• Millan 78

Rörlig bebis i tvärläge v 38, någon med erfarenhet ?

Var inne på förlossningen i dag på bedömning då bebis legat i säte tidigare. Förra veckan när BM kännde låg den med huvudet neråt men var rörlig och i dag låg den i tvärläge och var mycket rörlig. Är i v 37+0.
    Fick ny tid för bedömning på måndag och ev försöker dom vända till rätt läge och i samband med det ta hål på hinnorna så huvudet kan sjunka ner av sig självt. om det är "moget".

Någon som varit med om samma sak ? Hur gjorde dom med er ?
    Om förlossning kom i gång av sig själv hur gick det då ?

• Svar på tråden Rörlig bebis i tvärläge v 38, någon med erfarenhet ?
  • Citron79

Jag har haft rörliga bebisar i alla mina tre graviditeter. Den första gången låg bebis med huvud nedåt, men högt och rörligt hela tiden. Denna förlossning startade naturligt med vattenavgång.

Andra barnet snurrade som en helikopter i magen och låg ofta i tvärläge. Henne vände dom lätt i 37+1 (från tvärläge till huvud nedåt), men hon vände tillbaka sig och då gjorde vi ett till vändningsförsök i 38+6 som också gick lätt och bra och i samband med denna vändning satte dom igång förlossningen (för att undvika att hon skulle vända sig fel igen) och hon kom ut på naturlig väg.

Nu med tredje barnet har han legat med huvudet upp/tvärläge i 5 veckors tid, är 36+2 nu, men lagom till att de skulle prova vända honom igår hade han faktiskt vänt sig själv och har, just nu, huvudet nedåt. Jag känner mig dock inte övertygad om att han kommer ligga kvar med huvudet nedåt (jag verkar ha mycket plats i magen), så det blir täta kontroller hos barnmorskan och jag försöker själv hålla koll på vart sparkar, hicka etc. känns.

Det är ju lite oroligt, tycker jag, att gå omkring och aldrig riktigt veta hur bebisens läge är, man vill inte gärna att förlossningen startar med bebis i tvärläge. De har pratat om att sätta igång mig även med detta barn om det verkar som att bebisen inte kan ligga stilla. Det var väldigt skönt förra gången då de satte igång förlossningen direkt efter vändningen, då slapp jag oroa mig, så jag hoppas verkligen att du får en igångsättning i samband med ev. vändning (om det är det som du helst vill).

• Millan 78

Tack för ditt svar. Har en tid nästa vecka för ev i gångsättning och då vänder dom samtidigt om det behövs. Har förlossingen tagit lång tid för dig när dom legat högre upp än normalt ? Mina andra två har varit fixerade och legat med huvudet jättelångt ner och då har det gått snabbt.

• Citron79

Med första barnet gickt vattnet och sedan tog det 2 dygn tills han kom, värkarna kom inte igång av sig själva, men den intensiva delen av förlossningen var dock varit ganska snabb för mig (3-5 timmar).

Med andra barnet gjordes igångsättningen på morgonen, men på kvällen hade knappt något hänt, så de fortsatte igångsättningen dagen därpå och det barnet föddes den kvällen, även där ett snabbt förlopp när väl värkarna satte igång, efter att de lyckats ta hål på hinnorna.  De hade problem att ta hål på hinnorna vid båda förlossningarna eftersom bebisens huvud inte tryckte ut hinnorna nedåt, som vid ett fixerat barn.

Båda mina barn fixerade sig i princip samtidigt som de var på väg ut

Svar på tråden Rörlig bebis i tvärläge v 38, någon med erfarenhet ?