• carbe

kostnad för renovering?

Hej

Vet att det är jättesvårt att svara på men vad tror ni en totalrenovering går på för ett hus med 2 våningar + källare. 147+80 kvm. 
    Huset är från 1922 och inredningen från 40-50 talet. Vi snackar golv, väggar, badrum, kök, tak, fönster och ev dränering...
    Behöver inte vara lyx lyx material, utan normalpriser....
    bara på ett ungefär?

• Svar på tråden kostnad för renovering?
  • carbe

glömde skriva- det mesta gör vi själva utom rör vvs arbetet.

• Halkatla

Om ni gör allt själva skulle jag nog räkna med 100 000 för kök respektive badrum, om allt ska bytas och det ska in nya vitvaror, badrumsskåp, toalettstol mm. Vanliga rum kanske 10-20 000 per rum om golven ska bytas och nya tapeter sättas upp. Tak, kanske 80 000, dränering ca 100 000, fönster kostar väl ca 5000 kr styck... 

• puss

tänk på att det är oerhört viktigt att allt blir rätt i badrum, med godkända material och sånt.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Susanne905

Svårt att säga men det plockar på snabbt, några bekanta renoverade ett hus på ca 150 kvm och bara det gick loss på dryga miljonen... Då var detta inte heller lyx utan normal standard dvs Ikea kök osv

• carbe

Oj det var mycket med 1 milj, men det kanske är jag som är naiv. Förstår ju att det plockar på, men 1 milj lät mycket.

• Susanne905

Ska man renovera precis allt i ett gammalt hus så är det klart att det kostar, ofta kan man även åka på att dra om el, VVS och annat som definitivt inte är gratis!

• briar

Vårt har nog kostat drygt 1 milj. Kök, ett badrum, tak, fasad, drän, alla ytskikt inomhus. Dragit om all el. Mycket har vi då gjort själva.

• briar

100 år gammalt hus med tot renoveringsbehov. Skulle aldrig göra om det!

• Miss Lau

Ett par bekanta till oss har nyligen renoverat ett hus på 80 +80 kvm. Allt behövde göras och det gick på ca 1 milj. Tänk på att bara ett normalt standardkök lätt går på 100.000. Badrum på lika mycket styck. Elen kostar också multum osv osv.

• LindaB78

Skulle aldrig ge mig in på ett sådant jätteprojekt med inställningen "vi-ska-göra-det-mest-själv". Jag har sett mer än ett exempel i vårt område på totalrenoveringsprojekt som köps av en ung barnfamilj. De tokrenoverar och 2-3 år senare är huset till salur igen pga av skilsmässa. Att renovera tar tid! Mycket tid. Och 1 mille är nog en realistisk uppfattning om vad det skulle konsta.
    Ett sådant gammalt hus så kan du dessutom räkna med att du under renoverings gång hittar åtminstonne ett "hoppsan" dvs det visar sig att du har en rötskada i bjälklaget, fuktskada i det gamla våtutrymmet etc och så drar pengarna iväg. En summa pengar för oförutsedda utgifter är nästan ett måste i budgeten.

• Halkatla

Håller med. Skilsmässorenoveringarna är väldigt vanliga. Karln blir på dåligt humör för att han måste kavla upp ärmarna och jobba så fort han kommit hem från jobbet och tycker att han aldrig får vara ledig. Frun känner sig förpassad till spisen och blir less på att leva i ett renoveringsobjekt och gnäller på karln för att han inte engagerar sig i barnen.

Man ska veta vad man ger sig in i...

• kentafinell

Med tanke på att du frågar så drar jag slutsatsen av att ni inte är allt för insatta i snickri/renoveringsjobb. Skulle starkt avråda från att dra igång ett så stor projekt om ni inte har väldigt mycket duktiga vänner som kan hjälpa er. Ett så gammalt hus är mycket jobb på om man ska totalrenovera. Mitt bästa råd är att lämna själva renoveringen till profs och riva och göra ytskikten själva.

Om ni ändå tänker göra det själva, ta för guds skull ett rum i taget. Gå inte vidare till nästa förens det första är klart för ingen vill bo i ett renoveringsobjekt i 2 år vilket inte är orimligt att anta om ni är 2 st som arbetar heltid och gör renovering på kvällar och helger.

• carbe

Ett rum i taget är ju en förutsättning, nåt annat har vi inte tänkt. Sambon är väldigt insatt i byggbranschen, men det klart att det blir ett mastodontprojekt, det är det ingen tvekan om. Undra om man orkar? Vi får fundera ett tag...

Svar på tråden kostnad för renovering?