• Hanniz

Kan jag byta ut rödvinet i grytan mot något annat?

Ska göra en älggryta till helgen och hittade ett recept idag som lät väldigt gott.

Innehåller dock 3 dl rödvin. Att jag är gravid vet jag inte gör något eftersom att alkoholen kokar bort, men jag dricker inte rödvin i vanliga fall och är inte så förtjust i smaken.

Kan jag byta ut rödvinet mot något annat men ändå få en mustig och god smak? Eller finns det något "milt" vin att använda? (har ingen koll eftersom jag inte dricker vin annars)

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Kan jag byta ut rödvinet i grytan mot något annat?
  • puss

det finns matlagningsvin på ica

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Veritas18

Matlagningsvin är ju värre. Smakar ej gott! Det du kan göra är att minska dosen bara. Som du själv säger så kokar alkoholen bort.
    Du kan ju testa med balsamico ;)

• Hallonmun

Finns alkoholfritt matlagningsvin i affären som jag tycker ger bra smak.  annars ska man kunna ta lite Balsamvinäger och/eller  svart vinbärssaft

Google is my friend ♥
  • puss
    paulii skrev 2010-10-20 11:56:53 följande:
    Matlagningsvin är ju värre. Smakar ej gott! Det du kan göra är att minska dosen bara. Som du själv säger så kokar alkoholen bort.
    Du kan ju testa med balsamico ;)
    visste inte, jag ej provat!
    men  nu vet jag då
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Veritas18
    puss skrev 2010-10-20 11:58:19 följande:
    visste inte, jag ej provat!
    men  nu vet jag då
    Kanske smakar bra i maten men jag är skeptisk eftersom den inte smakar bläh om man dricker det bara så där.
  • xoxonathalie

äppeljuice är faktiskt riktigt gott i gryta =) Spec om man låter den små koka på svag värme LÄÄÄÄNGE timmar =)

• Hanniz

Tack för tipsen!

Ska kolla matlagningsvin.

Ni som provat svartvinbärssaft? Minskat mängden något?

• MissLillan
    Hanniz skrev 2010-10-20 12:12:17 följande:
    Tack för tipsen!

Ska kolla matlagningsvin.

Ni som provat svartvinbärssaft? Minskat mängden något?
    Man kan ha i svartvinbärsgele också. du ska absolut inte ta i 3 dl saft... Kanske 1/2 dl outspädd... du får testa dig fram..
  • Crea Diem

Hm, jag skulle inte byta ut rödvinet mot nåt annat! Jag lagar ofta älg och grytorna blir absolut godast med vin i, dels smaken (det smakar absolut inte vin!!!) och dels så hjälper syrorna i vinet till att göra köttet helt oemotståndligt mört!
    Att anavända saft eller gele kan ge helt annan smak än vad som är tänkt efter som de innnehåller massor av socker jämfört med vinet.

Svar på tråden Kan jag byta ut rödvinet i grytan mot något annat?