Hanhund reagerar på löptiK?
Vi bor lite avsides, så vi har inte märkt särskilt mycket av löptikar i närområdet på vår hund (7 år vid det är laget) men nu har han varit knäpp någon vecka: ständigt på helspänn, vill ut hela tiden, smågnäller lite emellanåt, äter sämre (sparar ofta maten några timmar istället för att äta den direkt som han annars brukar), och har till och med fått för sig att yla lite en morgon när vi låg och sov i samma rum, vilket han annars bara gör om han blir lämnad ensam hemma när han är uppe i varv och tror att han ska få följa med oss (en situation vi såklart försöker undvika!)
Han verkar inte sjuk eller skadad. Inte allmänpåverkad (så som slö, febrig eller annat), och verkar inte heller ha ont någonstans, efter att jag känt igenom och klämt på hela honom. Lika pigg som alltid vid promenader, och inga konstiga rörelser. Han är inte kastrerad heller. Vi aktiverar honom lika mycket som vi alltid har gjort, så jag tror inte heller att han helt plötsligt blivit understimulerad.
Han har varit lite åt det här hållet ett par gånger tidigare, men inte så här mycket. Det har mest handlat om att han varit på helspänn, velat ut hela tiden och varit lika ointresserad av maten som han är nu. Inget annat.
För några månader sedan flyttade det in en hund i huset som ligger närmast oss (ca 100 m bort) så jag funderar på om den hunden kan löpa, och att det är därför han beter sig så här.
Teorier? Råd?