• christalia79

Ingen mens på över två månader, inte gravid. Vad kan det vara?

Hej!

Jag och min sambo planerar att skaffa familj i mitten på nästa år, vi ska iväg på en långresa först i vår och då ska vi börja vår "verkstad". Vi har alltså inga planer på att bli gravida just nu.  

MEN jag har inte haft mens sen i mitten på augusti och den har alltid varit regelbunden förut. Har såklart testat mig, senast för ett par dagar sen, men alla grav. test visar negativt. Det skulle väl annars vara en möjlighet om jag ska vara ärlig, för jag vet att jag missade och slarvade med pillren bla pga tidsomställning när vi var utomlands i Augusti. Men som sagt, gravid är jag ju inte. Och dessutom skulle jag vara i typ vecka 10 nu då, så det känns ju lite osannolikt att det inte skulle ge utslag.

Hade stark mensvärk för en vecka sen, när jag skulle ha haft min mens, men ingen mens har dykt upp. Det enda blod jag har sett är några ljusa droppar som kommit efter jag haft sex runt den tiden jag skulle ha haft mens, både denna och förra månaden. Har även haft en period när jag mådde fruktansvärt illa ofta, men spydde inte,  och vid ett tillfälle hade jag typ urinvägsinfektion, men som bara varade ett par timmar, sen var den borta. Magen har varit svullen som tusan i perioder, brösten ådriga och jag har fått mer flytningar än vanligt. Så jag har nästan känt mig gravid i perioder. Men nu är jag ju inte det och det kan ju lika gärna vara pms eller en effekt av att "sockersvampen" (se nedan) dör och lämnar kroppen.

Har gått ner i tid på jobbet och har precis haft semester, så det kan inte vara stress. Det enda jag har ändrat på är att jag ätit kaprylsyratabletter för att bli av med "sockersvamp", men de ska inte ha några biverkningar vad jag vet.

Får jag den inte nästa månad heller ska jag boka tid för undersökning, men jag undrar om någon har någon idé om vad det skulle kunna vara som gjort att mensen försvunnit? Någon som varit med om nåt liknande?

• Svar på tråden Ingen mens på över två månader, inte gravid. Vad kan det vara?
  • christalia79

Har läst lite om det nu. Kan man få det helt plötsligt och har man alltid ökad hårväxt och är överviktig, eller kan man ha det om man bara har lite svullen mage? Jag är nämligen väldigt smal, men har alltid haft en liten putmage. Väldigt lite hårväxt.

• La Lola

Säker på att du inte är gravid?

Jag fick 3 neg hemmatester när jag väntade Alma.
    Plusset kom hos BM o då var jag i v 12.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • christalia79

Oj, det kan alltså hända att man plussar först så sent, undrar hur vanligt det är? Jag hoppas ju nästan att det är så, så att det inte är några otäcka cystor eller nåt sånt. Kanske ska ringa ändå och höra vad de tycker jag ska göra.

• La Lola
    christalia79 skrev 2010-10-21 14:26:32 följande:

Oj, det kan alltså hända att man plussar först så sent, undrar hur vanligt det är? Jag hoppas ju nästan att det är så, så att det inte är några otäcka cystor eller nåt sånt. Kanske ska ringa ändå och höra vad de tycker jag ska göra.

Det är vääääääldigt ovanligt.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Sandragumman

Men jag skulle nog ändå gått till barnmorskan och be att få kissa på sticka hos henne oxå bara för att vara riktigt säker! Allt tyder ju som på en graviditet men så konstigt att inte ett enda test visat en ynka litet plus! Hmmmm

• christalia79

Ja kan just tänka mig att det är ovanligt Glad Iofs fick min mamma höra att hon bara inbillade sig ganska länge när hon var gravid med mig, fast hon själv var säker på att hon var gravid...så det kanske är nåt i släkten i så fall.

Men mest troligt är det ju att det är nåt annat som spökar. Blev lite nojig nu. Hade en cysta på äggstocken för 10år sen så jag fick operera bort ena äggstocken, skulle det vara en till så andra äggstocken ryker är det ju bye-by-baby :/ 

Får ringa dem på måndag och höra vad de säger..

• Underbara ungar

Det kan bero på en hel massa saker

Övervikt
    Undervikt
    Stress, såväl inre som yttre
    Sjukdom, t.ex pco
    Att kroppen är ur balans pga bantning eller långvarigt p-piller ätande.

Det kan ta upp emot 6 månader för en del att börja "fungera normalt" efter att man slutar äta p-piller.

Jag tycker hur som haver att du ska göra ett test på mvc.

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • LennyB

Ja, det är ingen hit när kroppen inte verkar vilja fungera som man är van att den ska göra och man inte får några vettiga svar från varesig gyn eller bm. Och det är som du säger man känner sig själv bäst! Men de verkar inte förstå det.
    Nu tror jag inte att jag är gravid har inte mycket symtom att komma med utom utebliven mens, extremt trött, ådriga bröst och hugg av och till. Men annars inget utöver det vanliga. Och eftersom jag inte tror att jag är gravid så undrar jag vad som är fel...?? OM något är fel, för något stämmer ju inte när mensen inte kommer... eller så har väl gyn rätt - den blödningen som var vid tisdagens toalettbesök var min mens. suck!
    Tycker dock att du ska ringa dem ändå... kanske är de mer "förstående" eller vettiga i din kommun? :)

Kan förresten berätta att min bästa vän inte fick veta att hon var gravid förrän i månad 4.5!! Då hos ett besök hos läkaren då hon trodde hon hade magkatarr. Hon hade testat med hemmatest tidigare men de visade negativt - så visst finns det de som testar +sent. :)

• christalia79

Det verkar ju fruktansvärt konstigt att man kan ha mens i en timme! Klart man undrar vad tusan det är frågan om då. Man vill ju bara veta liksom. Fast om man har låga hormonnivåer kanske man inte får så mycket symptom heller?

Jobbigt är det att gå och vänta utan att veta. Säg till om du får reda på hur det ligger till med dig!

Svar på tråden Ingen mens på över två månader, inte gravid. Vad kan det vara?