• Matillin

När blev era barn blöjfria på natten och hur gjorde ni?

Jag har en dotter som är 3 år och 8 månader.
    Sen december förra året, alltså när hon var 2 år och 10 månader, har hon varit blöfri på dagen utan att ha haft några olyckor knappt, mer än någon gång första månaderna.
    Hon har stenkoll på blåsan under dagtid.

Inatt försökte vi igen med att ta av blöjan.
    Hon gick på toaletten vid 19.00 då vi la oss och läste bok och hon somnade.
    När jag gick och la mig vid 23.00 så tog jag upp henne på toaletten och hon kissade massor.
    Klockan 3 på natten vaknar jag av att hon som vanligt kommer upp till våran säng och hon är då helt nerkissad.
    Har gjort några försök tidigare med att sova utan blöja men hon har aldrig lyckats vara torr hela natten.

När brukar dom bli torra på natten?
    Någon som har tips om hur jag får henne torr eller kommer det komma av sig själv senare?

• Svar på tråden När blev era barn blöjfria på natten och hur gjorde ni?
  • tindistar

Min dotter är 2 1/2 år och hon blev torr på natten direkt hon slutade med blöja. Gjorde inget speciellt. Min stora flicka 3 1/2 år har fortfarande blöja på natten för hon sover så hårt så hon vaknar inte.

• Kina79

Att bli torr på natten är inte viljestyrt. Det har med mognad och ett hormon som jag inte kommer ihåg namnet på att göra.
    Det finns alltså inget man kan göra utan vissa mognar tidigare - andra senare.

Min äldsta dotter var 3 år när hon slutade med nattblöjan - gick kanon.
    Mellantjejen är 4 år och 6 månader nu och har fortfarande nattblöja - den är dyblöt på morgonen.

Det man kan testa är att begränsa drickandet på kvällen, samt att ta upp barnet o kissa innan man själv lägger sig.
    Hjälper inte detta - då är det bara att ha blöja ett tag till

• Dizzykitty

Min dotter var 2,5 år.Det var aldrig nåt problem alls.Hon är snart 5 år och det har bara hänt en olycka sen vi slutade med blöjan.Fortsätt som ni gör och ta upp henne och kissa och undvik för mycket vätska precis innan läggdags.

• Matillin

Frågan är då om hon kommer "lära" sig att hon inte har blöja efter några nätter eller om det är något hon inte kan rå över ännu?
    Verkar ju som att hon kissar ner sig i sömnen och inte kan styra det eftersom hon aldrig kissar ner sig på dagen och då kan hålla sig jättelänge?

Vi testade för någon månad sen att låta henne sova utan blöja.
    Första 2 nätterna funkade bra men då tog vi upp henne och kissade runt kl 12-1 på natten.
    Är inte uppe så sent längre sen semestern tog slut.
    Den 3 och 4 natten kissade hon ner sig ändå och då la vi ner det ett tag och tänkte att hon inte var redo.
    Inte kul att gå upp och byta sängkläder varje natt heller.

• heavenly S

Jag undrar också om det finns nåt man kan göra för att hjälpa dom på traven att bli blöjfria även nattetid, sonen har själv börjat säga att han inte vill ha blöjan men han sover så djupt och den är dyblöt på morgonen.

Han slutade med blöja när han va 2 år och va första veckorna torr på natten men sen tog vi på blöjan då han började kissa på sig varje natt.

♥Viggo 061226 ♥Vilma 100409♥
  • Maria222

I samma veva som han blev blöjfri på dagen sommaren han fyllde 2 år.

Vi gjorde inget speciellt. Han fortsatte dricka sin välling på kvällen och har aldrig behövt gå upp och kissa på natten. Kissar sista gången vid 19.30 och sedan när han vaknar mellan 06-07, men ibland har han bråttom till bollibompa och vällingen på morgonen så då kissar han vid 09...

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Helveticas

Jag funderar också på det där. vår dotter är 2 år och har varit blöjfri dagtid ett tag.Hon har gått lilte upp och ner gällande kiss i trosor och så men just nu går det bra. blöjorna är aldrig torra på morgonen MEN hon vaknar alltid på natten och jag har upptäckt att hon inte kissar om hon inte vaknar. Hon vaknar oftast 1-2 ggr/natt men problemet är att det inte är samma tid varje gång.

Jag provade att sätta henne på pottan härom kvällen när hon sov, men då blev hon jättearg och skrek...la tillbaka henne i sängen och hon somnade direkt.

