• So far away

Sluta med napp barn under 1 år

Den här frågan går till er som slutade med napp till era barn som är under 1 år.
    Jag tror att nappen är en störning under min dotters sömn.

Så mina frågor är:
    1. Hur gick ni tillväga?
    2. Vart det mer problem på natten?
    3. Hur lång tid tog det innan "nappsuget" försvann?

• Svar på tråden Sluta med napp barn under 1 år
  • kakmamman

1. Tog bort den på "onödiga" tider..som mitt på dagen eller när v i myser framför tv´n på kvällskvisten
    2. Ja ibland får han ha den om han vill, men oftast struntar han i den.
    3. Man säger att sugbehövet liksom är som borta efter 6 månader, i af sugreflexen osv.. och det märktes =)

Det är lättare å sluta med nappen tidigt, så passa på..

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • sommartjejen1

jag ger bara nappen när han ska vila...dock är han snart bara 3 månader men ska göra så upp till 1 år sen försöka sluta med det.tycker det ser så fruktansvärt hemskt ut med barn som är över 3 år och går med napp

• Jkpg Deluxe

hänger kvar i denna tråden...ska försöka sluta med napp åt sonen vid 10 mån....det är SNART!!! :S

• kakmamman
    sommartjejen1 skrev 2010-10-21 20:41:26 följande:

jag ger bara nappen när han ska vila...dock är han snart bara 3 månader men ska göra så upp till 1 år sen försöka sluta med det.tycker det ser så fruktansvärt hemskt ut med barn som är över 3 år och går med napp

ja det är verkligen hemskt..onödigt också =)
    Min lillkille har typ aldrig använt napp..men han använder det ibland när han vilar, men måste väl sluta med det också..det är ju då dom vänjer sig, alltför snabbt =)
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Malinkanen

Hej! Vi slutade med napp åt dottern när hon var ca 7,5 mån. Nu är hon snart 9 mån. Slutade eftersom vi tyckte sömnen bara krånglade och den skapade mer stress än ro.

1. Vi slutade tvärt. Gav helt enkelt ingen napp vid läggdags. Det vrålades och gräts ca 1-1,5 h. Sen somnade hon (i min famn, vaggandes) och jag har för mig jag bara behövde ta upp och lägga henne i famnen så somnade hon om direkt. Nästa natt var värre och sen blev det bättre.

2. Till en början sov hon mycket bättre på natten! Sen blev hon tyvärr sjuk och vi fick ett bakslag. Hon började kräva bröstet för att somna om istället! Nätterna blev mycket jobbigare än innan för mig.

3. Tror nappsuget satt kvar delvis i ca 1,5-2 veckor. Inte så att hon var arg eller så för att hon inte fick den, men hon liksom gapade efter den ungefär så länge. Nu, 1,5 månad senare, saknar hon inte nappen alls (vad jag vet iallafall ;))

• Nynne

1. Vi provade att inte ge när hon skulle sova, det gick bra nästan direkt. Lite pip blev det men det tog ett par minuter innan hon accepterade och somnade.
    2. Nej, jag nattammade länge dock.
    3. Vi slutade med napp när hon var 7 månader och då det naturliga sugbehovet inte finns. Hon har inte saknat något, hon har ingen snutte, ingen speciell sak, ingenting.

• So far away

Lite uppdatering:

Natten gick otroligt bra. Hon vaknade vid 23.30, gallskrek. Tröstade henne medans hon låg i sängen. Hon somnade om en halvtimme senare.
    Andra gången hon vaknade var kl 7.15???? Helt otroligt.
    Innan har hon ung vaknat varannan timme. Så det ska bli spännande o se hur denna natt ska bli.

• sommartjejen1

ibland somnar min kille utan napp och ibland får man stoppa in den några gånger tills han har somnat ordentligt då åker den ut och då brukar jag plocka bort den sen vaknar han aldrig av nappen......när han ligger i vagnen så har han nappen ibland,den ploppar ut flera gånger och han skriker men stoppar in den 2 gånger kan jui nte stanna varannan meter för att trycka in nappen vilket han vill då får han skrika tills han blir tyst vilket tar inte så lång stund! då vänjer han sig också vid att man inte stoppar in den i munnen direkt

• Kronärtskocka

Vi har slutat med napp pga. att vår son fick såna märken på kinderna efter nappen. Han är nu 10 mån men vi påbörjade nappavvänjningen vid 9 månader. Tappade ned och efter två veckor använder han inte längre napp.

Så mina frågor är:
    1. Hur gick ni tillväga?
    Vi började med att inte alls ha den på dagen. Och sen lyfte vi upp eller försökte trösta honom på andra sätt innan han fick nappen. Några gånger fick han den när han skrikit länge och det inte hjälpte med att vyssja eller avleda.

2. Vart det mer problem på natten?
    Tidigare hade vi petat in nappen i munnen på honom när han knorrade på natten, men nu klappade vi på honom och sa något lugnande, och det funkade lika bra.

3. Hur lång tid tog det innan "nappsuget" försvann?
    Han kan fortfarande vilja ha andra barns nappar, men jag tror att han klarar sig bra utan. Han kommer till ro och kan somna gott utan så att han vill ha andras nappar är nog mer för att det är spännande. Som förälder tyckte jag att nappen var smidig och jag upplevde att jag lätt tog till den när han var lite kinkig, även om han eg. inte var trött. Men, att ge honom uppmärksamhet, ta upp honom i famnen eller busa en stund funkar lika bra som nappen.

• Mermaid Athiraa

Hejsan!

Jag är sjöjungfru på barnkalas och evenemang i Skåne såsom barnens dag, och ett av barnen som besökt mig ofta har faktiskt skänkt sin napp till sjöjungfrun! Det var supergulligt, och hon fick foton som svar av sjöjungfrun med nappen på en snäcka (se bilder nedan). 

Så det vore en idé? Jag tar gärna emot fler nappar :) De kan skickas från hela världen om man så vill! När jag var liten var det jultomten som gällde men tyckte detta var jättefint!

Mamman rapporterade att flickan var supernöjd med sitt beslut efter att ha sett bilderna! :)

Ni kan se mer på mina sidor här:
    www.facebook.com/mermaidathiraa
    www.svensksjöjungfru.nu 
    www.instagram.com/mermaid_athiraa

Ha det så bra! <3

Svar på tråden Sluta med napp barn under 1 år