• cessi26

Röd runt halsen.. vad gör jag..??!!!!

Min lilla kicka är jätte röd runt halsen och detta och varit ett problem länge nu..
    Det kommer och går från och till men ibland är det så illa att det till och med börjar blöda lite.

Jag tvättar hennes hals hela tiden och torkar alltid hennes hals,
    men ju större hon blir ju svårare är det att komma åt, (hon är nu 6 månader).
    Jag har provat att pudra men det blir bara till en gegga efter ett par minuter.

Jag har väl haft tur med att hon inte fått ont,
    men jag vill ju lösa det innan det kommer till att hon får ont.

Vad ska jag göra jag lider verkligen av detta..

• Svar på tråden Röd runt halsen.. vad gör jag..??!!!!
  • eec82

jag brukade ta babyolja under min sons hals för att den inte skulle bli röd.

• bizzziie

Hmm.. se till att hon aldrig blir fuktig mellan valkarna (tvätta inte för ofta med vatten och när du gör det så torka noga) och försök smörja med t.ex. zinksalva, som är uttorkande, över natten.

• bizzziie

och olja som ovan skriver! Även olja i badvattnet!

• Dark star

tvätta inte fööör ofta... anatr att barns hud är olika, mina ha aldrig varit röda... bäbisar badar alldeles för ofta, det räcker med tvättlapp dagligen och ett bad högst en gång i veckan, dreglar barnet mkt så torka av hals och veck ofta, men tvätta inte.

• Tidiz

Testa med en tyghaklapp. Det samlar ju kanske upp det värsta av dregglet så det inte kommer till halsen och irriterar.

• Alfonsina

Jag visade upp min sons röda hals på 6-månaderskontrollen, fick utskrivet Mildison (mild kortison) och det röda försvann på två strykningar och har inte kommit tillbaka. Ibland går det inte att få bukt med det av att bara smörja och torka. Nu smörjer vi lite med Mildison i förebyggande syfte enligt instruktioner.

• eliza3

Jag hade precis samma problem med min 5 månader gamla son och fick komma till BVC igår pga bland annat det. Ville att hon skulle se hur ilsket rött och irriterat det var. Jag hade sjölv provat både att pudra på det och använda feta krämer men det blev bara värre. Men av henne fick jag en jättebra lösning på problemet.

Jag skulle stryka på Inotyolsalva och använda haklapp, dvs hålla det torrt. Och han är redan idag hur fin som helst på bröstet och under hakan, det läkte på en gång. Så prova det!
    Nu ska jag bara se till att han hela tiden har torra kläder och torra haklappar på sig så att det inte blir likadant igen.

• Höst flickan

tvätta med enbart vatten, inte kallt.
    droppa lite bröstmjölk i..ta bort efter några timmar.
    fråga din bm.
    betpanten salva el vad den heter är mycket bra!

• IsaCMoJs

Min dotter hade så vid två tillfällen och vi fick då mild kortison att smörja först med och en fet kräm utanpå. Gå till BVC och visa upp det!

Mamma till Moa 081216
  • sheena82

MIn dotter var också röd under hakorna och på bvc sa de att det var svamp. Så jag fick rådet att försöka lufta så mycket det går, torka försiktigt med mjuk handduk efter bad och smörja med Cortimyk till att börja med 2 ggr per dag i 2 veckor, därefter 1 gång per dag i en vecka ungefär. Därefter vi behov. Funkade suveränt!

• silvermist

ja, som jag läste, inotyol prövade jag spontant när min dotter börje bli mycket röd samt att hålla det torrt. Inte nödvändigtvis tvätta hela tiden. Morgon kväll räcker, men torka torrt och smörja. Det fungerade på henne.

• Kitty baby

Mitt bästa tips är att efter bad/tvätt osv torka med hårtork ( försök att inte blåsa i ansikte förstås för det kan ju vara obehaligt för de små)t men det blir ju helt torrt och det tyckte jag var förutsättningen för att få det att läka till slut.

NÄr vi fick det helt torrt på halsen använde jag puder eller potatismjöl - det måste då vara helt torrt på huden - som gjorde att det inte blev någon friktion utan att huden liksom 'gled' istället för 'gned' om du förstår hur jag menar.

Vi testade lite olika salvor men på min lilla tjej funkade detta bäst.
    Lycka till!
    ps snart går det över - man mår ju alltid dåligt när det är något som gör ont eller så på ens lilla barn, men snart växer hon och då försvinner valkarna fortare än du kan ana.
    Kram

Svar på tråden Röd runt halsen.. vad gör jag..??!!!!