• Kanelstjärnan

Hund som spårar - hela tiden

Hoppas någon hundkunnig kan hjälpa mig. Har en Jack Russellhane som är två år. Han har varit lätt att uppfostra förutom när det kommer till att gå fint i koppel. Problemet är att han spårar hela promenaden. Han sätter ner nosen så fort vi går utanför ytterdörren och sedan lyfter han den inte förrän vi kommer in igen. Detta resulterar i att han drar alldeles fruktansvärt. Det här har jag provat (utan resultat);

Gå med köttbullar/gott godis i handen för att få ständig ögonkontakt. Fungerar i ca 3 minuter sedan struntar han i godiset för att börja nosa igen.

Stanna varenda gång han drar. Låta honom komma upp bredvid mig invänta ögonkontakt för att sedan ge komando "gå fint". Dock är ju hunden inte dummare än att han lärt sig detta och så fort jag stannar springer han upp vid min sida, tittar på mig och går fint - i ca 15 sekunder.

Så någon som har några andra tips hur jag kan få honom att strunta i att spåra och istället nosa omkring som en vanlig hund?

• Svar på tråden Hund som spårar - hela tiden
  • Birgitta2

Han spårar inte. Han nosar. Det är ju inte samma spår hela tiden, utan olika. Kiss, kaniner, sorkar, hundspår och allt annat.

Vi har en hund som också gärna går med nosen i marken. Vi drar upp henne. Och så ner med nosen. Och vi drar upp henne. Det räcker med att man är envis. Till slut räcker det att man säger till en gång. Har hunden kissat och bajsat och man vill att hunden skall promenera med huvudet uppe så ryck upp hunden och ta en snabb promenad. Försöker den stanna och nosa så fortsätt gå, strunta i att du nästan släpar hunden efter dig. Den kommer fatta. Men försök vara envisare än hunden. Vilket inte är lätt.

Jag läste lite fort och inser att han drar iväg med nosen i backen. Det finns en sele som nyper till lite under frambenen om han drar. Funkade kanon för vår hund. Hon saktade ner direkt. Använd tunt strypkoppel ett tag om du inte använder sele.

Till sist bör du kanske lägga in rejäla dressyrlektioner på en kvart-20 minuter varje promenad (sitt, fot, sitt, fot, gå med löst koppel osv osv). Nu har du en terrier. De är envisa som synden och jättetuffa. De kräver sin man ibland. Men jag tror du fixar det.

• Tant Herta

Du får bli en ledare helt enkelt! Just nu struntar han fullkomligt i dej tyvärr, han ska göra som du säger/vill att han ska göra!

Just nu bestämmer din hund över era promenader! Ta hjälp av en hundkurs på brukshundsklubben eller liknande! 

• Kanelstjärnan

Jag tycker det är svårt att avgränsa hur mycket han får nosa. Visst måste han få nosa inte bara för att kissa och bajsa? Sedan kan han kissa 35 gånger på en runda och bajsa efter 30 minuter vilket innebär att han nosat hela promenaden. Jag tycker att vi drar upp honom men att det inte hjälper. Kanske får skaffa en sele istället men skulle hellre komma åt beteendet än använda ett "verktyg".

Tant Herta skrev 2010-10-20 16:17:28 följande:
    Du får bli en ledare helt enkelt! Just nu struntar han fullkomligt i dej tyvärr, han ska göra som du säger/vill att han ska göra!

Just nu bestämmer din hund över era promenader! Ta hjälp av en hundkurs på brukshundsklubben eller liknande! 
    Vi har gått kurser i lydnad och jag tog specifikt upp problemet att han drar. Deras reaktion var att det är väldigt vanligt att hundar drar samt de tips jag nämde ovan. Dessa hjälper ju tyvärr inte.
  • Tant Herta

Det är inte du som bestämmer, det gör hunden. Byt genast hundklubb och ta hjälp av folk som kan hundar och hundspråk! Att börja med selar etc är bara att gömma ett dåligt farligt beteende, lär hunden å gå ordentligt i koppel!

