• Anonym (fru kantarell)

Återkommande svamp i underlivet

Fick barn i januari och mensen tillbaka efter ca 3 månader. Sedan dess har jag fått underlivssvamp i så gott som varje cykel. Får bort det med 3-dagarskur Pevaryl, men sen i nästa cykel kommer det tillbaka. Vad beror detta på, och vad kan man göra??? Har aldrig haft problem med svamp förut.

• Svar på tråden Återkommande svamp i underlivet
  • Anonym

Minska sockermängden du får i dig.
    Tvätta underkläder i minst 60 grader.
    Ha luftiga kläder.
    Sov utan trosor.
    Tvätta inte med tvål eller ofta.
    Behandla din partner samtidigt som du behandlar.
    Gör hela kuren, inte bara sluta när det känns bra.

• Anna J01

Har samma problem. Men nu verkar svampen blivit imun mot pevaryl. Det hjälper inte alls.
    Jag provade ceanesten och det fick bort svampen men den kom tillbaka efter några veckor igen.
    Har nu börjat smörja in underlivet i barnolja när jag duschar.
    Har inte gjort det så länge men det känns mycket bättre och ingen svamp än i alla fall. 

• Anonym (fru kantarell)

Tack för ditt svar, men jag gör redan "rätt" på alla de där punkterna. Vad kan det bero på????

• Anonym

Be att få tex Diflucan utskrivet.

• Anonym

En gång när jag hade svamp så blev det riktigt illa och det receptfria hjälpte inte. Då gick jag till läkaren och som tur var var där en rådig sköterska som visste att det gick bra att pensla med det blåa medlet som man kan få på bröstvårtorna om man ammar och barnet har svamp i munnen. Blev penslad med detta och vips var svampen i underlivet borta. Kanske kan detta vara värt ett försök.

• Anonym (fru kantarell)

Jag har inte så mycket besvär på utsidan så att säga, med klåda och så. Mina besvär är i förstahand de kesoliknande flytningarna (ursäkta äcklet.....)

• Anonym (Champi)

Fick fluconazol av min läkare har hjälpt och att jag äter mini piller så jag aldrig får mens för det är när jag har haft mens som jag får svamp.

Sen så smörjer jag med barnolja varje gång jag duschar.

Svar på tråden Återkommande svamp i underlivet