• stockrosen

6-år för gammal för overall????

Är man för gammal för overall när man är 6 år och börjat i förskoleklass?
    Har tittat runt lite och har inte sett ett enda barn i overall men å andra sidan så är det först nu som det är dags....
    Pratade med fröken om det och hon sa att det är lite på gränsen, att vissa barn vill ha jacka och byxa i stället men att det är olika.

Fördelen med overall är att jag vet att han är varm när han är ute. Har han en byxa att dra på så är risken stor att han inte gör det.

Hur har ni haft det med era 6-åringar?

• Svar på tråden 6-år för gammal för overall????
  • Madeleine 86

För gammal enligt vem? Enligt sunt förnuft är en 6-åring absolut inte för gammal. Overall kan man ha så länge man är ute och leker vilket i alla fall brukar vara till 8-10-årsåldern. Det är ju det overallen handlar om, inte någon form av mognadsgrej som det signaleras till barnen om man börjar prata om för gammal för...

Om barnen själva anser att de är för gamla för det får man välkja om man vill ta striden. När jag var barn ansåg de flesta barn sig vara för gamla för både regnkläder och cykelhjälm. Det var töntigt men inte var det ok att strunta i det för det. Det är väl skillnaden på barn och vuxen, den vuxne har möjlighet att tänka lite rationellt.

• stockrosen
    Joico skrev 2010-10-21 09:44:20 följande:
    Varför inte fråga ungen vad han själv vill ha?
    Jag har självklart gjort det men han velar. ena minuten vill han ha overall och nästa inte.....
  • Monkeyboys mamma

De flesta på vår skola har jacka men den hänger på trekvart,
    Så av den anledningen hade jag haft overall.
    Själv tycker jag inte att det är konstigt med overall, det måste ju va så mycket skönare...

• April Mamma

Jag tycker inte att man är för stor för overall när man är 6 år...Det är ju praktiskt =)

Jag tycker nog att man bör ha både en uppsättning jacka/byxa samt overall. Vill han inte ha overall i förskolan så kan han ju ha det när han är hemma och leker.

• sextiotalist

Min tonåring slutade med overall innan 6-års, vi köpte separerat (som han bad om) sedan var det slut med overall. Andra barn har det långt upp i åldrarna. Fråga barnet självt.
    Personligen så tycker jag det är bättre med tvådelat när de blir större, speciellt när de går i skolan.

• La Lola

I min dotters klass hade flera barn overall i fjol när de gick i 3:an....
    Inget konstigt alls tycker jag.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Miew

Min son som går i tvåan kommer att ha overall i årockså, det är det absolut bästa tycker jag. Och han tycker också det är smidigt.

Han tycker det är lättare att hålla reda på i skolan också. Han brukar annars glömma byxorna till jackan när han ska hem,.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2010-10-21 09:47:31 följande:
    Min tonåring slutade med overall innan 6-års, vi köpte separerat (som han bad om) sedan var det slut med overall. Andra barn har det långt upp i åldrarna. Fråga barnet självt.
    Personligen så tycker jag det är bättre med tvådelat när de blir större, speciellt när de går i skolan.
    Och det var ingen i hans klass om hade overall, därmot hade min syster barn overall längre tid och där hade alla i klassen overall.
Svar på tråden 6-år för gammal för overall????