Tex: Om hunden börjar nosa och nonchalera dej så stanna, du går inte en milimeter förrän hunden gör som du gör! Kan behövas upprepas ett antal gånger för en envis terrier!

Eller så går du åt ett helt annat håll när din hund börjar dra, om du är rädd för att göra bort dej så gör det på en skogsväg eller dyligt, Du kommer att behöva vända många många gånger innan poletten trillar ner. Hunden ska följa dej, inte tvärtom! Men ha tålamod!

Lycka till! 

• Kanelstjärnan

Tack för tipsen! Har nu varit ute på kvällsrundan. Försökte ta kommandot och bli ledare. Tyckte faktiskt att han gick betydligt bättre men jag upplevde att han blev lite stressad. T ex så bajsade han inte vilket han alltid brukar göra. Tycker fortfarande det är svårt att veta hur mycket han får nosa. Är det okej så länge jag tycker det är okej att vi stannar ?

• jagärgravidintefet

Det är du som bestämmer vad som känns bäst för dig när du är på promenad med din hund. Jag låter min hund nosa en liten stund när man precis kommer ut då han är kissnödig det tycker jag är ok och sedan lite då och då under promenaden när jag tillåter.

Kan vara att din hund blir stressad av att inte få nosa, då är det ännu mer viktigt att han får lära sig att under vissa perioder av promenaden ska han inte nosa utan "koppla bort dofterna". Det är en viktig passivitetsträning...och är minst lika givande för hunden som att få nosa under en promenad. Lycka till med träning och var envisare det kommer löna sig! :) 

• qenzo

Jag gör som så, har en vilthet herre i hemmet, att hunden ska gå vid min sida/bakom (valfritt för hunden så länge han inte är före mig) tills jag tillåter nosning i form av "varsågod". Inte fot, utan bara hos mig s.a.s.
    Nu är ju min hund visserligen en dobermann, dvs ngt högre över havet än din. Men precis som du, har jag fått kämpa och kämpa, korta korta pass för att komma dit jag är idag.
    Mkt hjälpt blev jag dock av att, under träning, skjuta fram halsbandet bakom öronen. På så sätt kan hunden aldrig misslyckas, vilket iaf varit MIG till hjälp under kommando-träningen, i detta problem. Mitt kommando är "kom" och hunden går före mig/fått nosa och sedan "här" för att hålla sig hos mig.
    Annars som sagt, är avledning ofta hjälpsamt. Inte för min hund dock, men för många andra.

Glöm också bort att försöka få rätsida på det här om du har en tid att passa. Det kommer att ta tid, och du ska avsluta när hunden gjort rätt. Vilket för mig innebar 15 minuter pass ena stunden, för att sedan vara över på 3 minuter andra stunden.  Men hunden gick alltid ur träningen som en "vinnare", dvs klarat vad jag bad om utan tveksamheter.
    MEN, än idag (5 år senare) faller hunden tillbaka i gamla vanor och återgår till gamla mönster och då får jag återgå till korta pass med samma träning. 

• hmcc

Der fins en himla massa bra selar och grimmor att testa.

Det finns dom som inte gillar det men dom har aldrig haft en hund som drar.

Du har en hund som dels är en råttjägare opch dels en hane så han har mycket intressant att leta efter.

Träna korta pass med kopplet men du måste kunna gå längre promenader också och få en trevlig promenad och då är alla dessa selar kanon.
    Eftersom det tar lååång tid för en hund att lära sig "gå fint" kommer ni bara gå runt huset närmsta året om ni enbart ska träna med koppel så blir det aningens tråkigt för alla och det är dumt att låta hunden dra och nosa "ibland" och träna "ibland" då tar det ännu längre tid att lära sig gå fint.

Jag vet massor av väldigt duktiga hundmänniskor som haft både halti och gå fint sele under en period så det är inget att skämmas över.

