Hypokondri/hälsoångest, välkomna att dela med er!
Hej!
Jag startar härmed en ny tråd för oss med hypokondri/hälsoångest så att vi ska kunna skriva av oss och dela med oss av våra erfarenheter.
Jag har så länge jag kan minnas lidit av hälsoångest, dock är det inte förrän på senare tid som jag har drabbats av svåra ångestattacker. Jag lever med ständig ångest och oro för jag är hela tiden rädd för att jag har drabbats av en dödlig sjukdom. Vissa dagar är jag helt övertygad om att jag har sjukdomen medan andra dagar kan jag vara lite tveksam. Jag har väldigt svårt för att njuta av livet för tankarna är alltid fokuserade på diverse “symptom”. Går titt som tätt (ca en gång i veckan) till läkaren och har alltid något extra läkarbesök på gång. Trots att läkarna inte hittar några fel, är min ångest konstant och orubbar. Ångesten tenderar att svalna lite precis efter ett läkarbesök men eskalerar fort igen då man tycker att läkaren säkert har feltolkat. Ångesten är hemsk! Försöker att hantera dessa tankar och känslor men det verkar som att dom alltid hittar nya vägar för att på nytt ta övertaget. Har även katastroftankar där jag tror att jag kommer att förlora min flickvän och familj pga “sjukdomen”. Har precis börjat gå till en psykolog, och har planer på att ta mediciner, för jag känner att jag inte står ut längre!!! Jag vägrar att ge upp! Jag hoppas att jag inom en snar framtid kan övervinna ångesten och leva ett "normalt" liv igen.
Någon som känner igen sig? Eller ser det kanske annorlunda ut? Är det någon som har lyckats bli av med sin hälsoångest?
Tacksam för svar. Lycka till!