• Border

Vad ska jag göra åt sonens matvägran?!

Min son, som fyller tre år i november äter inte. Han har varit fullständig matvägrare sen ett års ålder. Vi vet inte vad vi ska ta oss till längre. Han äter max 4 små teskedar/gafflar mat per gång, och följer inte sin viktkurva för fem öre. Han är, som sagt snart 3 år gammal, väger 11 kg och är 96 cm lång.

Vi har försökt med allt. Till slut gick vi till BVC när han var 1,5 år gammal. Först fick vi rådet att ge honom sånt han gillar. Men han gillar ju INGENTING, så det funkade absolut inte. Sen fick vi rådet att vänta ut sonen. Vi skulle inte erbjuda någon mat på en hel dag, förrän han själv ville ha. Om han visade minsta lilla tecken på att kanske vara hungrig skulle vi ge honom nåt att äta, och då skulle han själv få välja vad han ville ha. Vi föräldrar skulle se till att han fick se oss äta så skulle han säkert komma och vilja smaka i alla fall. Men så blev det inte alls. Han gick upp kl fem denna morgon, och klockan 14:00 hade han fortfarande inte visat några tecken på hunger. Han var faktiskt lika pigg och mycket gladare än i normala fall. Klockan 14:00 klarade jag inte av att "svälta" honom mer, så jag gjorde lunch till oss allihopa. Men sonen åt bara sina 4 ynka skedar, och sen ville han inte ha mer.

På dagis och på BVC är dom oxå väldigt, väldigt oroliga, eftersom sonen inte tycker om nånting. Det finns inget han vill äta... Vi har varit och träffat en dietist. Sen har vi provat med aptithöjande dryck innan maten, och aptithöjande som man blandar i maten. Men det fungerar inte. Man ser på honom att han är undernärd, och ofta är jag livrädd att nån ska tro att vi svälter vår son.

Nu står vi här helt handfallna, och har ingen aning om vad vi ska ta oss till. Vi låter alltid sonen äta så mycket han vill av det han vill. Vi tjatar aldrig (vilket vi gjorde ett tag). Utan när han säger att han är mätt så är det ok. Han sitter dock ändå kvar vid bordet tills vi andra har ätit färdigt. Ibland kan han tom säga: "Oj, vad gott det var!" Sen äter han ändå bara 4 skedar och sen skjuter han tallriken ifrån sig och säger att han är mätt. Och då är det tvärstopp. Då går det verkligen inte att få honom att äta mer.

Vad ska vi göra? Snälla nån, hjälp!!

• Svar på tråden Vad ska jag göra åt sonens matvägran?!
  • Näckrosen

Jag har inga bra förslag, utom att ge honom mycket små portioner fast ofta.
    Ibland kan man se sig mätt på alla mat på tallriken.

Lägg upp så mycket som han brukar äta, men ge honom så mycket med 1,5 - 2 timmars mellanrum.

Men det har ni säkert testat...

Lycka till! Det är svårt när mann ser att barnen inte äter fast de behöver.

• pigglet

Åh, så frustrerande!!! Och så säger de "inga barn svälter frivilligt..."     :(
    Det finns (har funnits?) en tråd som heter typ "matvägran på riktigt", jag ska se om jag hittar den.
    Har inga bra råd - skickar en kram i stället!

• Tow2Mater

Helt ur bet blå här, men har man undersokt homom for något fel relaterat till magsäcken, låter ju inte normalt att han inte blir hungrig, och blir mätt så fort....?

• Border

Tack, söta ni, för att ni vill hjälpa till. Ni har säkert upplevt det här med att när man säger tex: "Åh, min son sover så bra på nätterna", och sen ändras det helt plötsligt. Det samma hände faktiskt igår. Han åt upp all sin mat, och sen ville han ha mer en timme senare, och då åt han massor. Så himla skönt!!
    Vi försöker med att ge honom det han vill ha, när han vill ha det, så mycket han vill. Det är helt enkelt så vi får göra. Nu har han snart ätit en rejält stor portion med flingor här på morgonenSkrattande

• Mary Wollstonecraft

Håller tummarna för att det vänt! Vet hur det är, har också en hårdnackad matvägrare hemma. Men vår son äter obehindrat godis, glass och kakor så min oro är begränsad, om man säger så. Det handlar enbart om opportunism i sonens fall :)

Svar på tråden Vad ska jag göra åt sonens matvägran?!