jag har hört att om man skalar potatisarna innan så skalar man bort vitaminerna som ligger alldeles innanför skalet.
    Att man ska skala dem efteråt vet jag inget om. Det är väl om det är några bekämpinsmedel på dem. Själva skalet är inte gifigt i sig.
  • SvenskEngelsk

Skal kan inte vara giftigt....
    Vi äter alltid skal då vi gör klyftpotatis mm

• Mymlann

SvenskEngelsk: Nej, jag tror inte heller att skalet är giftigt.

Vad konstigt att det inte är någon som vet hur det ligger till
    Är det så att alla har blivit itutade att vitaminerna förvinner om man skalar ?
    Vill ha bevis på att det är så !

• bimmer

Har också hört det där men skalar ändå innan däremot så har jag fått lära mig att gröna potatisar giftiga.

• Lovasraramamma

Oskalade päron e nyttigare än skalade... päron som vi säjer på åland
    bara gröna päron e giftiga ha jag hört. å plantan

• Bongobongo

Det är alltså bekämpningsmedel jag talar om. Källan är tydligen Marit Paulsen, som skrev en bok om stressade potatisar.

Det är alltså gift som i miljögift, inte som i "du faller död ner".

Jag käkar också potatisskal. Och dricker alkohol. Det är ett läskigt gift det med.

• Mymlann

Bongobong : Tack för förtydligandet

• strojes

mymlann: skalet på färskpotatis är tunnare. vet inte om det är nån skillnad.
    jag skalar potatisen innan jag kokar den. tycker det är så jobbigt att skala den efteråt. äter inte skalet, bara på färskpotatis, tycker inte det smakar gott med skal på på vinterpotatis.

När det gäller grön potatis ska man slänga HELA potatisen inte bara skära bort det gröna! Det är inte det gröna i säg som är giftigt utan när den blivit utsatt för ljus bildas ett gift i potatisen (vet inte vad det heter) som inte är bra att äta. Det gröna är bara vanligt klorofyll som finns i alla gröna växter.

• Mymlann

Det stämmer bra det skydiver !
    OCh så kan kan tillägga att potatisen hör till samma familj som tomaterna.

• Mymlann

Åh tack ! Där står allt man behöver veta om potatis .

Svar på tråden Med eller utan skal ?