• Anonym (ts)

HJÄLP Ingången till slidan har växt ihop efter förlossningen

Hej...

Är helt förstörd just nu och vet f*n inte vad jag skall ta mig till.
    Det har gått 8 veckor efter förlossningen nu. Ingen komplicerad förlossning alls. Fick bara sy ett par stygn.

Så idag skulle jag och killen ha sex för första gången. Jag har inte testat att pilla på mig själv efter förlossningen utan han fick "pilla först". Ursäkta att jag skriver i detaljer nu men jag måste förklara. Han stoppade in ett finger och det sved lite (vi hade glidmedel). Så sa han att det kändes "som en tråd som satt över ingången". Jag blev helt nojjig och hämtade en spegel för att kolla på det. Och precis över "hålet" så har en liten skinbit växt ihop. Tänk dig att ett hål skall se ut som ett "O" så ser det nu ut som en "8". Med andra ord har jag typ två ingångar till ett hål....

VAD SKALL JAG TA MIG TILL???

Har efterkontroll på måndag men får panik av att vänta tills dess så jag hoppas att det finns någon som känner igen sig, eller inte alls känner igen sig så jag vet om detta är normalt eller inte...

Tack på förhand!

• Svar på tråden HJÄLP Ingången till slidan har växt ihop efter förlossningen
  • TheMother

Ingen aning om detta är normalt på något vis, men jag tycker att du ska ta kontakt med antingen din BM eller med förlossningen. Eftersom du redan nu vet om att det inte står rätt till efter förlossningen så måste ju något göras åt detta, och nog borde du väl kunna få komma in redan nu för en kontroll då.

Mamma till Anton 080920
  • Anonym

så hade jag det när jag var oskuld. Var en bit av slemhinnan/mödomshinnan som satt tvärs over, vilket bla kunde ställa till problem när jag använde tampong och skulle dra ut den, den fastna liksom där! (använde endast tampong om jag var tvungen, skulle bada eller liknande) Var trång och blödde de första gångerna vi hade sex, tog dessutom ett tag innan det funkade riktigt, men numera är det inte nått problem längre, skulle gissa att strängen gick av nån av de första gångerna.
    Ta upp det med din BM på måndag. Hon kanske kan "klippa" av strängen (antagligen slemhinna som växt ihop, min gissning iaf) efter lite bedövande salva eller liknande? Annars går den nog av nästa gång ni har sex, kan nog göra lite ont och kanske blöda lite, men är säkert ofarligt.

• Anonym (ts)

Tack för era svar!

Till: Anonym

Tack för ditt svar!

Min bit som är "igenväxt" är ca 1 cm bred!! var det lika mycket för dig? Vet inte om jag törs ha sex när det är en sådan stor bit??!

• Anonym (Jag med)
    Anonym skrev 2010-10-20 18:11:14 följande:
    så hade jag det när jag var oskuld. Var en bit av slemhinnan/mödomshinnan som satt tvärs over, vilket bla kunde ställa till problem när jag använde tampong och skulle dra ut den, den fastna liksom där! (använde endast tampong om jag var tvungen, skulle bada eller liknande) Var trång och blödde de första gångerna vi hade sex, tog dessutom ett tag innan det funkade riktigt, men numera är det inte nått problem längre, skulle gissa att strängen gick av nån av de första gångerna.
    Ta upp det med din BM på måndag. Hon kanske kan "klippa" av strängen (antagligen slemhinna som växt ihop, min gissning iaf) efter lite bedövande salva eller liknande? Annars går den nog av nästa gång ni har sex, kan nog göra lite ont och kanske blöda lite, men är säkert ofarligt.
    Jag trodde jag var ensam att ha haft de så när jag var osklud! På ungdomsmottagningen sa som bara att vissa snippor blir missbildad.. Min sträng var oxå ganska bred.. kan känna en bit av den än idag, känns som ett kort snöre typ. Min kille "gjorde" sönder den när han pullade mig... (sorry för all fakta) de gjorde inte alls ont. blödde en droppe eller nått. Idag kan jag klämma på "snöret" har ingen känsel typ.. gör inte ont i vart fall :) å den är inte ivägen för nått.. :P
  • Anonym (ts)

Ursäkta frågan men...

Anonym (Jag med):
    Sitter "snöret" fortfarande rätt över slidmynningen?

• Anonym (Jag med)
    Anonym (ts) skrev 2010-10-20 18:55:19 följande:
    Ursäkta frågan men...

Anonym (Jag med):
    Sitter "snöret" fortfarande rätt över slidmynningen?
    Nä nu "hänger" de på kanten typ.. fan svårt att förklara på insidan..  

