• Anonym (hjälp!,)

Exet vägrar skriva på flyttpapper mm.mm Vad göra??

Jag och min 2-åriga son ska flytta till en annan stad, 90 mil bort, för att jag har fått jobb där och för att komma närmare min egen släkt.
    Exet vill inte skriva på några flyttpapper. Han vill att Sonen ska bo 2 veckor i sträck hos vardera varje månad. Det vill han att vi ska skriva ngt slags "kontrakt" på.

Till saken hör att mitt ex har hemska alkoholvanor, dricker väldigt ofta och även på vardagar.
    Han har även åkt fast för att ha varit påverkad av methamfetamin. Men påstår att ha fått i sig det av misstag. Vilket jag inte tror ett dugg på.
    Han har aldrig tagit speciellt mycket ansvar och oftast är det hans umgänge med sonen på hans villkor.
    Jag vet inte vad jag ska göra?!!
    Hade helst velat ha ensam vårdnad om sonen eftersom att jag inte känner mig riktigt trygg då han är där och jag tycker inte att mitt ex kan komma och ställa massa krav då han aldrig annars har visat speciellt mycket ansvar.
    Och hur ska han kunna vara där två veckor i sträck, utan att mitt ex(pappan) ska kunna hålla sig från att dricka? Det känns OMÖJLIGT i mina ögon. Och två veckor känns väldigt länge för en tvååring då han större delen av has liv har varit med mig.

Och för att också nämna har han 3 andra barn. De två största träffar han inte alls, mamman till de 2 har ensam vårdnad (som han gick med på att skriva under) Och jag har pratat med den andra mamman till det näst minsta barnet och hon vill inte heller att deras son ska vara hos mitt ex, utan vill först att han ska börja med antabus och eventuellt pissprover.

Har säkert missat massa väsentligt. Men hur ska jag gå tillväga med allt??
    Är det svårt att få ensam vårdnad?
    Kan vi flytta även om exet ej skriver under papper?

Det här känns bara inte bra alls:(

• Svar på tråden Exet vägrar skriva på flyttpapper mm.mm Vad göra??
  • Anonym

Kontakta familjerätten i din kommun, de kan hjälpa dig!

• h8him

Du bör börja med samarbetssamtal på familjerätten. Det är inte obligatoriskt för honom att komma men det ser inte bra ut att neka. Där kan ni diskutera igenom en ev. flytt. Jag antar att ni har gemensam vårdnad. Har hans alkoholvanor blivit värre sen sonen föddes? Är du säker på att han tar droger?

• Anonym

Du kan aldrig neka honom ett visst umgänge och då ställer jag mig frågan, hur kan du som mamma bosätta dig 90 mil ifrån och inte kunna vara ditt barn till någon hjälp om något går fel under umgänget?
    Att du känner oro gör inte automatiskt att du får ensam vårdnad eller att pappan helt fråntas umgänge.

• Anonym (hjälp!,)

Vi hade bokat in ett samtal på familjerätten den 14 okt. Men då åkte han på nå svartjobb en vecka precis någon dag innan så vi kunde inte ta den tiden. Och nu kommer vi hinna flytta innan det att vi fick nästa tid.

Nej jag är inte säker på att han knarkar eftersom jag inte sitter med honom och ser när ha tar något, givetvis.
    Men jag får höra rykten att ha tar ritalin, tror jag det heter (adhd-medicin, verkar som amfetamin för de som inte har adhd) och han har fått utskrivet benzodiazepiner(?) som han blev helt väck i huvudet av, han blandade det också med alkohol några ggr. Sen umgås han med måga som drogar + alkoholister här i stan där vi bor nu. Så mycket tyder, för mig, att han han troligtvis gör det.

Så vad händer nu om vi flyttar och han inte skriver på? 

• Anonym (hjälp!,)

Nej jag nekar honom inte umgänge. Han får komma och hälsa på hur mycket han vill.
    Däremot anser jag inte att två veckor åt gången är rimligt.

Varenda e jag pratat med säger att "Jag skulle då aldrig släppt iväg min son till honom, om jag var du"
    Detta jag berättat ovan är inte det enda som är konstigt i hans beteende. Och han är LÅNGT ifrån en bra förebild för sonen.

