• millss

Tillsammans med en kurdisk man. Någon som känner igen sig? *suck*

Förra året träffade jag en man ifrån Turkiet och det blev den här klassiska storyn: love at first sight.
    Ett år senare efter ett jäkla massa funderingar kring det hela har jag då valt att jag inte vill leva utan den här killen, eller snarare jag kan knappt. Har pratat om både det ena och det andra vad gäller allt möjligt och kommit fram till att ger man och tar ifrån varandra så kommer det ju att fungera ändå trots att man är olika. Vi pratar ut om saker och löser problemen vartefter. Mellan honom och mig är allt precis likadant som om jag skulle träffa en kille ifrån Sverige. Vi är på samma nivå!

Nu till problemet: De flesta jag känner verkar ha ett stort problem med det här! Det är som att bara för att jag gått och träffat en kille som inte är blond, blek och vars namn inte är Johan Svensson eller liknande så är det här HELT fel. Det är ju nämligen såhär att vi alla tjejer med muslimska killar är ju dumma i huvudet. Om ni inte visste det så vet ni det nu! ... NOT.
    Blir så himla ledsen på att människor ska vara så trångsynta och säga till mig, samt bakom ryggen på mig att jag är äcklig (skulle kunna dra upp ännu mer sjuka saker) pga det här. Jag själv står på mig vad gäller allting och kommer inte att ändra mina åsikter på grund utav andra, snarare tvärtom. Men det tar så himla mycket energi bara av att behöva sitta och försvara sig när man egentligen bara vill få vara lycklig och visa det för andra.

Min fråga är då: Någon som känner igen sig i det här? Hur gjorde ni isåfall för att orka med människor?
    Jag håller på att bli galen *skratt*

Finns säkert många inlägg om det här men jag skapar en ny tråd iallafall!
    /millss

Demon Förvånad Hjärta

• Svar på tråden Tillsammans med en kurdisk man. Någon som känner igen sig? *suck*
  • Sofia L

Har själv inte haft så många förhållanden med utländska killar så jag skall inte uttala mig för egen del. Däremot känner jag igen problemet från en del tjejkompisar som har dejtat killar, särskild från arabiska länder (läs: muslimska). Det som ofta har gjort att andra har ställt sig tveksamma till det är att männen från de länderna, eller deras familjer har en kvinnosyn som skiljer sig från våran. Jag lägger ingen värdering i det men det är just skillnaden som gör att andra "drar öron åt sig". Men om ni har det bra ser jag ju verkligen inget fel att du fortsätter för det är ju faktiskt till syvende och sist ditt och erat liv det handlar om. kram

• millss
    Sofia L skrev 2010-10-21 14:11:30 följande:
    Har själv inte haft så många förhållanden med utländska killar så jag skall inte uttala mig för egen del. Däremot känner jag igen problemet från en del tjejkompisar som har dejtat killar, särskild från arabiska länder (läs: muslimska). Det som ofta har gjort att andra har ställt sig tveksamma till det är att männen från de länderna, eller deras familjer har en kvinnosyn som skiljer sig från våran. Jag lägger ingen värdering i det men det är just skillnaden som gör att andra "drar öron åt sig". Men om ni har det bra ser jag ju verkligen inget fel att du fortsätter för det är ju faktiskt till syvende och sist ditt och erat liv det handlar om. kram
    Det tråkiga är ju att folk uttalar sig på ett nedlåtande sätt, tycker jag. Jag menar att många där har ju en helt annan kvinnosyn och det är ju något som inte är positivt över huvud taget men det gäller ju inte alla. Det är något som många verkar ha svårt att förstå utan drar alla över samma kant. När man får höra av sina vänner att : Lycka till vi kommer på din begravning och sådana saker svider faktiskt rätt rejält. Önskar människor kunde komma med lite vettiga åsikter om de nu ska tycka något alls.

Tack för vänliga ord iallafall, hehe. Det värmer!
    /millss
  • astro

Ledsen, men du kommer nog att behöva myyycket skinn på näsan. Trösta dig med att du vet bättre än idioterna, ts.

Vi har gott om vallonblod på båda sidor, jag och maken, och vårt äldsta barn har väldigt mörk hy - han ser nästan arabisk ut, särskilt på sommaren. När han var bebis och vi bodde i Boden (som i alla fall på den tiden var ett riktigt rasisthål) fick jag stå ut med både otrevliga tillmälen och rena påhopp ("invandrarluder" , "rasförrädare" ...) när jag var ute själv med bebin. Det var hemskt men vad fanns att göra? I stort sett stå ut och vägra bli rädd.
    En del var vänligare men ansträngande lik förbaskat. Minns en tant: "Är han helt din egen?" "Jaa" sa jag lite förvirrat, undrade hur hon tänkte där - då fortsätter tanten: "Så hans pappa är inte riktigt svensk då?" och så såg hon väldigt bekymrad ut.
    Rasism är aldrig kul, inte ens när den är "rumsren" eller vad 17 man ska kalla det.

