• Anonym

Jättetorr i underlivet - vad ska jag göra??

Jag har haft ett problem ganska länge.. jag är EXTREMT torr i underlivet, så pass torr att det blir sprickor och ibland blöder lite, det kliar som in i helvete och svider jättemycket. Jag vet inte vad jag ska göra.. den enda anledningen jag kan tänka på är att jag har trosskydd varje dag (även på natten), för efter förlossningen (4½ år sedan!) har jag extremt mycket flytningar, och jag måste byta trosa flera ggr per dag annars för de blir genomblöta. Jag tvättar bara underlivet med vatten en gång om dagen när jag duschar och använder ingen tvål eller någonting annat, däremot har jag en fuktgivande och lugnande kräm just för underlivet som jag använder ibland. Jag håller på att  bli galen på det här! Har varit hos gynekolog och det är ingenting fel heller.. har haft hormonspiral, gynekologerna sa att den kunde göra så att det blev torrt, men jag har tagit ut den och det har inte blivit bättre. Är det någon som känner igen sig eller har några tips?

• Svar på tråden Jättetorr i underlivet - vad ska jag göra??
  • LillaZ

Du kan ju börja med att tvätta med kallpressad olivolja några gånger om dagen. Sen tycker jag du ska begära en svampodling.

• Anonym

Olivolja. Både till blygdläpparna och att dränka in en tampong med, som du sätter in en liten stund. Använder olivolja både när det är torrt eller om jag känner av en svampinfektion - jättebra!

• Anonym

Oj, det hade jag aldrig hört! Men då går man ju runt och luktar mat, haha.. jag har haft svamp några gånger faktiskt och "oidentifierad infektion" också.. har fått salva, såna där man stoppar upp i underlivet (glömt vad det heter) och tabletter.. men det går inte över och de hittar inget annat än den där torrheten och ibland en slags infektion som de inte vet vad det är för något.

• NadiaMi

Apotekets intimolja kan vara värt ett försök ifall du inte vill ta till olivolja - fast det funkar för många.

Det behövs inte mycket, och oljan både mjukar upp huden och skyddar genom att hindra huden från att 'gnidas' mot de olika vecken man har i underlivet.

Flytningarna skulle ju kunna vara underlivets sätt att försöka kompensera för torrheten...

• klyban

Kallpressad rapsolja är minst lika bra.

• Anonym (torris)

Hej.
    Jag har haft liknande problem, var jättetorr, blev så torr att jag flagnade när jag torkade med t.ex. toapapper, fick kraftiga flytningar och hade en extrem klåda. De trodde det var svamp men efter otaliga svampkurer och odlingar som alla var normala kom de på att det var atopiskt eksem.  Fick kortisonsalva och blev bra nästan direkt. Så det kan du kolla. 

• Anonym

Måste fråga... hur kan du vara så torr samtidigt som du har enorma flytningar?

hur går det ihop?

• Anonym

Jag fick rådet att inte tvätta med vatten utan bara med olja. Luktade inte allt för illa.... 

• Anonym
    Anonym (torris) skrev 2010-10-20 11:48:17 följande:
    Hej.
    Jag har haft liknande problem, var jättetorr, blev så torr att jag flagnade när jag torkade med t.ex. toapapper, fick kraftiga flytningar och hade en extrem klåda. De trodde det var svamp men efter otaliga svampkurer och odlingar som alla var normala kom de på att det var atopiskt eksem.  Fick kortisonsalva och blev bra nästan direkt. Så det kan du kolla. 
    Hur kom de på det? Fick du en kur med kortisonsalva eller är det något du använder regelbundet?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-20 12:30:33 följande:

hur går det ihop?
    Bra fråga... flytningarna gör liksom inte underlivet torrt utan hamnar bara i trosan, men själva UNDERLIVET, dvs yttre blygdläppar o allt, är jättetorrt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-20 12:41:38 följande:
    Bra fråga... flytningarna gör liksom inte underlivet torrt utan hamnar bara i trosan, men själva UNDERLIVET, dvs yttre blygdläppar o allt, är jättetorrt.
    Jag menar flytningarna gör inte underlivet blött!
  • Anonym

Gå till en duktig gynekolog!

