4tuna skrev 2010-10-20 21:17:15 följande:
hej.. min förra förlossning 2 år sen.. började med en igångsättning och 4 dygn med värkar öppnade mig 8 cm sen sa det stopp dottern orkade inte mer och inte min livmoder häller kraften var slut,,
nu är det bebis nr 2 på g och jag hoppas värkligen att det ska gå ... är faktiskt rädd för förlossningen.
är i v 23+3 så det är en bra bit kvar.
skulle vara trevligt att prata lite med någon i liknande situation.
Hej!
Var du vaken vid ditt snitt eller blev du sövd?
Det låter ganska likt min förlossning, fast jag blev inte igångsatt. Hade värkar i 3 dygn innan de blev mera regelbundna. Det var inte alls outhärdligt utan jag hade ganska mycket inställningen att "skönt att det sätter igång nu". Men jag sov inte så mycket mer än någon eller några timmar i taget under de där 3 dygnen. Sen satte värkarna igång på allvar och på fjärde dygnet fick vi stanna på förlossningen, när vattnet gått och jag börjat öppna mig. Testade akupuntur, lustgas och TENS men fick ganska snabbt värkstimulerande dropp. ändå gick öppningen väldigt väldigt långsamt - som mest var jag 6 cm öppen. Sen rekommenderade de epidural (som jag verkligen ville undvika) och med den kunde jag äta och sova ett tag medan de drog på värkdroppet på max. Efter det hade jag inte öppnat mig mer alls på några timmar och livmodern var tydligen helt utmattad samtidigt som sonens hjärtljud började påverkas negativt. Det blev beslut om akutsnitt och när de tog bort värkdroppet hade jag inga värkar alls. Så man funderar ju över hur det hade gått om det inte blivit snitt. Sonen kom ut och mådde superbra, och ändå känner jag mig så traumatiserad av hela förlossningen. Vore toppen att ha lite kontakt här...
liar skrev 2010-10-20 21:42:33 följande:
Samma här, snittades urakut och sövdes för drygt två år sen och är nu i vecka 26. Har också ställt in mig på en vaginal förlossning även om det skrämmer mig en aning. Har fått remiss till Kvinnokliniken för mitt första samtal om två veckor. Vi kommer att lägga upp en förlossningsplan och gå igenom de stadier i själva förlossningsarbetet som jag gruvar mig för mest. Förhoppningsvis känns det bättre efter det.
Hej!
Vad var det som hände under din förlossning som gjorde att det blev snitt (om du vill berätta?)? Jag tycker det är så skrämmande att inte veta vad som väntar. Jag förstår ju egentligen att det är ganska eller väldigt liten risk att samma sak händer igen, ändå är det så svårt att vara lugn och tro på att det ska gå lättare och funka hela vägen den här gången. Försöker tänka positivt att livmodern i alla fall gjort en stor del av jobbet en gång och att det borde underlätta den här gången. Men jag har liksom tappat tron på att jag kan föda barn :(
Jag hoppas också att en förlossningsplan och att få gå igenom vad som kan hända, kommer att hjälpa mig att tro att det ska bli annorlunda den här gången. Jag ska få komma på nästa samtal redan på tisdag, så det känns skönt att inte behöva vänta så länge. Att börja prata om det idag rev ju upp ganska mycket känslor, så det blir bra att få följa upp det snart igen.