• Desaier

På riktigt små vänner. Ni som rekommenderar redskap FEL. Hämtade en dominant dobermann hane i somras. Han var 5 ½ år då, drog i koppel så att förra ägarn släpade efter utan kontroll. Han hade haft 5 ägare tidigare och någon av dem hade använt redskap på honom så han har fula ärr på nosen så han inte skulle dra. Tog min pojkvän några dagars korta träningspass och det var borta. Detta bara genom att hunden inte fick gå först. Den som bestämmer går först. Hunden fick ett hårt ryck i kopplet och insåg sammanhanget, sen efter det började han backa tillbaka då man ryckte så han gick bakom igen. Att inte gå vidare då hunden gör fel, utan stanna. Annan skada han tagit tidigare i livet är hans rygg. Han har dragit så mycket att hans stackars ryggrad är lite böjd. Tar inte ett år som någon skriver här, då gör man antagligen fel. Annat min hund led av som visade dominans var attt han humpade på människor, Åt min gjorde han det 2 gånger sammanlagt tror samma mot min pojkvän. En gång på oss både vid gamla ägarn sen på mig hemma då jag satt mig hukade på golvet och bäddade hans säng. Kändes som ett test och han rök hastigt ner med sidan liggandes på golvet i en underkastande position. Klara budskap= effektiv träning.

• Fanny b

När det handlar om fysiska korrigeringar, som  t e x koppelryck tycker jag inte man bör rekommendera det till hundägare och hundar man inte sett i verkligheten. Detta för att det ofta inte är så lätt att göra om man inte vet exakt hur man ska göra. Utan i t s fall tror jag på att genom träning få bättre kontakt med hunden,  e v genom att gå en vardagslydnadskurs. Vid sidan av detta tror jag på att börja fokusera på att hunden inte ska dra, genom att då när kopplet sträcks göra en helomvändning på stället, detta får hunden ur balans och genom kopplet måste den följa med. På promenader när man inte hinner göra detta kan man använda ett halti, för då förstörs inte träningen.

• Hallonbåt02
    GrodanHopp skrev 2014-02-16 09:01:15 följande:
    Vad aktiveras han med?
    Precis det undrar jag med?

Ge honom  några uppgifter så att han får utlopp för sin energi, du kanske kan lägga upp lite spår medvetet åt honom som han sedan får söka upp sin klöv eller vad du nu sätter i den andra änden.

Du kan begärar att han går med dig genom att byta håll varje gång han börjar att dra eller kanske  någon form av klicker kan får honom intresserad av dig?

Hoppas att du hittar något som  kan ge ett bra samarbete ;)

• realisten
    Tant Herta skrev 2010-10-20 16:17:28 följande:

Bestämmer är att ta i dock har han inte rätt inställning till promenaden matte eller husse är helt enkelt för ointressanta och hur löser man det? Jo genom att bli intressantare och roligare det tror jag man kan klar utan en kurs;)
  • realisten
    Kanelstjärnan skrev 2010-10-20 16:01:47 följande:
    Hoppas någon hundkunnig kan hjälpa mig. Har en Jack Russellhane som är två år. Han har varit lätt att uppfostra förutom när det kommer till att gå fint i koppel. Problemet är att han spårar hela promenaden. Han sätter ner nosen så fort vi går utanför ytterdörren och sedan lyfter han den inte förrän vi kommer in igen. Detta resulterar i att han drar alldeles fruktansvärt. Det här har jag provat (utan resultat);

Gå med köttbullar/gott godis i handen för att få ständig ögonkontakt. Fungerar i ca 3 minuter sedan struntar han i godiset för att börja nosa igen.

Stanna varenda gång han drar. Låta honom komma upp bredvid mig invänta ögonkontakt för att sedan ge komando "gå fint". Dock är ju hunden inte dummare än att han lärt sig detta och så fort jag stannar springer han upp vid min sida, tittar på mig och går fint - i ca 15 sekunder.

