• Sugerhoney

    Måla parkettgolv??

    Är det någon som målat ett parkettgolv vitt som kan tala om hur man gjorde och framför allt om det blev bra? Vi har enn fult, vattenskadat gammalt parkettgolv på vår övervåning som vi skulle vilja måla vitt, men jag har inte hitta någon info om det går.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-21 07:36
    ett parkettgolv ska det stå...inte enn. Sorry!

  • Svar på tråden Måla parkettgolv??
  • Pickeli

    Satt och funderade på just detta igår! Är också nyfiken! :D


    Google it!
  • straw2008

    Blir skutfult, man ser ju liksom fortfarande träet igenom, plus att när det är ute (är det inte redan det, rostfritt o vitmålade golv liksom) så är det ju ett helsike att få bort all gammal färg i alla springor osv. Gör en slipni g o lackni g istället, låt skadan vara som den är istället...


    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • nea82

    Vi gjorde det i vår förra lägenhet... Blir hur fint som helst men vi slet som djur! Vi slipade hela parketten själva och sen köpte vi vit golvfärg i färghandeln.. Fick nog måla det tre ggr tror jag. Golvet är ganska känsligt efteråt och vi fick vänta med att gå på det till efter en vecka. Då var färgen inte mjuk längre liksom.. Man får också vara noga med att det inte är damm och spån i luften för det syns tydligt när golvet liksom blir ruggligt. Min bror har gjort samma med sin lägenhet men dom anlitade folk som gjorde det. Blev verkligen jättefint!

  • Pickeli
    straw2008 skrev 2010-10-21 08:03:50 följande:
    Blir skutfult, man ser ju liksom fortfarande träet igenom, plus att när det är ute (är det inte redan det, rostfritt o vitmålade golv liksom) så är det ju ett helsike att få bort all gammal färg i alla springor osv. Gör en slipni g o lackni g istället, låt skadan vara som den är istället...
    För det första så kan jag säga att det är sjukt trendigt just nu med målade trägolv. Gammal parkett däremot, inte så hett.

    Och för det andra, vem fan bryr sig om modet gällande inredning? Man har väl sin egen stil och lägger de golv man själv gillar och trivs i. Jag skiter högaktningsfullt i vad som är mode eller inte när det gäller inredning. Jag inreder med saker jag gillar och trivs med i mitt eget hem PUNKT.
    Google it!
  • Pickeli
    straw2008 skrev 2010-10-21 08:03:50 följande:
    Blir skutfult, man ser ju liksom fortfarande träet igenom, plus att när det är ute (är det inte redan det, rostfritt o vitmålade golv liksom) så är det ju ett helsike att få bort all gammal färg i alla springor osv. Gör en slipni g o lackni g istället, låt skadan vara som den är istället...
    Om man ser träet igenom är det förmodligen tänkt att det ska vara mer åt det laserade hållet. Annars har man gjort ett dåligt jobb.
    Google it!
  • nea82

    Jag la precis in en bild i mitt galleri.. Har aldrig gjort det innan men hoppas ni kan se den!
    Man vill ha det som är inne NU och inte tänka på de trender som kommer komma.. Det kan ju ingen veta. Det kommer hinna ändras många gånger. Vitt parkettgolv är väldigt snyggt om än lite opraktiskt! Men vi tyckte lätt det var värt det.. Både min bror och jag har dessutom barn och det har funkat fint!

  • Pickeli
    nea82 skrev 2010-10-21 08:21:15 följande:
    Jag la precis in en bild i mitt galleri.. Har aldrig gjort det innan men hoppas ni kan se den!
    Man vill ha det som är inne NU och inte tänka på de trender som kommer komma.. Det kan ju ingen veta. Det kommer hinna ändras många gånger. Vitt parkettgolv är väldigt snyggt om än lite opraktiskt! Men vi tyckte lätt det var värt det.. Både min bror och jag har dessutom barn och det har funkat fint!
    Kan inte se ditt galler :(

    Jag är jättesugen på att måla, men vårt vardagsrum är enormt och det skulle ta så in i helskotta med kraft och tid!

    Vad gick kalaset på total och hur många kvm har ni ungefär?
    Google it!
  • nea82

    Men hur ska jag göra för att du ska kunna se. Valde att "alla" fick se.. Är det någon annan inställning? Vet du?

