• Didaj

skulle man kunna få valja vem man vill donera till?

Jag vill donera, men har vissa krav som för mig är glasklara men för vissa - tyvärr inte. Som tex non-alko/cigg under grav och lite därtill. Därför vill jag välja vilka jag vill donera till. Är detta möjligt i Sverige?

Ni behöver inte bli arga för att jag har krav - jag vill bara inte  stå till svars för att jag donerade till någon som kanske skadar barnet liksom. Dessutom vill jag klippa alla band direkt därefter är det också möjligt? Xp

• Svar på tråden skulle man kunna få valja vem man vill donera till?
  • isisisis

Du kan ju inte styra vad den förälern gör vare sig när den är gravid eler efter.
    Det är den som är förälder,inte du.
    Du donerar en äggcell ,inte ett barn.
    Du måste nog tänka lite annorlunda på saken.
    Kvinnan som bär barnet är biologisk mor.
    Vil du vara anonym kan du kanske vända dig utomlands.

• Fimpen72

Jag förstår dig TS. Det är en av anledningarna att jag inte donerat... att man inte får vara delaktig i vem som är mottagare.
    Jag skulle må otroligt dåligt om jag blir uppsökt av en 18åring som inte fått bra föräldrar.
    Jag har nämligen en "kompis" som precis fått ta emot ett ägg och hon är en dålig människa, mår uppriktigt sagt illa om det skulle lyckas för dem.
    För vem vill utsätta sitt "barn" för psykisk & fysisk misshandel.

• Fimpen72
    NKmamma skrev 2010-10-21 02:21:27 följande:

Så funkar det inte i sverige-tyvärr.  Man donerar anonymt här.

Det är väl inte anonymt i sverige, jo under doantionen men sedan får ju barnet veta vem som är donator om den vill och kan söka upp sin genetiska mamma
  • Didaj
    isisisis skrev 2010-10-21 07:13:20 följande:
    Du kan ju inte styra vad den förälern gör vare sig när den är gravid eler efter.
    Det är den som är förälder,inte du.
    Du donerar en äggcell ,inte ett barn.
    Du måste nog tänka lite annorlunda på saken.
    Kvinnan som bär barnet är biologisk mor.
    Vil du vara anonym kan du kanske vända dig utomlands.
    Spelar inte mig någon roll om det inte är mitt barn, så är det nu också. Jag bryr mig om barn som inte är mina idag också ^^. Kvinna som bär barnet skulle vara mamman till barnet och jag skulle ALDRIG tänka annorlunda. Jag behöver inte vara anonym för föräldrarna, men för barnet :)
  • Didaj
    Fimpen72 skrev 2010-10-21 10:50:27 följande:
    Jag förstår dig TS. Det är en av anledningarna att jag inte donerat... att man inte får vara delaktig i vem som är mottagare.
    Jag skulle må otroligt dåligt om jag blir uppsökt av en 18åring som inte fått bra föräldrar.
    Jag har nämligen en "kompis" som precis fått ta emot ett ägg och hon är en dålig människa, mår uppriktigt sagt illa om det skulle lyckas för dem.
    För vem vill utsätta sitt "barn" för psykisk & fysisk misshandel.
    Nej precis - jag har också upplevelser som har gett upphov till mina tvivel. :/ Mamman jag tänker på är 47 med en liten och helt galen -.- Resten behöver inte skrivas ut
  • NKmamma
    Fimpen72 skrev 2010-10-21 10:52:28 följande:
    Det är väl inte anonymt i sverige, jo under doantionen men sedan får ju barnet veta vem som är donator om den vill och kan söka upp sin genetiska mamma
    Du har så rätt. Man ska inte skriva när man är trött helt klart "skäms"
Svar på tråden skulle man kunna få valja vem man vill donera till?