• Analoga

När man säljer prylar på blocket - ska kvitto skrivas?

Tänkte börja sälja lite grejor på Blocket; har faktiskt aldrig tidigare gjort det. Jag känner mig alltså totalt GRÖN vad gäller ALLT! Har tittat på Blocket och hittar ingen bra nybörjarinformation där.

Det jag undrar lite över är vad man ska tänka på vid betalningen. Man vill ju gärna ha pengarna innan man skickar varan, men kunden lär ju känna likadant; att de vill ha varan innan de betalar. Är det då postförskott som gäller?

Sen undrar jag över om man behöver skriva kvitto till kunden??  Om man t ex säljer ett par skridskor för en hundring behövs kvitto då?

• Svar på tråden När man säljer prylar på blocket - ska kvitto skrivas?
  • Netha85

Nej kvitto behövs inte, dock brukar vi köra med kvitto om det handlar om priser över 1000 kr..

• Analoga
    Netha85 skrev 2010-10-20 21:24:30 följande:
    Nej kvitto behövs inte, dock brukar vi köra med kvitto om det handlar om priser över 1000 kr..
    Ok, då vet jag det iaf   Då var det det där med betalningen då..
  • Netha85

Där brukar vi skriva endast avhämtning pga att det finns så mycket oärliga människor.. Vi har dock även använt oss av postens REK, bussgods bl.a. när vi handlat grejer bara för att då löser vi ut grejen när vi hämtar den på posten + att vi vet att säljaren får pengarna.

• Analoga
    Netha85 skrev 2010-10-20 21:33:51 följande:
    Där brukar vi skriva endast avhämtning pga att det finns så mycket oärliga människor.. Vi har dock även använt oss av postens REK, bussgods bl.a. när vi handlat grejer bara för att då löser vi ut grejen när vi hämtar den på posten + att vi vet att säljaren får pengarna.
    Om det måste skickas; brukar man komma överens med köparen om hur man ska skicka det?  Eller ska man redan vid annonsen beskriva hur man vill att det ska gå till?

Läste något om internethandel, är det vanligt?
  • Netha85

Vi brukar komma överrens med säljaren i det läget om hur det ska skickas osv..

• Analoga
    Netha85 skrev 2010-10-20 21:54:08 följande:
    Vi brukar komma överrens med säljaren i det läget om hur det ska skickas osv..
    Ok, trodde det var något man var tvungen att göra redan i annonsen, men jag kanske blandar ihop med Tradera?
  • Söta Nasse

ett tips är att skicka vid schenker då är det spårat hela vägen så om det tappas bort ersätter schenker värdet

• Analoga
    Söta Nasse skrev 2010-10-21 08:49:53 följande:
    ett tips är att skicka vid schenker då är det spårat hela vägen så om det tappas bort ersätter schenker värdet
    Säger man på inlämningsstället att man vill skicka via Schenker? Eller hur väljer man det?

Låter kanske som jag kom från Mars igår, men jag skickar ju aldrig några paket, endast något enstaka till julen
  • Söta Nasse

www.schenker.se där kan man boka frakt och sedan lämnar man in det på ett schenker inlämningsställe. brukar vara på samma ställe där du hämtar ut postpaket.

• Caysa

Om du säljer lite dyrare och/eller större saker så är ju bussgods ett bar alternativ. De har ju oxå en betaltjänst där du kan som köpare packa upp varan på avhämtningsstället och "godkänna" skicket på varan innan du betalar in summan för varan till bussgods, som i sin tur för över pengarna till säljaren. Det använder jag mig av ofta!
    www.bussgods.se

Svar på tråden När man säljer prylar på blocket - ska kvitto skrivas?