• Nektarin

Kan en 16-åring ändra adress utan föräldrars medgivande?

Sonen är skriven hos sin pappa men bor växelvist lika mycket hos oss båda. Nu tappar vi flerbanstillägget i vår familj om inte sonen är skriven här. Kan han begära adressändring hos oss utan föräldrars medgivande?

• Svar på tråden Kan en 16-åring ändra adress utan föräldrars medgivande?
  • Philippa

Har du kollat på skatteverkets hemsida om info om detta?

• Nektarin

Nej det kanske är ett tips, tänkte kanske att någon här inne visste bara?

• 7 små apor

Är nästan 100 på att de inte kan det. Å andra sidan ser jag inte poängen om ett stort barn vill flytta.

• 7 små apor
    7 små apor skrev 2010-10-21 08:28:34 följande:
    Är nästan 100 på att de inte kan det. Å andra sidan ser jag inte poängen om ett stort barn vill flytta.
    Eller rättare sagt. Både ja och nej.
    De kan flytta och sedan begära en prövning hos skatteverket som skriver barnet där det har huvudsakliga vilan.
    Men de kan inte på eget bevåg skriva sig hos någon annan.
  • Ugglans mor

Din son kan ändra sin adress tillsammans med en av sina föräldrar.
    Om du och din son skriver under flyttanmälan så går det

När kärleken är starkare än plikten
  • Nektarin

Poängen är som jag sade tidigare, att jag har tre barn varav den äldsta inte är vår gemensamma utan är skriven hos sin pappa. Det gör att vi förlorar flerbarsntillägget på 400 kr om han inte är skriven hos oss.
    Jag vill helst slippa ta diskussionen om adressändring eller inte med hans pappa och undrar därför om han som är 16 kan bestämma var han är skriven utan föräldrars medgivande? Alltså att han skriver över sig från sin pappas adress till sin mammas. Är nämligen säker på att jag hört någon säga att det är så.

• Nektarin

Aha, pissypopi, är det så? Har vi kunnat göra det hela tiden eller är det efter en viss ålder man har rätt till det?

• Jenny1

Vem är det som får barnbidraget? Det har ju inget att göra med var barnet är skriven...

• MammaHela
    Nektarin skrev 2010-10-21 08:42:28 följande:
    Poängen är som jag sade tidigare, att jag har tre barn varav den äldsta inte är vår gemensamma utan är skriven hos sin pappa. Det gör att vi förlorar flerbarsntillägget på 400 kr om han inte är skriven hos oss.
    Jag vill helst slippa ta diskussionen om adressändring eller inte med hans pappa och undrar därför om han som är 16 kan bestämma var han är skriven utan föräldrars medgivande? Alltså att han skriver över sig från sin pappas adress till sin mammas. Är nämligen säker på att jag hört någon säga att det är så.
    men så länge barnbidraget går till dig får du flerbarnstillägget strunt samma vart barnet är skrivet.

Jag har med 3 barn, äldstra är skrivet hos mig, de två yngre är skrivna hos sin pappa,  jag får alla barnbidrag på mitt konto och flerbarnstillägg för 3 barn.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Jenny1
    MammaHela skrev 2010-10-21 08:44:30 följande:
    men så länge barnbidraget går till dig får du flerbarnstillägget strunt samma vart barnet är skrivet.

Jag har med 3 barn, äldstra är skrivet hos mig, de två yngre är skrivna hos sin pappa,  jag får alla barnbidrag på mitt konto och flerbarnstillägg för 3 barn.
    Precis min tanke!
Svar på tråden Kan en 16-åring ändra adress utan föräldrars medgivande?