I------I  så var de först (strecken är väggarna i snippan) nu är har den släpp på ena sidan I---   I 

Om jag sticker in fingret så kan jag få tag iden.. men den sitter bara fast med en ände.

hahah hoppas du förstår, om inte fråga igen så ska jag försöka ge en bättre förklaring
  • Anonym (samma här)

Du kan antagligen vara helt lugn! Antar att det är precis samma som hände mig. Jag hade inte tittat efter där nere innan jag skulle på efterkontrollen eftersom min förlossning var "ganska" besvärlig o jag inte ville se "eländet". Min gynekolog sa ord på latin som växt under undersökningen och jag blev helt nervös. Hon förklarade att det var nån vävnad eller nåt som växt vid ärret ( har jag för mig, det var 14 år sedan), och så klippte hon bort det. Kändes inte alls! Så det kan säkert vara samma i ditt fall. Lycka till o oroa dig inte.

• Anonym (ts)

Tack snälla för alla svar!!!

Om någon annan har erfarenheter av detta så fortsätt gärna skriv !

• Anonym (felsydd)

Jag blev felsydd efter min första förlossning. Bm sydde ett stygn för långt, bakifrån liksom. Bm kollade på det på efterkontrollen och sa att man kunde klippa upp det igen med lokalbedövning om jag ville men annars skulle det töja ut sig med tiden. Det tycker jag inte att det gjorde men dum som jag var så sökte jag inte för det utan härdade ut till nästa förlossning två år senare.

Ring till bm och förklara och de om du kan få en tidigare tid.

• Anonym (nr1)

jag som är anonym nr 1 :)
    min sträng var inte så bred som 1 cm, var mer ett par mm bred, o kanske 2 cm lång, men även ett par mm tjock (eller så var den bredare och tunnare, men när den fastnade och man drog i den så blev den tjock och smal iaf). Prövade lite själv om jag kunde töja den eller "ta sönder" den men den var seg så det gjorde ont! Vågade inte klippa av den själv även om jag funderade på det.... sket i att använda tampong istället! Har inte letat efter den på sista tiden, så vet inte om det finns nått kvar av den 

• Anonym (ts)

Tack igen för era svar!
    Skönt att veta att man inte är ensam om detta. Skall ringa till min BM imorgon och kolla om jag kan få komma på besök innan efterkontrollen på måndag!

• Anonym (ts)

Har pratat med min BM nu.
    Hon hade svårt att avgöra vad det berodde på då hon inte kunde se det framför sig, men tyckte att det räckte att ja kom på efterkontrollen på måndag då jag inte har ont. Hon trodde att det skulle "räcka" med lokalbedövning och sedan klippa upp "hålet" igen... AJ AJ AJ...

Undrar om det beror på att BM på förlossningen har sytt fel, eller om det liksom är två sårytor som har växt ihop.....

• Anonym (oo==oo)

Hur gick det idag TS?

• Anonym (ts)

Hej!
    Tackar som frågar :=)

Jodå, min BM kollade på det. Hon sa att i vanliga fall så låter man bli att göra något ingrepp och låter det gå sönder av sig själv, typ vid sex. Men min "igenväxtning" var såpass stor så jag fick tid till en läkare redan imorn! Så då kommer dom bedöva och "klippa upp" mig och sedan sy fast de delarna så dom inte växer ihop igen!

Så det blir spännande. Trots att jag skall få bedövning så e man ju lite orolig ändå. Känner mig mer nervös för detta än vad jag var inför förlossningen! Men det skall nog gå bra!

Jag vågade ju inte spegla mig där nere efter förlossningen för jag var rädd för att se hur det skulle se ut. Men min BM sa att det var ett tips till nästa gång att spegla sig där nere varje dag och försktigt sära på blygdläpparna för att se till att det inte blir så. Samt att lufta mycket. Detta var ju det sista jag tänkte på med tanke på att det blödde en del så det kändes liksom inte aktuellt att springa runt troslös hehe...

• Anonym (Whoknows!)

Hur har det gått för dig TS??

• Anonym (ts)

Hej hej!
    Jodå det gick utmärkt! Fick vanlig Emla salva för att bedöva där nere och sen klippte dom av skinnbiten! Sved lite grann, och blödde en skvätt men det kändes okej, Hela kalaset tog typ 5 min sen gick jag därifrån =)

Nu skall jag bara ha en kompress i hålet under 3 dagar för att se till att det inte växer ihop igen (den ska bytas varje gång man går på toa/duschar)! Sen skulle man vänta i 1 vecka på att ha sex, hehe får se om man törs sexa nästa vecka :=)

• Anonym (Samma båt)

Hej TS,

Jag har exakt samma problem som du hade och har fått tid för ingrepp i december. Hur länge räckte det innan total återhämtning? Hade du problem att sitta eller dylikt efteråt? Vi ska på en längre bilresa dagen efter ingreppet och jag undrar nu hur det ska gå.

Svar på tråden HJÄLP Ingången till slidan har växt ihop efter förlossningen