• memba

Tecken på mjölkproteinallergi

Vad har era små fått för symptom?

Min kille har utslag i ansiktet, BVC sa att det är bland annat hormonfläckar, men att jag ska smörja med miniderm.

Han har varit lite "rastlös" de sista dagarna, och haft svårt att komma till ro. Kan ju bero på någon annat självklart, men BVC sa att jag skulle utesluta mjölkprodukter i min kost (delammar) men fortsätta med ersättningen NAN - vilket jag inte riktigt kan se någon logik i...

Tacksam för alla tips å råd!!

Kan tillägga att jag själv inte är 100% i magen å har fått feber, så han kanske inte heller känner sig riktigt bra ...  (Vill verkligen inte att han ska vara allergisk!! )

• Svar på tråden Tecken på mjölkproteinallergi
  • Blå Flygare

Du har helt rätt att det inte är logiskt att vara mjölkfri o amma och sen samtidigt ge NAN. Det är betydligt mer mjölk i nan än i din bröstmjölk.

Min tjej hade utslag som hormonutslag fast utan det vita i (dock hade hon tre st hormonplitor med). Bajset luktade illa. Hon skrek, skrek, skrek böjde sig bakåt i båge av smärta. Sov 8 timmar per dygn. Kräktes massor.

• Att dansa är att leva

Symptom på mjölkallergi kan vara nässelfeber, diarre, ont i mage. Du får nog kontakta en barnläkare så de kan göra en bedömning. Bvc är kass! De borde ha gjort ett allergitest direkt. Det är alldeles för vanligt att spädbarn är allergiska! Jag har min lille som är allergisk mot mjölkprotein och sojaprotein. Har undvikit mjölkprodukter när jag ammat och nu har jag ändrat på lillens kost och tagit bort allt mjölkigt och sojabaserat. Hans utslag går inte bort och nu begärde jag en utredning. Han ska bli testad på en rad födoämnen. Han testades och visade ingen gluten överkänslighet, men jag misstänker att det är sädeslagsallergi (råg, korn ect).
    Vi ska även få kallelse till en dietist! Matskola

• MalinNiklasHarryBebis

Våran stora kille spydde som en kalv, å skrek i timmar
    bvc trodde oss inte att det var något fel, utan de var sjukhuset som fattade
    att något stod inte rätt till, började med majsgröt å vips var han super bra i mage å en glad unge.
    han var 6 månader när blev bra igen..

• tjocksockan

Vår bebis kräktes mycket och hade utslag, små prickar och knottror. Det var när jag ammade.

• penni

vår grabb gick runt med utslag och eksem i 3 år innan vi insåg att det var mjölk han inte tålde..

• memba

Ni som har fått bekräftat allergi, hur har ni gått till väga?

På BVC tycker de inte att sonens utslag ser ut som allergi, dock har han haft en massa andra av symptomen och igår tyckte jag mig se röda strimmor i bajset. Så nu för att prova och se om det blir bättring så har jag slutat med mjölk, men ersättningen kostar ju skjortan. Kommer ju lägga ut 2000:- minst bara på en månad, om jag inte ber att få gå till en läkare som ger en diagnos ?! 

• tjocksockan

Gå till en läkare. Antingen kan de göra ett pricktest eller så kan de ju skriva recept på ersättning ändå så ni kan prova i lugn och ro.

• Blå Flygare
    memba skrev 2010-10-22 13:21:20 följande:
    Ni som har fått bekräftat allergi, hur har ni gått till väga?

På BVC tycker de inte att sonens utslag ser ut som allergi, dock har han haft en massa andra av symptomen och igår tyckte jag mig se röda strimmor i bajset. Så nu för att prova och se om det blir bättring så har jag slutat med mjölk, men ersättningen kostar ju skjortan. Kommer ju lägga ut 2000:- minst bara på en månad, om jag inte ber att få gå till en läkare som ger en diagnos ?! 
    Jag helammade. På bvc:s inrådan tog jag bort mjölken ur kosten. När vi kom till läkare en månad senare för besvären var de borta och vi hade redan hunnit testa mjölk en gång (av misstag) och sett reaktion på det så då var diagnosen klar. När tjejen var ett halvår fick vi göra pricktest som inget visade och vid ett år RAST som inget visade trots tydliga reaktioner. Testen är bara en bit av utredningen, det viktigaste är att utesluta och testa att ge igen.
  • skånegås

Vet inte om det var just proteinet för vi diagnostiserade själva... Han skrek, skrek och skrek. Åt jag en macka med bregott till frukost skrek han 45 min på kvällen... Vid 3 mån kom vi på vad det var och det var fantastiskt, men svårt att bli bortbjuden då man inget kan äta.

• Blå Flygare
    skånegås skrev 2010-10-27 14:54:30 följande:
    Vet inte om det var just proteinet för vi diagnostiserade själva... Han skrek, skrek och skrek. Åt jag en macka med bregott till frukost skrek han 45 min på kvällen... Vid 3 mån kom vi på vad det var och det var fantastiskt, men svårt att bli bortbjuden då man inget kan äta.
    Det är lätt att veta om det är proteinet eller laktosen. Lktos finns i bröstmjölk oavsett din kost, så funkade det att fortsätta amma och din kost påverakde så var det inte laktos han reagerade på
Svar på tråden Tecken på mjölkproteinallergi