• naturtjejen

Min sambos katt Kissar överallt!!!

Hej
    Jag har för två månader flyttat in med min pojkvän. Han har två katter en hona och en hane.
    Honan kissar inte i lådan. Utan i Soffor, dörrmatta, sängen.

Nu börjar jag bli knäpp här hemma! Han älskar sina katter överallt annat och jag älskar honom. Men nu får det ju räka. Det har hållet på så här nu i 3mån. Vi har just nu köpt två kattlåder till som vi har i sovrummet och en i  vardagsrummet. Har dessutom skaffat D.A.P Det är ett feromen för att göra katter tryggare och lungare. Har prövar att lägga en massa saker i soffan för att hon inte ska kissa där. så som Peppar, Citron, Pissoff (medlel som ska ta bort urin lukt.)
    Kort sakt inget hjälper. Hon kissar mindre nu med det är ändå så man får torka kiss tre gånger i veckan.

Snälla hjläp mig vad ska jag göra. Vill inte krossa min pojkvän. Men jag ser inte något annat alternativ än att plasera om henne! 

Det är en jätte mysig katt annars. Men Gör det på detta viset så försvinner alla känslorna för mig. Ibland är jag så trött på det så jag har lust att ta katten och slänga ut den. 

Självklart skulle jag aldrig göra det!

SNÄLLA HJÄLP MIG!!

• Svar på tråden Min sambos katt Kissar överallt!!!
  • eec82

är de en ung katt är den kastrerad? Min katt jag hade förut kissade med lite överallt men vi bytte kattsant å kastrerade henne å då slutade hon.

• Girlinthecity

Byter ni ofta i lådorna då. De vill ju inte använda en låda som inte är ren.

• JenJa

Har hon alltid kissat inne?Kastrerad?

Citron tycker dom inte om så har du tvättat kattlådan med doft av det så går dom inte dit.

• ettplustack

Testa ny sand ? Kastrera.

Har katterna alltid gjort detta eller sedan du kom in i bilden, svartsjuka ?

Vi lät våran katt somna in för något år sedan när vi provat allt under väldigt lång tid, kastrerat varit hos läkaren osv. Till sist orkade vi inte mer och hon märkte ju så klart av att vi blev besvikna på henne. Det värsta och tuffaste beslut jag tagit men efteråt känns det bra. Det är en process för din sambo, ge honom tid.

• skorpionen80

Har ni kollat upp henne hos veterinär så det inte är något problem med urinvägarna? Det och kastrering är nr 1 vad som brukar hjälpa. Annars prova byt kattsand.

• felicityporter

För det första: ta det lugnt! Detta är ett vanligt problem som går att ordna, det finns ingen anledning till att få panik.

Först och främst undrar jag om honan är kastrerad? Är hon inte det är det mycket viktigt att ni gör det, eftersom fertila katter ofta pissar på andra ställen än sina lådor (detta gäller alltså även honkatter, vissa tror felaktigt att det bara är ett hankattsproblem).

Har ni gjort en ordentlig undersökning av henne hos en veterinär? UVI är vanligt och yttrar sig oftast i att katten kissar på andra ställen än i lådan, ofta på mjuka saker som t. ex. täcken och kläder. Inflammerad urinblåsa är också en möjlighet. Se till att gå till en veterinär som är duktig på katter och be denne ta både urin- samt blodprov på henne för att kunna ställa diagnos och få korrekt behandling, låt inte veterinären bara känna och klämma på henne för att sedan gissa sig till en diagnos (eller icke-diagnos).

Först när man har uteslutit de vanligaste orsakerna till felkissning (som är fertilitet eller sjukdomar) kan man koncentrera sig på att laborera med t. ex. olika sorters lådor och kattsand.

Här finns en riktigt bra artikel i ämnet:
    kattstatus.se/sida19.html

Svar på tråden Min sambos katt Kissar överallt!!!