• Anonym (v 33)

Vilken vecka kan man bli igångsatt som tidigast?

Jag är i v 33.
    Mår väldigt dåligt av min graviditet,  Svårt att röra mig och ont precis överallt.
    lider av depression och panikångest som jag inte kännt av alls under grav men känner att den börjar smyga sig på.
    Har ofta ångerst p dagarna innan min sambo kommer hem på kvällarna, (är ensam mellan 10 och 21 varje dag)

Man beräknar dessutom med hjälpa av tillväxtultraljud att han kommer att väga omkring 4,8 kg i v40, vilket gö mig skräckslagen, jag kommer aldrig klara ett kejsarsnitt iallafall. Men en vaginal förlossning och nästan 5 kg?
    Han väger idag 3,1 kg.

Det känns som att jag ska dö.
    har dessutom inte sovit ordentligt på säkert 2 veckor och värre blir det.

Tror ni att jag kan bli igångsatt innan v 40?
    Min barnmorska har skickat remiss till förlossningen och skrivit att hon tycker att jag ska sättas igång.

Vilket är det tidigaste man kan bli igångsatt?

• Svar på tråden Vilken vecka kan man bli igångsatt som tidigast?
  • Anonym

Det vanligaste är att man sätter gränsen vid 37 fulla veckor, dvs då graviditeten är fullgången, om det inte föreligger stora risker för mamman och/eller barnet med att vänta till dess. Många sjukhus vill ogärna sätta igång innan BF öht, men när graviditeten väl är fullgången och du dessutom väntar ett stort barn finns det kanske möjlighet för en igångsättning tidigare.

• Anonym (v 33)

OK tack!

Men menas det med 36+1 eller 37+1?

• Anonym

37 fulla veckor, alltså 37+0 eller 37+1. Jag blev själv igångsatt i 37+0 och då sa läkaren att det är väldigt sällan man godkänner en tidigare igångsättning än så.

• Anonym (v 33)

Jaha, tack så mycket.

• Anonym (funderar oxå)

Till mig sa de att man måste vara mogen för o bli igångsatt???? Ja trodde inte de satt igång 37-38 om man inte är mogen... Ja ska nu ist göra snitt men hade ju gärna tänkt om om igångsättning kunde skett tidigare än runt v 40

• cattizzz

de sätter i gång senast i vecka 37 men de kolla oxxå hur mycket öppen du är och hur mjuk tappen är men med mig så bblev jag i gångsatt vecka 38 skulle bli v 37 men de frågade om jag orkade en vecka till

• LJF

Jag som inte hade några medicinska problem (bara väldigt snabba förlossningar) fick svaret att de tidigast gjord igångsättning 38+0, men då är det om inga medicinska problem hade "framkallat" igångsättningen.

I ditt fall bör det väl kunna finnas medicinska orsaker till igångsättning.

• Pixiefied

Jag har blivit igångsatt 36+1 eftersom jag inte orkade mer psykiskt, men då hade jag öppnnat mig också och var redo.

• Anonym

Allra helst vill man vänta till minst 38+0, detta pga lungmognad så att bebis inte ska behöva ligga på neonatal.
    Är mamma eller bebis sjuka sätts man igång när det krävs. Väger fördela mot nackdelar så att säga. Oftast vill man att mamman ska vara mogen och helst sätter man inte igång förstföderskor pga det lätt kan bli långdraget och behöva avslutas med snitt. Men jisses, igångsättning var ingen lek!!

• Pixiefied
    Anonym skrev 2010-10-25 20:52:45 följande:
    Allra helst vill man vänta till minst 38+0, detta pga lungmognad så att bebis inte ska behöva ligga på neonatal.
    Är mamma eller bebis sjuka sätts man igång när det krävs. Väger fördela mot nackdelar så att säga. Oftast vill man att mamman ska vara mogen och helst sätter man inte igång förstföderskor pga det lätt kan bli långdraget och behöva avslutas med snitt. Men jisses, igångsättning var ingen lek!!
    För mig gick det lekande lätt, fyra timmar från att de tagit vattnet var barnet ute.
  • Anonym

Förstår dom undantaget då man har:
    planeratsnitt
    tidigt vatten avgång
    eller att värkarna sätter igång..

Men nu säger vi så h'r har man fullt normal graviditet så varför göra allt för arr bebisen ska komma vid v 34??
    Barnet är ju inte färdig ännu och hur kul är det att ligga i neo dom första dagarna,
    Har man bråttom att få ut barnet då borde man inte ha blivit gravid alls..

• Konvaljen

Jag blev igångsatt i vecka 37+4 och skulle bli i vecka 36+5 andra gången, då blev det dock snitt direkt på grund av tvärläge.
    Har inte varit det minsta mogen någon av gångerna.

• Anonym

ör att en förlossning ska komma igång fordras tre saker:

att man kan få livmodermuskeln att dra sig samman

att livmodertappen kan öppnas

i viss mån att man kan ta hål på hinnorna.
  • Anonym

Omogen livmodertapp

Om livmodertappen är omogen brukar man börja med att ge dig en slidstav eller gel som innehåller prostaglandin innan man sätter oxytocindropp. Det är inte säkert att prostaglandin leder till förlossning samma dag, men livmodertappen brukar mogna och mjukna så att ett nytt försök under påföljande dag kan ge bättre resultat på livmodertappen. Då kan man ofta följa upp med ett oxytocindropp, och oftast behöver man inte ta hål på hinnorna.

Mogen livmodertapp

Om livmodermuskeln bedöms som värkberedd och livmodertappen är mogen för förlossning börjar man oftast direkt med att ge dig ett dropp med oxytocin. Man kan komplettera droppet senare med att ta hål på hinnorna. Då avgår fostervattnet och samtidigt frisätts substanser från livmoderns slemhinna, framför allt prostaglandiner, som stimulerar till värkar och till att mjuka upp livmodertappen. En naturlig frisättning av prostaglandin får du också om barnmorskan masserar livmodertappen.

• Anonym

Jag blev igångsatt i vecka 39+0. Var då helt omogen. Orsaken till min igångsättning var stort barn, snabb första förlossning och förlossningsrädsla. Jag sprack även illa vid min första förlossning.

Jag ville att förlossningen skulle starta spontant därför sattes ett datum lite längre fram annars hade jag blivit igångsatt tidigare.

• Anonym
    Där jag hade tänkt föda mitt tredje barn satte inte i gång förrän tidigast v 40+0,därför valde jag vårt andra sjukhus där dom satte i gån mig i v 39+4
Svar på tråden Vilken vecka kan man bli igångsatt som tidigast?