Så någon som har några andra tips hur jag kan få honom att strunta i att spåra och istället nosa omkring som en vanlig hund?

Finns ett trick som garanterat funkar om din hund är galen i mat. Sluta ge hunden mat hemma och ta istället med dig maten ut på promenaden. Strunta i först att hunden drar påkalla inte heller hundens uppmärksamhet. Men om din hund spontant söker don ögon kontakt så berömer du den och ger den lite mat gör det varje gång hunden tar kontakt. På så sätt blir du viktig och en resurs för hunden på kort tid kommer du att märka skillnad.

Men dett fungerar endast om du har en matglad hund.

Annars rekommenderar jag dig att göra alllt du kan för att vara så rolig som möjligt och mer intressant en omgivningen. Lek med hunden, låtsas hitta godis gör allt du kan och va rolig.
  • hundpuss

Skrattade lite när jag läste din text TS, välkomen till vår värld här hemma kan tillägga att jag skriver från appen så ursäkta om det blir rörigt.

Först; hundar älskar att nosa, andra mer än andra. Min är självutnämd världsmästare i att gå med nosen i marken. Att däremot sträva efter att ta bort detta/bestraffa det ser jag enbart som taskigt. Försök hitta ett sätt att använda det som belöning istället. När vi kommer utanför dörren får hunden göra sina behov o "dra iväg" (inom rimliga ramar kan tilläggas) sen när han gjort det går han fint bredvid mig. Belöningen för gå fint är ett varsågod att gå o lukta på gräset. Att komma dit är däremot en lång väg, helst med en envis hund. Jag har en kronisk inflammationssjukdom så för mig var det extra viktigt att hitta en lösning på vårt problem, för jag får så ont i armarna annars. Att hålla på o dra o korrigera skapar inga roliga promenader, enbart irritation. Belöna hundens eget initiativ i att söka ögonkontakt. Istället för att försöka dra bort min hund från en doftfläck, så ställer jag mig på fläcken. Hunden backar, tittar på mig, jag belönar och vi går därifrån. Det sparar både på dina leder och hundens. Diverse "verktyg" som halti etc tror jag säkert kan vara användbart, om man vet vad man pysslar med, men det är inget jag skulle rekomendera att börja med. Strypkoppel och konstanta koppelryck är totalt poänglöst. Vill gärna poängtera att hunden måste få lov att göra sina behov o få utlopp för sin energi först, sen kan ni träna. Kräv inget av hunden så fort ni kommer utanför dörren, då har den förmodligen bara massa överskottsenergi samlad inom sig. Att träna upp kontaktsökandet var vårt genombrott här hemma. Om du har en hund som spontant söker kontakt själv så har du oftast halva arbetet gjort redan där. Skulle rekomendera dig att läsa Kontaktkontraktet av Eva Bodfält om du inte redan gjort det. Men viktigast, ge det tid, hunden är två år och då händer det mkt i deras hjärnor (sk spökålder), ha roligt med din hund!! Var inte den där som bara går o drar och rycker hela tiden, det leder sällan till bra saker.

• hundpuss
    Desaier skrev 2014-02-14 02:52:13 följande:

På riktigt små vänner. Ni som rekommenderar redskap FEL. Hämtade en dominant dobermann hane i somras. Han var 5 ½ år då, drog i koppel så att förra ägarn släpade efter utan kontroll. Han hade haft 5 ägare tidigare och någon av dem hade använt redskap på honom så han har fula ärr på nosen så han inte skulle dra. Tog min pojkvän några dagars korta träningspass och det var borta. Detta bara genom att hunden inte fick gå först. Den som bestämmer går först. Hunden fick ett hårt ryck i kopplet och insåg sammanhanget, sen efter det började han backa tillbaka då man ryckte så han gick bakom igen. Att inte gå vidare då hunden gör fel, utan stanna. Annan skada han tagit tidigare i livet är hans rygg. Han har dragit så mycket att hans stackars ryggrad är lite böjd. Tar inte ett år som någon skriver här, då gör man antagligen fel. Annat min hund led av som visade dominans var attt han humpade på människor, Åt min gjorde han det 2 gånger sammanlagt tror samma mot min pojkvän. En gång på oss både vid gamla ägarn sen på mig hemma då jag satt mig hukade på golvet och bäddade hans säng. Kändes som ett test och han rök hastigt ner med sidan liggandes på golvet i en underkastande position. Klara budskap= effektiv träning.