Min polare som var sambo med en persisk kille hade det ännu värre. Hon tappade många av sina "vänner". Han var jättetrevlig men det sket de i, det var inte som om de försökte lära känna honom. Nej, det var fördomar rakt igenom  

• Sofia L
    millss skrev 2010-10-21 14:20:43 följande:
    Det tråkiga är ju att folk uttalar sig på ett nedlåtande sätt, tycker jag. Jag menar att många där har ju en helt annan kvinnosyn och det är ju något som inte är positivt över huvud taget men det gäller ju inte alla. Det är något som många verkar ha svårt att förstå utan drar alla över samma kant. När man får höra av sina vänner att : Lycka till vi kommer på din begravning och sådana saker svider faktiskt rätt rejält. Önskar människor kunde komma med lite vettiga åsikter om de nu ska tycka något alls.

Tack för vänliga ord iallafall, hehe. Det värmer!
    /millss
    Jo det är just det. Precis som "nordiska" män eller deras familjer kan vara konstiga, kan de från sydligare länder vara det. Men precis som du skriver generalliserar alla för mycket. Jag vet t ex en tjej som var tillsammans med en kille från Iran. Hon fick frågan om hon bara blev tagen i rumpan för att de Iranska tjejerna bara gör det innan de är gifta för att vara oskulder! Jag tycker det är så himla nedvärderande. Skulle motsvarande sägas kring ett hel nordisk förhållande, jag bara undrar? Och egentligen är ju frågan precis lika berättigad.

Skall vi råda bot på alla fördomar tror jag att vi måste vara öppna och berätta för vår omgivning hur vi känner oss. Detta gäller såväl dig gentemot dina vänner, föräldrar och släkt; likväl som det gäller honom och hans vänner, föräldrar och släkt. Kan någon av er inte göra detta, kan du verkligen fråga dig om ni kan stå för ert förhållande.

Det är lugnt, ventilerar mera, haha
  • millss
    astro skrev 2010-10-21 14:25:38 följande:
    Ledsen, men du kommer nog att behöva myyycket skinn på näsan. Trösta dig med att du vet bättre än idioterna, ts.

Vi har gott om vallonblod på båda sidor, jag och maken, och vårt äldsta barn har väldigt mörk hy - han ser nästan arabisk ut, särskilt på sommaren. När han var bebis och vi bodde i Boden (som i alla fall på den tiden var ett riktigt rasisthål) fick jag stå ut med både otrevliga tillmälen och rena påhopp ("invandrarluder" , "rasförrädare" ...) när jag var ute själv med bebin. Det var hemskt men vad fanns att göra? I stort sett stå ut och vägra bli rädd.
    En del var vänligare men ansträngande lik förbaskat. Minns en tant: "Är han helt din egen?" "Jaa" sa jag lite förvirrat, undrade hur hon tänkte där - då fortsätter tanten: "Så hans pappa är inte riktigt svensk då?" och så såg hon väldigt bekymrad ut.
    Rasism är aldrig kul, inte ens när den är "rumsren" eller vad 17 man ska kalla det.

Min polare som var sambo med en persisk kille hade det ännu värre. Hon tappade många av sina "vänner". Han var jättetrevlig men det sket de i, det var inte som om de försökte lära känna honom. Nej, det var fördomar rakt igenom  
    Jo tack det har jag allt märkt. 
    Blir nästintill tårögd när jag läser den där skiten. Förstår mig inte på hur folk har mage att slänga ur sig sån skit över huvud taget.
    Känner dock igen mig en hel del i det du skriver om din vän som tappade sina "vänner" pga val av kille.
    Har själv en del vänner som visar riktigt hemska sidor, vilket jag avskyr. Usch!
    Sofia L skrev 2010-10-21 14:28:58 följande:
    Jo det är just det. Precis som "nordiska" män eller deras familjer kan vara konstiga, kan de från sydligare länder vara det. Men precis som du skriver generalliserar alla för mycket. Jag vet t ex en tjej som var tillsammans med en kille från Iran. Hon fick frågan om hon bara blev tagen i rumpan för att de Iranska tjejerna bara gör det innan de är gifta för att vara oskulder! Jag tycker det är så himla nedvärderande. Skulle motsvarande sägas kring ett hel nordisk förhållande, jag bara undrar? Och egentligen är ju frågan precis lika berättigad.

Skall vi råda bot på alla fördomar tror jag att vi måste vara öppna och berätta för vår omgivning hur vi känner oss. Detta gäller såväl dig gentemot dina vänner, föräldrar och släkt; likväl som det gäller honom och hans vänner, föräldrar och släkt. Kan någon av er inte göra detta, kan du verkligen fråga dig om ni kan stå för ert förhållande.

Det är lugnt, ventilerar mera, haha
    Det är verkligen nedvärderande det där. Inte okej någonstans!