• C R

Vår kille är 2 år 9 månader. Han har var it blöjfri på dagen sedan i somras. Har haft blöja å natten fram tills i helgen fast den har varit torr i flera veckor. Nu tog vi bort den i helgen o än så länge har det  funkat kanon, Vissa nätter väcker han oss o vill kissa o vissa nätter har han inte kissat alls.
    Vi håller tummarna att det fortsätter så men bakslag får man ju alltid räkna men.
     Han dricker inte så mycket på kvällen o ingen välling.

• Anne69

Du kan inte påverka detta, det är hormoniellt! Hennes njurar ska minska urinproduktionen när hon sover, och det har inte med vilja att göra. Så istället för att pressa henne till något hon inte själv riktigt råder över så väntar ni. När hennes nattblöja sen varit torr en längre tid i sträck så tar ni bort den. Man ska inte behöva ta upp barn mitt i natten o kissa för att det ska funka, ett tillräckligt hormoniellt moget barn kissar innan det går o lägger sig o sen när det vaknar. 12-13 tim klarar de! Om hon inte är nattorr när hon är 6 år tar ni kontakt med BVC och då kommer ni få hjälp med att tillföra hormon, det brukar räcka med någon enstaka behandling.

Min dotter blev blöjfri på dagen vid 2 år och 3 månader men vi väntade ett helt år innan vi tog bort nattblöjan. Den var inledningsvis torr ofta - ibland någon vecka i sträck. Men sen kom det en skvätt ändå. Vid ca 3 år och 4 mån tog vi sen bort den och under det knappa året som gått har hon aldrig kissat på sig. Då hade hennes nattblöja varit torr i ca en månad.

• TessanE
    Anne69 skrev 2010-10-22 06:27:01 följande:
    Du kan inte påverka detta, det är hormoniellt! Hennes njurar ska minska urinproduktionen när hon sover, och det har inte med vilja att göra. Så istället för att pressa henne till något hon inte själv riktigt råder över så väntar ni. När hennes nattblöja sen varit torr en längre tid i sträck så tar ni bort den. Man ska inte behöva ta upp barn mitt i natten o kissa för att det ska funka, ett tillräckligt hormoniellt moget barn kissar innan det går o lägger sig o sen när det vaknar. 12-13 tim klarar de! Om hon inte är nattorr när hon är 6 år tar ni kontakt med BVC och då kommer ni få hjälp med att tillföra hormon, det brukar räcka med någon enstaka behandling.

Min dotter blev blöjfri på dagen vid 2 år och 3 månader men vi väntade ett helt år innan vi tog bort nattblöjan. Den var inledningsvis torr ofta - ibland någon vecka i sträck. Men sen kom det en skvätt ändå. Vid ca 3 år och 4 mån tog vi sen bort den och under det knappa året som gått har hon aldrig kissat på sig. Då hade hennes nattblöja varit torr i ca en månad.
    Jätte bra inlägg, jag håller med! Men det jag undrar är över att ofta tror jag att blöjan faktiskt varit TORR under natten vissa gånger men att han kissar på morgonen i den. Nåväl. Det har även hänt en del olyckor i soffan då vi missat att sätta på blöjan inför natten.

Men jag tror stenhårt på detta- att är barnet inte moget så finns ingen anledning att pressa det!
  • Matillin

Anne69 -Tack för onfon,, jag ska vänta tills blöjan är torr på morgonen. Hon vill ju själv sluta men kan som du säger inte råda över det ännu tydligen.

• TessanE

Vissa tar ju av blöjan ändå å försöer... Men jag pallar inte det. Orkar dels inte hålla på å tvätta. Och vill inte att det ska vara ett "misslyckande" för honom. Hoppas ni förstår mej rätt. Jag tycker att det är helt ok att det händer "olyckor" men han är så pass stor så han vet när han har kissat på sej osv, och har blivit ledsen av det t.ex på dagis.

• Matillin

Nej jag pallar inte heller byta sängkläder mitt i natten. Sen har min dotter då hon kissat på sig på natten blivit så ledsen. Sist sa hon förlåt mamma och ja sa att hon absolut inte behövde be om ursäkt. Att det är sånt som händer. Hon var jätteivrig på kvällen innan för att hon nu skulle sova bara med trosor och sluta med blöjan på natten. Så hon var väldigt besviken märkte jag när hon hade kissat ner sig mitt lilla hjärta

• Anne69

Det är nog rätt vanligt att de hinner kissa i blöjan på morgnarna - men för att få veta det finns bara en sak att göra: gå upp tidigare! Och om man vill det gör man det.......annars kommer det att ge sig vad det lider. En 3åring säger ju sen till att hon är kissnödig och vill ta av blöjan o klarar av att hålla sig tills hon kommer till toaletten. Lycka till!

Svar på tråden När blev era barn blöjfria på natten och hur gjorde ni?