• Miss Gul

Försöker dra ner på mjölkproduktionen - motsatt effekt?!

Vet inte vad jag gör för fel.

Jag har efter dialog med bvc och amningscentrum beslutat mig för att sluta amma min son på 1 månad då jag sedan hans födsel har dragits med svåra sår, mjölkstockningar och infektioner i brösten som vägrar ge med sig  vilket resulterat i att lillprinsen inte ökat i vikt som han ska.

Sedan 6 dagar får han ersättning (vilket har gjort att vikten gått uppSkrattande) i samband med att jag trappar ner amningen. På höger sida (den som är sårigast) ammar jag inte alls och på vänster sida ammar jag 1-2 ggr/dag. Jag handmjölkar båda sidorna  ca 2 ggr dag och då får jag ihop totalt ca 30 ml/gång så det är inga liter vi pratar om.

Problemet är nu att jag inte tycker att mjölken minskar - snarare ökar något - plus att jag har börjat LÄCKA något ofantligtFörvånad - vilket jag inte gjorde innan jag "slutade" amma. Jag vågar inte tvärt sluta med all tömning iom mina infektioner/stockningar, och det ständiga läckandet gör ju att jag blir mer svårläkt då vårtorna är konstant fuktiga, även om jag luftar dem... Det räcker med att jag böjer mig lite framåt så börjar det rinna och fläckarna i sängen på natten ska vi inte tala om. Vad beror det på att min kropp inte minskar produktionen? Gör jag något fel i själva nedtrappningen?

Alla tips mottages tacksamt!!! BVC och AC menar att jag gör rätt, men uppenbarligen är det ju nåt knas ändå? Vill bara att det ska sluta NUUUU, är så less på detta. Vill bara få njuta av min bebisGråter 

• Svar på tråden Försöker dra ner på mjölkproduktionen - motsatt effekt?!
  • CillowP

drick peppermintste och salviate. Dessa minskar produktionen. Drick 2 koppar pa kvallen iom att produktionen ar hogst pa kvallen.

• miacia

Hade också problem med läckande bröst just under pågående infektion och inflammation. Sen när jag försökte pumpa kom ingenting. Men det var ungefär som att kroppen ville bli av med (infekterade) mjölken. Så kanske när din bröstproblem blivit lite bättre som kommer det bli precis som för mig att läckandet slutar.

• Tygtiiger

En del kvinnor som har problem med för mycket mjölk har faktiskt - paradoxalt nog - hjälp av att tömma brösten helt med hjälp av pump (för att minska risken för mjölkstockning) och sedan amma strikt ena bröstet under tolv timmar och sedan strikt andra bröstet under tolv timmar.

Tanken är att tömningen gör att risken för mjölkstockning minskar och att brösten får en möjlighet att ställa in sig på nytt när man sedan ammar på ena sidan (det andra bröstet fyller på sig men när det inte är så överfullt finns det en möjlighet för hjärnan att känna att det är fullt och minska mjölkproduktionen).

Jag vet inte om det hjälper dig, men det kanske skulle vara en möjlighet? Tömma helt och sedan pumpa lite ur ett bröst i taget? Mjölken du får ut kan du ju spara och ge till barnet i flaskan blandat med ersättningen.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger

Jo just det - om du ska tömma brösten så hyr en elektrisk bröstpump under ett par dagar!

• Miss Gul
    Tygtiiger skrev 2010-10-22 09:24:15 följande:
    Jo just det - om du ska tömma brösten så hyr en elektrisk bröstpump under ett par dagar!
    Tack för tipsen TygTiger! Ska prova det. Knaset i mitt fall är - tillråga på allt - att varken manuell eller elektrisk punp funkar på mig. Kommer inte en droppe. Det enda som funkar är att handmjölka, och då kommer det som sagt liiiite.Rynkar på näsan Vet inte varför.

Miacia: Ååå hoppas att du har rätt ang att kroppen vill göra sig av med det "sjuka". Det låter ju logiskt någonstans. Påbörjade en ny antibiotikakur imorse, så förhoppningsvis vänder det snart.

Suneboll: Pratade med AC om tabletter och de vill inte skriva ut såna sålänge man har en pågående infektionRynkar på näsan - de menar på att man kan knasa till det med läkningen/tillfrisknandet om man blandar in ytterligare saker. Hon sa att jag skulle kämpa på tom tisdag iaf då jag har återbesök igen.

Cecibob - ska köpe te idag!!! Det kan ju inte skada att hjälpa kroppen lite på traven. Är så sjukt less på detta nu.

Tack snälla för ert stöd!
  • Tygtiiger

Miss Gul: jag gjorde jättemycket mjölk (vi kontrollvägde för skojs skull, jag gjorde någonstans runt två liter om dagen, helt absurt) men jag kunde inte mjölka ur mer än max 30 ml i taget oavsett hur. Absolut inte med händerna, något bättre med elektrisk pump. När sonen var runt fyra månader funkade det plötsligt - jag pumpade en stund (torrpumpa är obehagligt) och tänkte på vattenfall och då släppte det efter 5 - 6 minuter och jag kunde pumpa ur hela flaskor.

Det är fullständigt normalt (och egentligen rätt smart) att kroppen bara släpper mjölk till bebis och inte till pump. En del kan ha nytta av oxytocinspray i näsan, det underlättar utdrivningen, precis som att ha sin bebis intill sig.

När jag hade mjölkstockning kokade min mamma antroposofernas amningste till mig, det är inte giftigt och ganska gott, så väl värt att prova. En msk vardera av hel kummin, hel fänkål och hel anis, så slår du på en halvliter kokhett vatten och låter det dra i ca 15 minuter. Servera med socker

• Tygtiiger

Ja, och en sak till (tankspridd!): vila. Ligg ner så mycket du kan, vila är en av de få saker som har bevisad effekt vid mjölkstockning.

• Cocco

Det kommer att vara spännt ett tag men det brukar ge med sig ganska snart. Ju mer spännt det är desto snabbare kommer mjölken att minska.

Svar på tråden Försöker dra ner på mjölkproduktionen - motsatt effekt?!