Regler vid förskola för barn till föräldraledig
Har en dotter som är 3,5 år gammal, och hon har alltid älskat sin förskola. Hon trivs kanonbra med både kamraterna och förskollärarna. För oss som jobbat heltid har detta varit jätteskönt, då hon haft långa dagar där sedan hon började. Något annat som också varit skönt är att hon äter mycket bättre tillsammans med kompisarna på dagis, än hon gör hemma. Hon har alltid varit väldigt liten i maten och skulle helst inte äta alls om hon fick bestämma.
Nu i höst fick hon en lillebror. Detta innebär att jag, hennes mamma, är föräldraledig. De regler som gäller för förskolan, är då 15 timmar/vecka. Enhetschefen för hennes förskola har bestämt att det som gäller då för barn till föräldralediga, är 3 timmar per dag, 5 dagar i veckan. Det har inte gått att få henne att tillåta 5 timmar per dag, 3 dagar i veckan, som många andra förskolor har (trots påtryckningar från flera föräldralediga).
För oss har enhetschefens bestämmelser orsakat att dottern dels är ledsen varje dag när jag hämtar henne på dagis, för hon vara kvar och äta med de andra och fortsätta leka sen, dels att hon äter mindre eftersom hon tvingas äta hemma på lunchen och då inte har sällskap av andra barn vid måltiden.
Sen undrar jag hur mycket hon faktiskt hinner med av pedagogiken på förskolan. Jag lämnar henne 8:30 och hämtar 11:30 och då är de ute och leker på gården hela tiden. Den enda stunden hon är inne är på gemensamma samlingen precis innan de andra barnen ska äta, och innan hon då ska gå hem (vilket handlar om ca 15-20 minuter).
Är det verkligen vettigt ur pedagogisk synpunkt att barnen bara får vara på förskolan 3 timmar om dagen och enbart utomhus?? Hur stor skillnad skulle det kunna vara med 5 timmar sammanhängande, inklusive möjligheten att äta tillsammans med de andra barnen?
Undrar också hur vettigt det är över huvudtaget att föräldrarna inte kan få välja det alternativ som passar bäst för deras barn (varför inte samma regler i hela kommunen??). Känns ju jättejobbigt att hon alltid är ledsen och ber att få stanna längre när jag hämtar. Och HUR ska jag förklara att hon inte får vara kvar?
Blir så frustrerad.