• Anonym

16 månaders med streptokocker/halsfluss, snälla läs...orolig!

Någons vars barn haft streptockoker i halsen?
    Vi sökte inte hjälp från efter en vecka eftersom han mådde relativt bra, hade ingen aning om halsfluss... har nu ångest över att han fick antibiotika så sent. Hur lång tid har det tagit innan era barn fått antibiotika?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden 16 månaders med streptokocker/halsfluss, snälla läs...orolig!
  • Guld gossarnas Super Mamma

Många barn kan bära streptokocker i halsen utan att vara så jätte sjuka,det är rätt så vanligt att ett test visar på positivt då man kollar,skönt att han fått antibiotikan nu då,han är snabbt bra igen. Vad är det du är så orolig över annars?

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Anonym

Guld gossarnas super mamma:  tack för svar, jag vet att man kan vara bärare av streptokocker utan att vara sjuk, men då är det ju ingen fara för kroppen eftersom de inte kommit in i blodbanan. Det som oroar mig är att han hade feber i en vecka från och till och att vi inte åkte in tidigare, tänk om det gjort någon skada på hans kropp och gå och vara sjuk av streptokocker så länge... man har ju hört ett och annat! Kan inte släppa tanken! Är sååå rädd. Vad tror du?

• Snåjtis

Min flicka hade halsfluss då hon var 10 månader, och det var såpass långt gånget att dom sa på vårdecentralen då vi kom in att det var "nästan försent". Jag hade gråten i halsen och kände mig som det sämsta mamman i världen. :(  Hon fick antibiotika och blev frisk. Är nu 3,5 år och ingen skada skedd så vitt jag vet. :)

• Guld gossarnas Super Mamma

Min son har väl ca 4-8 halsfluss/år och ibland lång tid som 3-4 dygn innan jag sökt vård,men han har ej tagit någon skada alls för det.
    Nu i år så är han inne på sin halsfluss nr 5,så nu pratade doktorn om att operera bort halsmandlarna.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Anonym

snåtjis: vet du hur länge hon var sjuk innan ni kom till vårdcentralen?

Tack för era svar!

• Snåjtis

Hon var sjuk ett par veckor till och från, vi trodde det var en vanlig förkylning. :( Tillslut satt hon bara och hängde med huvudet och orkade knappt äta... Vårat möte med jouren tidigare hade kännts som "kom inte in för bara en förkylning" därför vi väntade...

• Anonym

Snåjtis:
    Ah, stackars liten, hade hon feber till och från då under några veckor? Andra symtom också eller? Var det på grund av halsflussen hon var sjuk till och från? Tog de inga halsprover på henne när ni åkte in med henne de tidigare gångerna? Har hon haft streptokocker efter det?
    Hade ni med streptokocker, tänkte om ni smittat henne. Funderar på om vi ska gå och ta halsprov nämligen!

• Snåjtis

Ingen annan hade halsfluss som vi känner, men vi brukade vara på öppna förskolan och hon kan ha smittats där. Jag minns inte om dom tog odling i halsen p henne eller om dom bara tittade i halsen..

Hon var sjuk hela den julen minns jag, till och från bättre.

• Anonym

Snåjtis: den gången då hon fick penicillin mot det, tog de halsprov då, eller hur fick ni bekräftat streptokocker?
    Hade hon bara feber till och från innan eller förkylningssymtom också?
    Har hon haft det igen någon gång?

• Snåjtis

Jag vill minnas att hon var förkyld också... som sagt hon var sjuk hela julen. Jag minns inte om dom tog halsprov.. men hon hade väldigt svullen hals och vita prickar sa dom. Hon var riktigt sjuk.

Vad är du orolig för?

• Anonym

Det som ororar mig är att man kan få njurinlamation till följd av en obehandlad halsfluss, allså om man gått med den för långe!!! Jag är helt skakig!

• Mamma Åsna

Kommer du ihåg hur hög crp hon hade? Kan tillägga att vår yngste har haft 40 graders feber i tio dygn, och först nu, efter tre besök hos VC fått lunginflammation bekräftad och därmed penicilin, han är redan bättre, efetr ett och ett halvt dygn. 

• Anonym (men hjälp...)

Men snälla mamman...ditt barn har ju redan fått antibiotika och är säkert mkt bättre redan nu och skulle det visat sig att ditt barn varit så sjukt som du tycks vara rädd för,så hade de nog sagt till eller till och med lagt in ditt barn!
    Varför sitta och liksom leta sjukdom på friska barn!????

• Anonym

Mamma Åsna: det är just på grund av streptokocker i halsen som det är risk för njurkomplikationer. Hans crp var under 8!

• Anonym (men hjälp...)

Hehe,men hjälp,det är ju ett fullt normalt crp!
    ÄR du en sån hönsig mamma full i oro,vänddig isåfall till vc igen och få svar på dina frågor.
    Har man en kraftig bactriell infektion så brukarcrp  vara skyhög och inte ligga på den normala nivån!

• pigglet

Vid njurbäcken inflammation ligger väl crp på 250?

Det är säkert ingen fara. Har barnet inga symtom så är nog allt bra ska du se. Hade det funnits någon risk för barnet hade de förmodligen behållt honom på sjukhuset?

Det är ovanligt att man får följdsjukdomar av halsfluss, men man kan få en halsböld. Då har var samlats kring den ena halsmandeln som gör att man får svårt svälja, gapa och tugga. Andra ovanliga följdsjukdomar är bihåleinflammation eller varig öroninflammation. Det är färre än en person av hundra som får halsbölder, bihåleinflammation eller varig öroninflammation.

En mycket ovanlig följdsjukdom, som var vanligare förr, är reumatisk feber. Sjukdomen sprids då i kroppen, och man får en inflammation i bland annat lederna och i hjärtats klaffar. En annan mycket ovanlig komplikation är njurinflammation. Barn som får njurinflammation brukar få blod i urinen.

Om man får plötslig feber eller mår mycket sämre efter ett par dagar med halsfluss ska man alltid kontakta en läkare.

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=26258&Preview=

Det är alltså MYCKET OVANLIGT med njurinflamation. Det är inte heller något han komer att få utan att du märker det.

Läs mer på 1177. Där står bl.a. att man inte ens behandlar halsfluss alltid. Så det kan ju inte vara så farligt att låta det vara obehandlat ett tag. Dessutom tyder hans crp på att han mått ganska bra väl?
  • Anonym (men hjälp...)

Ja,hade de ej tagit en odling på ditt barn,så hade han med all sanorlikhet inte ens fått antibiotika då han s crp var så lågt.
    Mitt barn har haft crp på 200 och då klarat sig fint med endast antibiotika.

Svar på tråden 16 månaders med streptokocker/halsfluss, snälla läs...orolig!