• ninina

folsyra hjälp!

hej

jag skulle äta folsyra nu under IVF men jag har ju ätit fel tabletter! jag köpte folsyra receptfritt och åt inget som läkaren skrivit ut?!?! min dos är ju då betydligt lägre vad jag förstått, har det mycket att säga???? kan det påverka ett plus eller ett minus??

• Svar på tråden folsyra hjälp!
  • Mela75

Jag köpte folsyra på apotek som ej var på recept som barnmorskan rek. Den hade 500 mikrogram tror jag. Är det annorlunda vid ivf??

• ninina
    Mela75 skrev 2010-10-21 08:36:15 följande:
    Jag köpte folsyra på apotek som ej var på recept som barnmorskan rek. Den hade 500 mikrogram tror jag. Är det annorlunda vid ivf??
    ja tydligen får man något utskrivet som ska vara starkare?? fast jag vet inte varför???? har iaf ätit de med lägre då...
  • Mela75
    ninina skrev 2010-10-21 08:41:14 följande:
    ja tydligen får man något utskrivet som ska vara starkare?? fast jag vet inte varför???? har iaf ätit de med lägre då...
    Fråga där du fick det utskrivet.
  • El66

Tror inte det ska spela så avgörande roll. Jag fick dos 500 mg, MEN man skulle bara ta halva tabletten, dvs 250mg.

• Svea Maria

Hej! Jag går vid AVA kliniken i Finland och här är det ingen som talat om folsyra. Har blivit grtavid 3 ggr(en kille och 2 missfall som ej beror på folsyra) Ska nu göra syskonförsök och ingen har nämnt folsyra nu heller (men jag äter järn och där finns folsyra) Så jag tror inte heller att det spelar någon avgörande roll.

• Eliezer4

Hej!
    Jag och min sambo gör IVF och jag äter folsyra som är receptfritt från apoteket. Det sa barnmorskan till mig att jag skulle göra. Den är på 500 mg. Så jag tror inte det är någon fara för dig.

Kram!

• noja

Råd från livsmedelverket:
    Om man äter minst 500 gram baljväxter, frukt och grönsaker  varje dag och dessutom väljer fullkornsprodukter får man i sig tillräckligt mycket folat. 500 gram motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.

Livsmedelsverket rekommenderar de kvinnor som kan tänkas bli gravida, och som har svårt att få i sig tillräckligt med folat via maten, att ta extra folsyra i form av vitamintabletter som innehåller 400 mikrogram folsyra per dag, fram till vecka 12. Detta för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret.

Efter vecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Däremot behövs folsyra även därefter, för fostrets utveckling och mammans blodbildning.
    Därför är det viktigt att den blivande mamman fortsätter äta folatrik mat under hela graviditeten och även när hon ammar.

• MatsAtari
    El66 skrev 2010-10-21 09:38:00 följande:
    Tror inte det ska spela så avgörande roll. Jag fick dos 500 mg, MEN man skulle bara ta halva tabletten, dvs 250mg.
    Svea Maria skrev 2010-10-21 09:44:55 följande:
    Hej! Jag går vid AVA kliniken i Finland och här är det ingen som talat om folsyra. Har blivit grtavid 3 ggr(en kille och 2 missfall som ej beror på folsyra) Ska nu göra syskonförsök och ingen har nämnt folsyra nu heller (men jag äter järn och där finns folsyra) Så jag tror inte heller att det spelar någon avgörande roll.
    Vi åkte till Ava-kliniken i juni och det var ingen där som sa någonting om folsyra heller.
    Hon åt dock folsyra och frågade om det varpå den finländske läkaren sa att 500mg var en stor dos.

Hur har du fått reda på att man bara ska ta halva tabletten?
  • El66
    MatsAtari skrev 2010-10-21 09:55:34 följande:
    Svea Maria skrev 2010-10-21 09:44:55 följande:
    Vi åkte till Ava-kliniken i juni och det var ingen där som sa någonting om folsyra heller.
    Hon åt dock folsyra och frågade om det varpå den finländske läkaren sa att 500mg var en stor dos.

Hur har du fått reda på att man bara ska ta halva tabletten?
    Hur har jag fått reda på det? Det är min läkare som har skrivit ut det. ½ tablett varje dag.

Gjorde IVF för två år sedan hos RMC och då skulle man ta en hel tablett (500mg). Det är kanske olika beroende på var man går 
Svar på tråden folsyra hjälp!