• 7 små apor
    Anonym (hjälp!,) skrev 2010-10-21 14:57:01 följande:
    Så vad händer nu om vi flyttar och han inte skriver på? 
    Du kan, och relativt lätt, bli av med vårdnaden. I och med att du flyttar så långt försvårar du umgänget.
  • mini2007
    Anonym skrev 2010-10-21 14:55:41 följande:
    Du kan aldrig neka honom ett visst umgänge och då ställer jag mig frågan, hur kan du som mamma bosätta dig 90 mil ifrån och inte kunna vara ditt barn till någon hjälp om något går fel under umgänget?
    Att du känner oro gör inte automatiskt att du får ensam vårdnad eller att pappan helt fråntas umgänge.
    Hur kan du ifrågasätta att hon vill flytta närmare sin familj och ett jobb?
     Det är tufft att vara ensamstående mamma (vilket man i princip blir när pappan har missbruksproblem/tendenser eller helt enkelt inte ställer upp), TS oro verkar vara stor för att pappan ska missköta sig, och det ska man inte ta lätt på. Om man bor i en stad utan ett nätverk (i form av sin familj) och då får chansen på ett jobb där man har sin familj, så är valet ganska lätt.
     Jag tror säkert att pappan har goda intentioner, men att han ska klara av ett barn ensam under två veckor när han inte ens kan ta hand om sin egen hälsa låter tyvärr inte troligt.
     OM möjligheten finns, hade bästa lösningen varit att pappan flyttade till samma stad som TS är på väg till alt. i närheten, så att han kommer bort från dåligt umgänge och får en ärlig chans att visa att han verkligen vill ändra sig och vara en bra pappa åt åtminstone ETT av sina barn! Men det kommer nog inte denna pappa göra, för han tänker bara på sig själv..?
  • h8him
    Anonym (hjälp!,) skrev 2010-10-21 15:00:49 följande:
    Nej jag nekar honom inte umgänge. Han får komma och hälsa på hur mycket han vill.
    Däremot anser jag inte att två veckor åt gången är rimligt.

Varenda e jag pratat med säger att "Jag skulle då aldrig släppt iväg min son till honom, om jag var du"
    Detta jag berättat ovan är inte det enda som är konstigt i hans beteende. Och han är LÅNGT ifrån en bra förebild för sonen.
    Du ska inte tro att umgänget ska ske hemma hos dig. Han kommer att få umgänge på sin hemort och det kommer du att måsta acceptera.

Du ska givetvis begära att han lämnar rena drogtest innan umgänge men vägra umgänge kan du inte göra.
  • 7 små apor
    mini2007 skrev 2010-10-21 15:12:10 följande:
    Hur kan du ifrågasätta att hon vill flytta närmare sin familj och ett jobb?
     Det är tufft att vara ensamstående mamma (vilket man i princip blir när pappan har missbruksproblem/tendenser eller helt enkelt inte ställer upp), TS oro verkar vara stor för att pappan ska missköta sig, och det ska man inte ta lätt på. Om man bor i en stad utan ett nätverk (i form av sin familj) och då får chansen på ett jobb där man har sin familj, så är valet ganska lätt.
     Jag tror säkert att pappan har goda intentioner, men att han ska klara av ett barn ensam under två veckor när han inte ens kan ta hand om sin egen hälsa låter tyvärr inte troligt.
     OM möjligheten finns, hade bästa lösningen varit att pappan flyttade till samma stad som TS är på väg till alt. i närheten, så att han kommer bort från dåligt umgänge och får en ärlig chans att visa att han verkligen vill ändra sig och vara en bra pappa åt åtminstone ETT av sina barn! Men det kommer nog inte denna pappa göra, för han tänker bara på sig själv..?
    Självklart kan flytten ifrågasättas och ska också göra det.
    Oavsett hur omständigheterna är ska man ha barnets bästa för ögonen, släkt, vänner etc är sekundärt faktiskt.

Håller med dig om att två veckors perioder inte låter som den bästa när situationen är som den är men det bästa är faktiskt inte att pappan flyttar med utan att mamman faktiskt stannar kvar.
  • Anonym (hjälp!,)

mm.. och det som är konstigt är att han först godkände flytt så länge jag inte "tar hans son ifrån honom för alltid".. givetvis kommer jag inte göra det, sa jag. Då fixade jag allt klafrt med flytten och det är nu i efterhand han börjar ställa massa krav..

Svar på tråden Exet vägrar skriva på flyttpapper mm.mm Vad göra??