Min skrev direkt ut två olika salvor för diverse besvär. Sen rekomenderade hon vaselin morgon och kväll över hela underlivet. Jag får lätt små sprickor där det sedan blir svamp. Har själv behandlat med divers receptfritt från apoteket. Som aldrig gett någon lindring.

De två salvorna som läkaren skrev ut gav lindring på 2-3 dagar och besvären är sen borta. Läkarna vet bäst och har lite starkare salvor på recept. Det är dumt att gå och ha ont i onödan, speciellt i underlivet. Jag ångrar att jag inte sökte hjälp direkt, istället för att själv försöka hitta rätt salvor.

Lycka till!

• Janni8

hur går det ihop?
    Varför skulle det inte gå?
  • FruSH

Hade också så där torrrt och svidigt förut,först trodde gyn att det var svamp och jag fick otaliga veckors behandling med tabletter.Det visade sig att jag hade eksem,fick kortisonsalva-simsalabim, borta!

• Anonym (torris)
    Anonym skrev 2010-10-20 12:40:58 följande:
    Hur kom de på det? Fick du en kur med kortisonsalva eller är det något du använder regelbundet?
    Gynekologen jag var till uteslöt att det var något gynekologiskt och skickade mig till en hudläkare som konstaterade atopiskt eksem. Fick en kortisonsalva utskriven läkaren och det blev bättre på ett par dagar. =) Sen får jag vara noga med att inte tvätta för mycket, använda endast vatten eller olja vid tvättning, inte ha för varma/tighta kläder osv för annars kommer det tillbaka bums. Hade inte haft några besvär alls innan detta dök upp, eller jo eksem hade jag ju haft innan men inte där!
  • Anonym (samma här)

Jag var också extremt torr.. jag hade i princip inga slemhinnor alls. Jag hade också hormonnspiral och ammade..
    Det slutade med att jag tog ut den, köpte apolivas trosskydd/bindor och smörjde med babyolja!
    Det är först nu som torrheten börjar lugna ner sej lite och det är nästan tre månader sen jag tog ut spiralen.

Prova INTE olivolja!!! Det svider tusen gånger värre pga att den är ganska salt!!
    På mej sved det så jag inte visste vad jag skulle ta mej till!

• Anonym (samma här)

hur går det ihop?
    Ja det funderar jag också på.. när jag var så supertorr så hade jag inga flytningar alls..

Kanske försöker TS kropp "blöta upp" och skickar ut massa flytningar?
  • Anonym

Det kanske är något slags eksem då, men frågan är vart jag ska vända mig... vårdcentralen, ungdomsmottagning kanske (är 22), gynekologmottagning, gynakuten... Det där med flytningarna har jag bara fått höra att det blir så (eller KAN bli så, kanske) efter ett man har skaffat barn, och jag har faktiskt undrat om ALLA mammor måste gå runt med trosskydd 24/7 eller om det bara är jag. Jag måste t o m byta trosskydd minst en gång per dag och ofta blir det så blött att trosan blir blöt I ALLA FALL! Det kanske är en slags reaktion på att det är så torrt, jag vet inte.. får väl ta och gå och kolla upp det en gång till, men vet inte vart, kanske borde ringa och kolla med sjukvårdsupplysningen.

• FruSH

Jag gick till en kvinnoklinik/gynmottagning,så prova där tycker jag!

• NadiaMi

MVC kan ju vara ett ställe att börja på.
    Annars borde en kvinnoklinik/gynmottagning kunna hjälpa.

Det skulle kunna vara de rikliga flytningarna som gör att huden blir torr och känslig.
    Hud kan ju som många vet bli uttorkad om den blöts ner för ofta och dess naturliga skydd "sköljs bort".

Svar på tråden Jättetorr i underlivet - vad ska jag göra??