Försöker dra ner på mjölkproduktionen - motsatt effekt?!
Vet inte vad jag gör för fel.
Jag har efter dialog med bvc och amningscentrum beslutat mig för att sluta amma min son på 1 månad då jag sedan hans födsel har dragits med svåra sår, mjölkstockningar och infektioner i brösten som vägrar ge med sig vilket resulterat i att lillprinsen inte ökat i vikt som han ska.
Sedan 6 dagar får han ersättning (vilket har gjort att vikten gått upp) i samband med att jag trappar ner amningen. På höger sida (den som är sårigast) ammar jag inte alls och på vänster sida ammar jag 1-2 ggr/dag. Jag handmjölkar båda sidorna ca 2 ggr dag och då får jag ihop totalt ca 30 ml/gång så det är inga liter vi pratar om.
Problemet är nu att jag inte tycker att mjölken minskar - snarare ökar något - plus att jag har börjat LÄCKA något ofantligt - vilket jag inte gjorde innan jag "slutade" amma. Jag vågar inte tvärt sluta med all tömning iom mina infektioner/stockningar, och det ständiga läckandet gör ju att jag blir mer svårläkt då vårtorna är konstant fuktiga, även om jag luftar dem... Det räcker med att jag böjer mig lite framåt så börjar det rinna och fläckarna i sängen på natten ska vi inte tala om. Vad beror det på att min kropp inte minskar produktionen? Gör jag något fel i själva nedtrappningen?
Alla tips mottages tacksamt!!! BVC och AC menar att jag gör rätt, men uppenbarligen är det ju nåt knas ändå? Vill bara att det ska sluta NUUUU, är så less på detta. Vill bara få njuta av min bebis