Pilgrimsmusslor
Hur smakar de egentligen? Det kan väl inte vara som vanliga musslor?
Hur smakar de egentligen? Det kan väl inte vara som vanliga musslor?
Har ätit en en gång. Som abbas fiskbullar. Kan lika gärna varit det, men det tror jag inte eftersom det var på en restaurant. Men gott var det inte...
Jag gillar det, men de har inte så mycket smak i sig, kryddningen avgör. Lite gummiaktig konsistens, inte alls likt blåmusslor.
Fantastiskt gott, gör sig grymt bra med avocado och bacon...
Asgott!! Lindade i parmaskinka och stekta till perfektion.
Smakar mer vit fisk än mussla måste jag säga. Vi äter det rätt ofta. Tycker det känns lyxigt till förrätt.
Min man kanderar dem i råsocker och steker dem i smör eller lindar dem i parmaskinka och steker. Servera till tjock balsamvinäger eller en salsa med tomat, avokado och mango kanske. Finns masso med bra recept på nätet.
Det viktiga är hur man tillagar dem, de ska ha en "halvfast" konsistens men steker/tillagar man dem förlänge så blir de gärna gummiaktiga tyvärr. Jag älskar pilgrimsmusslor och har ätit i de flesta former men de godaste är enkelt smörstekta enligt mig. Stek på hög värme så de lätt får färg i ganska mycket smör, men bara så de får fin stekyta och det är viktigt att de är färska- inte samma sak annars.