• TuiTui

Prematur i Sundsvall

Hej!

Jag vill gärna komma i kontakt med nyblivna mammor till prematura i Sundsvallsområdet.
    Själv fick jag en son i vecka 33+0 i våras. Han var tillväxthämmad men mått bra hela tiden och nu även växt på sig bra.

• Svar på tråden Prematur i Sundsvall
  • vittra

Räknas visserligen inte som prematur men jag fick min tjej ganska tidigt ändå, i v 37+1. Födde på Sundsvalls sjukhus. Fick första tjejen också i v 37+1 men då var det i Linköping. De är enormt olika, och jag har på sistone funderat mycket på vad som avgör tillväxthämning? Första vägde bara 2600 g och 47 cm och gick ner mycket, var för slö för att äta och fick gulsot (behövde dock aldrig sola) osv. En mycket trög start fick hon. Tog flera veckor innan hon kom upp i födelsevikten igen
    Andra hade däremot verkligen hunnit växa till sig i magen och var stor för tiden, 3512 g och 51 cm. Alla kommenterade att hon haft det väldigt bra i magen och var mycket välmående. Det märktes att hon liksom var redo att komma ut, hon sög direkt och har mått bra hela tiden. Hon är 2 månader nu.

• gika l

Är dock inte nybliven mamma utan min lilla tjej är 15 månader nu. Hon föddes 10 veckor för tidigt och var 37cm och vägde 1332g.

• TuiTui

Grattis till era tjejer! :)

Hur har de legat till viktmässigt och utvecklingsmässigt under första året?
    Litteraturen säger ju att man ska räkna på hela förtidigt perioden de första 6 månaderna gällande utvecklingen och halva perioden från 6 mån-1år. Stämde det in på era tjejer?

gika l: Födde du naturligt eller blev det kejsarsnitt? Hur kom det sig att hon kom förtidigt?

• gika l

Min lilla tjej har legat under på båda kurvorna. Som mest låg hon tre streck under okorrigerade kurvan, Men hela tiden så har hon tagit igen i både vikt och längd. På ettårskontrollen så vägde hon 9235g och va 72cm. Och på 15 månaders 10030g och 75 cm. Hon låg under när hon föddes oxå så hon har tagit igen mycket.

Sara föddes pga havandeskapsförgiftning med akut kejsarsnitt. Fanns ingen chans att kroppen skulle ha orkat med en vanlig.

Hur ligger din son till i vikt och längd?

Svar på tråden Prematur i Sundsvall