Jag tror som du säger, att man måste vara öppen och prata om saker.
    Det blir inte bättre av att folk TROR saker som inte stämmer.
  • Anonym (ahlanwasahlan)

För en kurdisk kille är ett svenskt uppehållstillstånd = tryggad ekonomisk framtid.
     Han kommer  hålla med dig om allt du säger till dess att alla papper är klara.
     Svenska tjejer betraktas som horor. Snygga, sexiga och rika, visst, men ändå horor.  Bara det faktum att du har inlett ett förhållande med honom  är ett bevis på att du är en hora.
     Har du aldrig hört talas om hederskultur? Vad tror du skulle hända med en kurdisk tjej som uppförde sig så?
      Självklart håller han god min och låtsas att ni är "på samma nivå"-  det står mycket pengar på spel för hans del- när hans framtid väl är tryggad i Sverige kommer sannolikt hans rätta personlighet fram.
    ¨
    Rasistiskt och fördomsfullt? Nej, men med respekt för skillnaderna mellan svensk och kurdisk kultur!

• Anonym (been there)

jag var tillsammans med en marockansk kille, och fick verkligen känna på rasismen. min mamma trodde jag blivit galen, och min bror ville inte kalla mig syster längre. det var hemskt! men jag fick även uppleva kulturkrockar som gjorde förhållandet ohållbart i slutändan. det var saker som att jag helt enkelt skulle acceptera att han försvinner iväg till nån, när och hur han vill, utan att säga nåt. att han alltid lät kompisarna gå före mig att han "är den han är" och inget/ingen kan ändra honom, att lyssna till mig, och mina känslor fanns inte. för att ta upp några exempel.

• astro
    Anonym (ahlanwasahlan) skrev 2010-10-22 01:11:38 följande:

För en kurdisk kille är ett svenskt uppehållstillstånd = tryggad ekonomisk framtid.
     Svenska tjejer betraktas som horor. Snygga, sexiga och rika, visst, men ändå horor.  Bara det faktum att du har inlett ett förhållande med honom  är ett bevis på att du är en hora.
     Har du aldrig hört talas om hederskultur? Vad tror du skulle hända med en kurdisk tjej som uppförde sig så?
      Självklart håller han god min och låtsas att ni är "på samma nivå"-  det står mycket pengar på spel för hans del- när hans framtid väl är tryggad i Sverige kommer sannolikt hans rätta personlighet fram.
    ¨
    Rasistiskt och fördomsfullt? Nej, men med respekt för skillnaderna mellan svensk och kurdisk kultur!

Det där är visst fördomsfullt. Det stämmer då verkligen inte på de kurdiska vänner jag hade som ung, inte ett dugg.
    Du kan ju inte dra alla svenskar över en kam heller, det där är samma sak som att säga "alla svenska män är för jämställdhet" till exempel, inte för fem öre sant det heller trots att kvinnorättigheter faktiskt är en del av vårt kulturarv.
    Eller för allan del "alla svenskar är socialt bortkomna", eller "alla svenskar gillar öl" ...

Så fort man säger "alla från landet X är si eller så" så använder man en fördomsfull generalisering. 
  • mittallt
    Anonym (ahlanwasahlan) skrev 2010-10-22 01:11:38 följande:

¨

Ärligt talat.. Tycker du inte att du drar alla kurder över en gräns nu? Visst förekommer det som du säger, men absolut inte i alla fall! Tror du verkligen att jag som är helt svensk skulle kunna vara tillsammans med en kurd och nu vänta barn med honom om han såg mig som du säger "en hora"? Nej, tror knappast det... Visserligen är han född här i Sverige. Men han är trots allt fortfarande kurd och har sin familj här! Ingen i hans familj tycker att det är något konstigt med att han har en svensk flickvän och att vi ska ha barn.

Har jag inte rätt?
  • Anonym

Nar jag var tillsammans med en svart muslimsk afrikan och skojade med mamma att jag skulle ta honom med mig hem till Sverige sa blev hennes svar: 

"Du far komma hem med en vit eller svart, muslim, hindu, katolik, ateist eller vad som helst, fran vilken varldsdel som helst, rik eller fattig, man eller kvinna - SA LANGE DU KOMMER HEM MED EN BRA MANNISKA!

Jag tyckte det var fint sagt for att komma fran min egen mamma. Nu gifte jag mig visserligen inte med denna afrikan, utan en sydamerikan, men det fungerar alldeles utmarkt och vi har ett jamlikt roligt forhallande och han anser att svenska kvinnor ar vackrast i varlden. (och att jag ar snyggast i sverige! hehe). 
    Det gar ofta hur bra som helst, men tyvarr hor man ju oftast bara om de fall da det gatt snett (som med det mesta i livet).

Har manga vanner som gift sig med utlanska killar, bade muslimer och fran andra religioner, och har liksom aldrig sett vart problemen ligger. Olikheter kan ju vara sa berikande och larofyllt, om man ser pa dem pa ratt satt. 

Svar på tråden Tillsammans med en kurdisk man. Någon som känner igen sig? *suck*