• Anonym (Danne)

Dos Sertralin...

Har ätit sertralin  en månad på 50mg. Har känt en liten förbättring, men är långt ifrån bra. Ska öka till 75mg några dagar sedan 100mg.

Vid vilken dos började ni känna er relativt frisk?.

• Svar på tråden Dos Sertralin...
  • ingvild01

Har aldrig själv ätit sertralin, men jag känner några som gjort det, och det jag vet så är det olika för varje individ hur snabbt de känner bättring m.m. Jag vet att några kan känna det går åt rätt håll redan efter en vecka, medans andra kan få äta medicinen upp till 6 veckor innan den ger full effekt.

• strulmaja

50 mg gjorde inte mycket för mig, 100 mg däremot, då blev skillnaden mycket märkbar. Jag äter 100 nu och har gjort i 1½ år ungefär.

• Anonym (5015075)

för mig räckte det med 50 mg. har slutat nu för ett bra tag sen men medicinen gjorde verkligen underverk för mig när jag som bäst behövde det.  Har en vän som äter 150 mg och det får henne att fungera normalt och må bra. Hade även en vän som jag vet äter 75 mg. Sertralin allihop då rå.

Så med andra ord är det väldigt individuellt och jämför dig inte med någon annan, du är du och du ska stå på den dosen som får DIG att må bra.
    Jag vet att man lätt snöar in sig på dosen och skräms av doshöjningar osv, men gör dig själv  en tjänst och släpp det :) Önskar dig verkligen all lycka. Nu vet jag inte vad du äter sertralin mot, antar att det är depression eller så, hade själv en superjobbig förlossningsdepp, och sertralin hjälpte mig igenom den. Lycka till TS!

• Anonym (Danne)
    Anonym (5015075) skrev 2010-10-20 18:54:33 följande:
    för mig räckte det med 50 mg. har slutat nu för ett bra tag sen men medicinen gjorde verkligen underverk för mig när jag som bäst behövde det.  Har en vän som äter 150 mg och det får henne att fungera normalt och må bra. Hade även en vän som jag vet äter 75 mg. Sertralin allihop då rå.

Så med andra ord är det väldigt individuellt och jämför dig inte med någon annan, du är du och du ska stå på den dosen som får DIG att må bra.
    Jag vet att man lätt snöar in sig på dosen och skräms av doshöjningar osv, men gör dig själv  en tjänst och släpp det :) Önskar dig verkligen all lycka. Nu vet jag inte vad du äter sertralin mot, antar att det är depression eller så, hade själv en superjobbig förlossningsdepp, och sertralin hjälpte mig igenom den. Lycka till TS!
    Jag undrar när biverkningarna ska minska. Har ätit en månad och har väldig huvudvärk  och mår jätteilla. Känner du igen dessa biverkningar?
  • kramin
    Anonym (Danne) skrev 2010-10-20 21:38:19 följande:
    Jag undrar när biverkningarna ska minska. Har ätit en månad och har väldig huvudvärk  och mår jätteilla. Känner du igen dessa biverkningar?
    Intrappningsbiverkningar brukar gå över på några veckor. Har du fortfarande samma biverkningar efter en månad skulle jag inte räkna med att de går över med tiden.
    Själv var jag en av de där (minoriteten) som inte tålde sertralin utan hade kronisk huvudvärk i flera månader (för jag skulle vara en duktig patient och hade en envis läkare som sket i att jag bara hade biverkningar och inte mådde nåt bättre) innan jag gav upp försöket och slutade.
  • Anonym (Danne)
    kramin skrev 2010-10-20 22:24:57 följande:
    Intrappningsbiverkningar brukar gå över på några veckor. Har du fortfarande samma biverkningar efter en månad skulle jag inte räkna med att de går över med tiden.
    Själv var jag en av de där (minoriteten) som inte tålde sertralin utan hade kronisk huvudvärk i flera månader (för jag skulle vara en duktig patient och hade en envis läkare som sket i att jag bara hade biverkningar och inte mådde nåt bättre) innan jag gav upp försöket och slutade.
    Äter du någon annan typ nu som fungerar bättre?
  • kramin
    Anonym (Danne) skrev 2010-10-21 10:32:34 följande:
    Äter du någon annan typ nu som fungerar bättre?
    Jag har provat ett antal olika läkemedel som påverkar serotoninhalten, ingen av dom har gett positiv effekt på mig (antagligen ligger mitt problem inte i serotoninnivåerna), däremot har vilka biverkningar jag fått varierat väldigt. Numera äter jag ett läkemedel som påverkar noradrenalinhalten och får mig att må bättre. Har du däremot fått viss effekt av sertralin så tyder det ju på att du har något fel på serotoninhalten, och bör i första hand försöka hitta ett läkemedel mot det som inte ger dig jobbiga biverkningar. Som sagt, av dom jag provat har jag upplevt att det är väldigt stor skillnad på vilka biverkningar man fått. Tyvärr svårförutsagt vem som får vilka biverkningar, så man får prova sig fram.
  • Anonym (Danne)
    kramin skrev 2010-10-21 12:55:55 följande:
    Jag har provat ett antal olika läkemedel som påverkar serotoninhalten, ingen av dom har gett positiv effekt på mig (antagligen ligger mitt problem inte i serotoninnivåerna), däremot har vilka biverkningar jag fått varierat väldigt. Numera äter jag ett läkemedel som påverkar noradrenalinhalten och får mig att må bättre. Har du däremot fått viss effekt av sertralin så tyder det ju på att du har något fel på serotoninhalten, och bör i första hand försöka hitta ett läkemedel mot det som inte ger dig jobbiga biverkningar. Som sagt, av dom jag provat har jag upplevt att det är väldigt stor skillnad på vilka biverkningar man fått. Tyvärr svårförutsagt vem som får vilka biverkningar, så man får prova sig fram.
    Någon vidare effekt har jag inte fått. Kanske jag har fel på noradrenalinhalten. Är det edronax du äter?
  • Anonym (5015075)
    Anonym (Danne) skrev 2010-10-20 21:38:19 följande:
    Jag fick inga biverkningar alls av sertralin. En av mina vänner som åt hade huvudvärk och mådde sämre psykiskt, sen om huvudvärken var insättningssymptom eller inte vet jag inte då hon hade panikångest och hypokondri och hade haft ont i huvudet i månader innan och var övertygad om att hon hade en hjärntumör.
    Jag åt samtidigt som sertralin en annan medicin som heter mianserin i en låg dos, den tog jag för att kunna sova, jag totalslocknade 1 timme efter intag, men den är även en antidepressiv medicin, noradrenalin tror jag, kanske är därför jag fick så snabb och bra effekt som jag fick, det vet jag inte.. dock så gick jag upp väldigt mycket i vikt av den sistnämnda medicinen, men det var ju värt det..
  • Anonym (Danne)
    strulmaja skrev 2010-10-20 18:48:42 följande:
    50 mg gjorde inte mycket för mig, 100 mg däremot, då blev skillnaden mycket märkbar. Jag äter 100 nu och har gjort i 1½ år ungefär.
    Hur känner man att man har rätt dos?. Hur lång tid tar det att anpassa sig till dosen?. Har du några biverkningar kvar?
Svar på tråden Dos Sertralin...