• Skarpa

Hanhund reagerar på löptiK?

Vi bor lite avsides, så vi har inte märkt särskilt mycket av löptikar i närområdet på vår hund (7 år vid det är laget) men nu har han varit knäpp någon vecka: ständigt på helspänn, vill ut hela tiden, smågnäller lite emellanåt, äter sämre (sparar ofta maten några timmar istället för att äta den direkt som han annars brukar), och har till och med fått för sig att yla lite en morgon när vi låg och sov i samma rum, vilket han annars bara gör om han blir lämnad ensam hemma när han är uppe i varv och tror att han ska få följa med oss (en situation vi såklart försöker undvika!)

Han verkar inte sjuk eller skadad. Inte allmänpåverkad (så som slö, febrig eller annat), och verkar inte heller ha ont någonstans, efter att jag känt igenom och klämt på hela honom. Lika pigg som alltid vid promenader, och inga konstiga rörelser. Han är inte kastrerad heller. Vi aktiverar honom lika mycket som vi alltid har gjort, så jag tror inte heller att han helt plötsligt blivit understimulerad.

Han har varit lite åt det här hållet ett par gånger tidigare, men inte så här mycket. Det har mest handlat om att han varit på helspänn, velat ut hela tiden och varit lika ointresserad av maten som han är nu. Inget annat.

För några månader sedan flyttade det in en hund i huset som ligger närmast oss (ca 100 m bort) så jag funderar på om den hunden kan löpa, och att det är därför han beter sig så här.

Teorier? Råd?

• Svar på tråden Hanhund reagerar på löptiK?
  • Birgitta2

Det är ju inte alls omöjligt att han känner av om tiken löper. Vi har mycket hundar i vårt område, och varenda okastrerad hanhund har ett helvete eftersom det alltid finns nån löptik i området. Hade jag varit du hade jag faktiskt gått och ringt på hos grannen, eller ringt per telefon, och vänligt frågat om hon möjligen har en tik som råkar löpa eller på väg att löpa.

• Lovisa09

jag har själv en tik och grannarna en hanhund, rakt över gatan. Han blir som tokig när vår hund löper, står inne och ylar osv. de kan känna sånt på större avstånd. när jag var liten så rymde en hund hem till oss för att vår hund löpte och den hunden bodde nog upp mot 5 km från oss.. så nog känner dem.. och kan som löptikar bete sig väldigt märkligt.

• ingvild01

Låter precis som han reagerar på en löptik, Det kan vara en nära er, men han kan oxå reagera på flera kilometers håll.

• vargaa

Mitt tips - fråga grannen som äger nyinflyttade hunden. :)

Det låter ju som ett typiskt beteende från en hanhund som har löptikar i närheten. Våran okastrerade hane reagerar på våren genom att bli en anings rastlös, vill gärna ut och äter sämre. Dock ylar han inte och det är mest bara jag och husse som märker av det. En kort period bara. Det är inget som vi upplever skadar honom då det är så lite. Han kan vistas lös med löptikar utan problem.

Men sen kan olika tikar lukta olika gott. En del tikar kan han bara inte hejda sig för. Det är som att han inte vill men bara måste krypa fram och lukta på dem, och kanske lägga över en tass trots att han vet att han inte får. De tikarna är ofta också extra intressanta för andra hanhundar. Har man fått en sån till granne kanske hunden reagerar lite extra. Våran hund har aldrig gjort en fluga förnär, han har aldrig varit stökig, är lydig och går lös under alla omständigheter. Men så en dag när han varit hemma själv en kort stund, typ 1 timme bara, kom min sambo hem till en söndertuggad kattlucka. Det var troligen just en sån extraordinär löptik i krokarna och han försökte väl helt enkelt ta sig ut. Han har aldrig gjort om nåt liknande så det var inte mer med det. Men mao så kanske er hund inte kommer att reagera så som han gör nu i fortsättningen.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • theemi

Det låter som att han reagerar på en löptik, så beter sig mina svärföräldrars hund när en tik löper.
    De bor på landet & han får alltid springa löst på deras gård, men under de perioderna måste de stängsla in överallt, annars rymmer han..

Måste berätta en lite komisk historia (som kunde ha gått väldigt illa)
    Min syster var hundvakt åt en hund, hon var nere i tvättstugan, men i köket hade hon köksfönstret öppet eftersom hon hade målat om i köket i veckan & vädrade ut lukten.
    När hon kommer upp från tvättstugan så är inte hunden & möter henne som han brukar. (han är väldigt valpig fortfarande & väldigt social)
    Hon blir orolig & ropar på honom, men ingen reaktion, hon ser då köksfönstret & springer dit,
    förväntar sig det värsta, att se honom skadad nedanför (hon bor på första våningen, men hundar är ju inte direkt gjorda för att hoppa 4-5 meter! )
    Hon sticker ut huvudet genom fönstret & ser hunden några 100 meter längre bort, svansandes runt en tik..
    Han klarade sig helt utan skador, men var lite sur för att hon tog bort honom från tiken!

Han hade alltså hoppat upp på en stol, sen hoppat en meter till bordet, för att sen hoppa ut genom fönstret,
    allt för att han kände doften av en tik..

• mörlin

Låter precis som min hane. när grannarnas tik löper blir han jättegnällig och rastlös. Har fått tips om att man ska tävla med dom och låta dom vinna så att testosteronet ökar. Är en hanhund tex översexuell har dom ofta väldigt lite testosteron, får dom då känna sig som en vinnare ökar testosteronet och hunden bli automatiskt lugnare8detta är vetenskapligt bevisat). Hörde om detta i helgen så har inte själv hunnit prova på min pojk men de e helt klart värt ett försök. Sen ska man ju såklart tänka på hur man "tävlar" med den beroende på ras.

• Presario
    mörlin skrev 2010-10-25 17:38:06 följande:
    Låter precis som min hane. när grannarnas tik löper blir han jättegnällig och rastlös. Har fått tips om att man ska tävla med dom och låta dom vinna så att testosteronet ökar. Är en hanhund tex översexuell har dom ofta väldigt lite testosteron, får dom då känna sig som en vinnare ökar testosteronet och hunden bli automatiskt lugnare8detta är vetenskapligt bevisat). Hörde om detta i helgen så har inte själv hunnit prova på min pojk men de e helt klart värt ett försök. Sen ska man ju såklart tänka på hur man "tävlar" med den beroende på ras.
    Hur menar du att man ska tävla?

Min hanhund är helt tokig när granntikarna löper. Sist var han ut på taket och skulle hoppa ner... Det var lite läskigt...
  • Skarpa

Tack för era svar Han har börjat lugna ner sig nu, så det var nog hormonerna. Grannen har visseligen en tik, men har sett att de haft henne lös för inte så länge sedan, så jag får anta att hon inte löper då iaf. Är väl nån annan sexig donna i grannskapet som lockat då, kan jag tänka

Svar på tråden Hanhund reagerar på löptiK?