    Jag tror det gick på kanske 4000-5000:- eller nått sånt. Gick åt mycket färg. Vi hade 62,5 kvm. Målade i alla rum. Klinkers i hallen bara och på toaletten.

  • straw2008

    Kanske inne om man bor i skövde eller Katrineholm.... En fin bevarad stav eller ekparkett som är målad skulle gå mig att avstå ifrån att köpa det boendet.


    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Pickeli
    straw2008 skrev 2010-10-21 11:21:12 följande:
    Kanske inne om man bor i skövde eller Katrineholm.... En fin bevarad stav eller ekparkett som är målad skulle gå mig att avstå ifrån att köpa det boendet.
    Vad har skövde och katrineholm med detta att göra?

    Det finns sällan någon anledning att måla om en fint bevarad ekparkett, men däremot en gammal sliten stavparkett med vattenskada skulle absolut få mig från att avstå.

    Nu spelar det ingen roll vilken personliga stil du eller jag har, huvudsaken att man trivs där man bor och man inreder efter sitt eget tycke och inte vanföreställingar om regionsbestämt "mode".
    Google it!
  • Pickeli
    nea82 skrev 2010-10-21 08:31:27 följande:
    Nu kanske det funkar =)
    Det funkade! Jättefint!

    Jag är dock ute efter "skurgolvs" känslan lite mer. Något som inte är så heltäckande vitt liksom..
    Google it!
  • sextiotalist

    Om det är ett modernt 70-tals (eller senare) parkettgolv, så skulle jag aldrig bry mig, men gör inte detta med ett vackert fiskbensparkettgolv från 30-talet eller 40-talet, för då sänker ni fastighetens (eller lägenhetens) värde massor, förutom att ni förstör vacker gammalt arbete. Just ett fint bevarat golv med fiskbensparkett är ett starkt försäljningsargument.

  • Sugerhoney
    sextiotalist skrev 2010-10-21 11:36:58 följande:
    Om det är ett modernt 70-tals (eller senare) parkettgolv, så skulle jag aldrig bry mig, men gör inte detta med ett vackert fiskbensparkettgolv från 30-talet eller 40-talet, för då sänker ni fastighetens (eller lägenhetens) värde massor, förutom att ni förstör vacker gammalt arbete. Just ett fint bevarat golv med fiskbensparkett är ett starkt försäljningsargument.
    Vi bor i ett vackert hus från 1906 och har renoverat det i snart 7 år då det var i mycket dåligt skick när vi flyttade in. Alla originalgolv har vi slipat och behållit som de är. På övervåningen har någon dock på 80-talet lagt in ett helt vanligt rakt, furufärgat parkettgolv som är ... ja fult helt enkelt.. och som dessutom skadats av flertalet vattenskador och därför är svart på flera ställen och jag tror inte det räcker med slipning och lackning utan i så fall måste vi lägga in helt nytt. Därav våra funderingar på att måla det vitt.

    Jag letar nu efter alla konkreta tips jag kan få hur resultatet blir.
  • Sugerhoney
    nea82 skrev 2010-10-21 08:21:15 följande:
    Jag la precis in en bild i mitt galleri.. Har aldrig gjort det innan men hoppas ni kan se den!
    Man vill ha det som är inne NU och inte tänka på de trender som kommer komma.. Det kan ju ingen veta. Det kommer hinna ändras många gånger. Vitt parkettgolv är väldigt snyggt om än lite opraktiskt! Men vi tyckte lätt det var värt det.. Både min bror och jag har dessutom barn och det har funkat fint!
    TACK för att du la ut bilden! Det ser jättefint ut. Jag känner mej inte orolig för råd om att det skulle vara "omodernt". Jag arbetar själv med inredning och är inte speciellt osäker på min egen stil utan är mer intresserad av just sådan tips som ditt inlägg med konkret information och dessuom en bild som bonus. Tack för det.
  • nea82
    Sugerhoney skrev 2010-10-24 20:02:51 följande:
    TACK för att du la ut bilden! Det ser jättefint ut. Jag känner mej inte orolig för råd om att det skulle vara "omodernt". Jag arbetar själv med inredning och är inte speciellt osäker på min egen stil utan är mer intresserad av just sådan tips som ditt inlägg med konkret information och dessuom en bild som bonus. Tack för det.
    Ingen orsak! Lycka till!
Svar på tråden Måla parkettgolv??