Sorgligt att folk fortfarande tror på dominanshierarki mellan hund-människa..
  • Fanny b
    realisten skrev 2014-02-19 01:24:34 följande:

Bestämmer är att ta i dock har han inte rätt inställning till promenaden matte eller husse är helt enkelt för ointressanta och hur löser man det? Jo genom att bli intressantare och roligare det tror jag man kan klar utan en kurs;)
    Jag kan givetvis inte svara för ts men generellt kan dett vara svårt att få en bra kontakt med sin hund om man har en dålig sådan, utan att gå en kurs. För på en kurs lär man sig hur man ska träna vardagslydnad med sin hund, man får tips om belöningar, det finns andra hundar som agerar som störningsträning åt ens egna hund.  Sedan tror jag inte lösningen bara är att bli en roligare hundägare, för om man bara tänker och agerar så finns risken att hunden bara kommer välja att lyda en när man är rolig, och i en situation där den ser något som är roligare än en sig själv så hjälper det inte hur rolig man själv gör sig. Utan jag tror lösningen är att skapa en bra kontakt med hunden genom att visa att om den utför ett önskat beteende så belönas den för det, när hunden utför detta beteende ofta belönar man inte lika ofta, det lär hunden att lyda utan att få belöning varje gång.  Samt också vara tydligt. T ex om ens hund drar i kopplet, nosar mkt på promenaderna, lär den vissa rutiner, t ex i början av varje promenad ska hunden gå fint vid sidan, vid ett varsågod kommando får den nosa, gå fritt i kopplet. Vid ett specifikt kommando ska hunden gå fint vid ens sida igen.
  • realisten
    Fanny b skrev 2014-02-20 20:59:47 följande:
    Jag kan givetvis inte svara för ts men generellt kan dett vara svårt att få en bra kontakt med sin hund om man har en dålig sådan, utan att gå en kurs. För på en kurs lär man sig hur man ska träna vardagslydnad med sin hund, man får tips om belöningar, det finns andra hundar som agerar som störningsträning åt ens egna hund.  Sedan tror jag inte lösningen bara är att bli en roligare hundägare, för om man bara tänker och agerar så finns risken att hunden bara kommer välja att lyda en när man är rolig, och i en situation där den ser något som är roligare än en sig själv så hjälper det inte hur rolig man själv gör sig. Utan jag tror lösningen är att skapa en bra kontakt med hunden genom att visa att om den utför ett önskat beteende så belönas den för det, när hunden utför detta beteende ofta belönar man inte lika ofta, det lär hunden att lyda utan att få belöning varje gång.  Samt också vara tydligt. T ex om ens hund drar i kopplet, nosar mkt på promenaderna, lär den vissa rutiner, t ex i början av varje promenad ska hunden gå fint vid sidan, vid ett varsågod kommando får den nosa, gå fritt i kopplet. Vid ett specifikt kommando ska hunden gå fint vid ens sida igen.

Jag tror nog isåfall mer på en kurs i kommunication och relarion. Dock är det som du säger viktigt att alltid belöna rätt beteende. Men det jag menar är att om man i grunden har en hund som är mer intresserad av omgivningen så är det en bra början att bli mer intressant och en bättre resurs för sin hund.

Har man inte en bra relation och ibte lyckas komunisera spelar det ingen roll hur mycket lydnad man lär in det kommer ändå inte att fungera i alla situationer.
Svar på tråden Hund som spårar - hela tiden